Jump to content
Forum Sköldpaddor

Städning


Guest paddan

Recommended Posts

Guest u_tanja

Jag storstädar Mimmis akvarium varje fredag.

Tar ut alla stenar, växter, pump, doppvärmare osv. och rengör dem.

Tvättar akvarieglaset på insidan med såpa, vatten och ättika. Sköljer och torkar av tusen gånger sen så att det inte ska finnas såparester kvar. Den här biten tycker jag är lite jobbig, har inte kommit på ngt bra sätt för detta riktigt, när man måste skölja så många gånger. Går ju inte att lyfta och hälla ut...Håller på med massa handdukar i all oändlighet...

Några tips?

Link to comment
Share on other sites

Guest Montana

Hej!

Vi tömmer ur ca 20-30 liter om dagen av ungefär 150 liter som är totalt i akvariets vattendel, dels för att tillföra fräscht vatten men också säkerställa temperaturen.

Sen görs vattenpumpen ren ungefär varje/varannan vecka. Filter till vattenpumpen byter vi ut en gång i kvartalet. Hela akvariet tömmer vi och skurar rent, sköljer grus o skrubbar stenar o snäckor ungefär en gång i månaden.

Har resulterat i att vår sköldpadda inte har några alger på skalet, så som han hade väldigt mycket av när vi tog över honom. Han hade dessutom vita fläckar och små gropar i skalet, som vi bedömde var svampangrepp/begynnande skalröta. De har också försvunnit.

Hygienen i kombination med bra matvanor är ett måste.

Vi matar dessutom ALDRIG vår padda i akvariet, då skulle vi vara tvungna att göra rent betydligt oftare!

När vi har tömt ur akvariet, som vi gör genom att fixa baksug med en plastslang som i sin tur går ner i ett golvbrunn, lassar vi ur allt grus o stenar. Sen skrubbar vi som sagt med ättika o för att få bort smuts o ev kalkavlagningar. Vi lägger en bok i ena ändan av akvariet för att sen kunna skopa upp sköljvattnet o omgångar med en skopa. Och sen torkar upp det allra sista med trasor o handdukar. Men visst, det är en procedur varje gång. Oss tar det för två personer, ca 1,5 - 2 tim varje gång vi gör storrengöringen. För som sagt alla stenar o snäckor skrubbas o görs rent ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Guest paddan

en fråga till...hur lång tid brukar det ta, tycker det tar så himla lång tid för mig men det kanske gör det...

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Det tar ett bra tag här också...vet inte riktigt hur länge, men det är ju väldans mycket som ska göras som tar tid...

Link to comment
Share on other sites

Guest Montana

Hej!

Vi tömmer hela akvariet på grus i omgångar m stora hinkar. Varje hink fylls ca halvvägs upp och sedan spolar vi i massa hett vatten. Och så rör man om o på så vis frigörs smuts som ligger lagrat i gruset. Smutsvattnet töms ur o så fyller man på igen. Upprepas ända tills sköljvattnet ser rent ut när man rört om i gruset. Ta lite i taget, det blir tungt att röra om annars! Har försökt att hitta nåt annat sätt att sila bort smuts samtidigt som man spolar över hett vatten, men inte hittat nån bra lösning. Så tillsvidare är det så vi gör i alla fall. Om nån har nåt annat bättre förslag, tar vi gärna emot tips!

Link to comment
Share on other sites

Vi går på gymnasiet, på en relativt "tuff" linje, så vi har tyvärr inte mycket tid... Just nu kanske vi byter vatten högst 1 gång / vecka (då rör vi runt mycket i gruset så vi får med lösliggande sk*t), rengör pumpen + några stenar cirka varannan vecka, storrengöring cirka var 3e-4e vecka, vi rengör då allt ungefär, ibland inte glaset, då det inte verkar fylla någon funktion...

Vårat största "rengöringsproblem" är när man tömmer gruset: det är fortfarande vatten kvar som vi inte får upp, och där ligger mycket, mycket smuts... Akvariet är verkligen skört, och mkt tungt, så vi kan inte hålla på att lyfta iväg det för att spola ur+tömma på vatten... hur ska vi göra? Har försökt att suga upp med handdukar, men det verkar inte gå någe vidare.

Sedan undrar vi lite om rengöringen av sidorna: Hur ser ni till att de är glänsiga o *fina*, våra ser likadana ut även om vi torkar rent dem med papper / sköljer med vatten. Det blir ju fula vattenfläckar! <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Jag har inget grus, har lite större platta stenar med rundade kanter som täcker botten. Tycker det blev enklast.

Rengör dem en och en, vilket tar en stund, men eftersom det här är min "hobby" eller vad man ska kalla det så tycker jag inte att det är så farligt...

Att få upp det sista vattnet har jag också problem med, jag använder en skopa för att försöka få upp lite och suger upp det sista med handdukar, har inte kommit på något bättre än. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Några har jag köpt i en djuraffär och andra har jag hittat ute i naturen.

Vid bl a älvstränder kan man hitta mycket sådana stenar...

Link to comment
Share on other sites

Här fanns en diskussion om behovet att koka stenar och annat från naturen eller ej innan man placerar det i terrarium/akvariummiljö.

Det förekom en del kommentarer som inte accepteras på detta forum så därför har ett antal inlägg tagits bort.

/P-A (admin)

Link to comment
Share on other sites

Guest megaseifer
Jag storstädar Mimmis akvarium varje fredag.

Tar ut alla stenar, växter, pump, doppvärmare osv. och rengör dem.

Tvättar akvarieglaset på insidan med såpa, vatten och ättika. Sköljer och torkar av tusen gånger sen så att det inte ska finnas såparester kvar. Den här biten tycker jag är lite jobbig, har inte kommit på ngt bra sätt för detta riktigt, när man måste skölja så många gånger. Går ju inte att lyfta och hälla ut...Håller på med massa handdukar i all oändlighet...

Några tips?

Bara en fråga varför tvättar du hela akvariet med såpa och ättika 1 gång i veckan?

Har du inga pumpar i akvariet?

Alla bra balkterier försvinner ju när du tömmer allt.

Vissa bakterier är faktist bra och hjälper till att bryta ned. I naturen så är det knappast kliniskt rent

Själv har jag ett 600 liters akvarium där reningen sköts av Eheim 2217 och Project 1800 med filterficka. Jag byter ca 60% av vattnet varje vecka vilket fungerar hur bra som helst.

En sak till bakterierna ifrån ogräs försvinner knappast om man spolar av

ogräs med vatten :)

Link to comment
Share on other sites

Guest u_tanja

Jadå jag har pumpar i akvariet. :)

Mimmi har haft problem med skalet, vill därför ha en så ren miljö som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...