Jump to content
Forum Sköldpaddor

Den Upphittade Sköldpaddan


Guest Maria

Recommended Posts

Guest Maria

Hej!

Minns ni sköldpaddan som Robert skrev om häromdan som han hittat ute vid ett cykelställ?

Det var iallafall en rödörad vattensköldpaddshane cirka 12 cm stor.

Jag åkte och hämtade den eftersom han inte kunde behålla den och inte visste någon som ville ha den. Skulle tro att den blev utsläppt av någon som tröttnat på den.

Men iallafall, den är hur pigg som helst och bor nu i en inomhusdamm i en zoobutik med två andra dumpade sköldisar. Jag vet att den borde sitta i karantän innan man placerar den med andra men det gick inte att ordna och å andra sidan vet vi inget om de andra två den nu bor med heller för de är också från människor som tröttnat=(

Den verkar vara frisk det första den gjorde i morse när den kom till sin damm var att käka några feta zophobaslarver med stor aptit för att sedan bekanta sig med sina nya polare.

De andra sköldpaddorna har inte rört guldfiskarna i dammen, vi får väl se om friden behålls...

Tyvärr har han ett deformerat skal, vet inte om det beror på att han kanske övervintrat i svenskt klimat eller om han råkat ut för en olycka eller bara lider av näringsbrist. (I övrigt var huden fin och han såg bra ut inne i munnen och pigga ögon)

Jag hoppas nu att allt skall gå bra för honom i framtiden!

Om ni vill se den lilla varelsen kan ni kolla på korten jag tog på honom i morse.

Ha en bra lördagkväll!

Bilder på sköldpaddan i sin damm

Link to comment
Share on other sites

Hej Maria!

Härligt att den fått det bra till slut!!!

Vilken tur att du bodde nära Robert så att du kunde åka dit & kolla upp den & även ta hand om den så den fick komma till ett bra ställe.

Förhoppningsvis är det någon som kanske "köper" eller ger sig till känna om denna Sköldpadda & att den fortsättningsvis får det bra i sitt fortsatta liv!?

Tack så mycket för att du upplyste oss om denna lille krabat, så att VI alla får ta del av vad som händer med den... :unsure:

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej igen!

Det lustiga är att den här killen som hittade sköldpaddab bara bodde mindre än en kilometer från där jag bor!

Jag är inte så säker på att någon köper honom i första taget. Dels så är det ingen efterfrågan på rödörade vattensköldpaddor och skulle någon vilja ha en så vill de nog inte ha en med "konstigt" skal som denne lille krabat har.

Men det kanske är lika bra, han får det nog bra i sin damm istället för i ett trångt akvarie så jag tror inte att han kommer att klaga=)

Link to comment
Share on other sites

Jag säger samma sak, vilken tur att du bodde så nära och kunde ta hand om honom.

Jag tycker han hade vackert mönstrat skal, så fin teckning hade inte min atvå rödörade som jag hade för ett par år sedan.

Sån tur han har som nu har ett hem och kompisar. *ler*

//Helena

Link to comment
Share on other sites

Guest Karolina

Han är ju jättevacker!!!

Skönt att höra att det gått bra för den lille stackaren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...