Jump to content
Forum Sköldpaddor

Det här med taxonomi


Guest Maria

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar lite på det här hur man benämner arter och underarter. (igen)

Senneke skriver ju att den sköldpadda jag har heter T. graeca terrestris men Perälä benämner dem bara T. terrestris. Vad är rätt, eller finns det inget rätt eller fel utan bara olika uppfattningar?

Om den fylogenetiska systematiken, som P-A skrev att Perälä följer, inte talar om underarter hur menar man då att det är?

Menas det då att t.ex boettgeri, hercegovinensis och hermanni är olika arter eller menar man att de tillhör samma art men är olika underarter trots att det "ser ut" som att det är olika arter när man läser det vetenskapliga namnet?

Skulle bli väldigt glad om någon ville hjälpa mig att reda ut detta så man slipper fundera på det i helgen...

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget rätt eller fel, det finns olika uppfattningar som blir mer eller mindre accepterade.

Highfield har ju infört ett nytt släkte som heter Furculachelys, t ex Furculachelys nabeulensis (tunisisk landsköldpadda). Perälä kallar den Testudo nabeulensis medan andra kallar den Testudo graeca nabeulensis.

Perälä säger att de tidigare Testudo hermanni inte ens borde tillhöra släktet Testudo utan tillhöra ett eget släkte. Detta gäller också arterna i mellanöstern. Vi får nog räkna med ständiga förändringar. I många år ansågs att det fanns 4 underarter av Testudo graeca: graeca, ibera, terrestris och zarudnyi. Idag ser man 13 på många håll.

Den fylogenetiska systematiken tittar mycket på släktskap mellan olika arter. Den upplistning av Testudoarterna som jag hämtat från en nyligen utkommen bok är enligt förordet en stark förenkling. Hermanni, boettgeri och hercegovensis ligger säkerligen nära varandra på släktträdet.

Ett exempel på ett fylogenetiskt träd baserad på RNA-analys, fast inte med Peräläs artnamn:

rna.jpg

Lite svårt att förklara när man inte förstår riktigt själv ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...