Jump to content
Forum Sköldpaddor

"rädda" Misskötta Sköldpaddor


Guest Visalicious

Recommended Posts

Guest Visalicious

Hej!

Skulle behöva lite råd från alla kunniga här på forumet.

Ursäktar redan innan för ett långt inlägg...

Bakgrund:

Min sambos släktingar har nämligen två stycken rödörade vattensköldpaddor. Jag tror arten är rätt, de är ca 20-30cm stora och har de där röda fläckarna på huvudet. Problemet är att släktingarna på intet sätt verkar ta hand om sköldpaddorna. Akvariet de är i är kanske 1,0 x 0,5 m, landbiten de sitter på är precis så stor att en av paddorna får plats och den andra ligger ovanpå. Det ser ut som att det bara är en vanlig "glödlampe" belysning. Dessutom är insidan på akvariet helt grönt av alger. Trots allt verkar sködpaddorna nyfikna och pigga (det lilla jag träffat dem).

Har blivit erbjuden att få ta över sköldpaddorna då familjen inte orkar med dem (uppenbarligen). Jag är jättesugen på att göra det, dels för att det gör ont att se två djur instängda på en sådan liten yta, dels för att jag ända sedan jag varit liten har velat ha en sköldpadda, fast en landsköldpadda. Dock vill jag absolut inte ta över dem om jag inte är säker på att jag kan erbjuda dem ett bättre hem.

Frågor:

Inser att om jag skall ta över dem så måste jag ha helt nya grejer till dem. Vad behöver jag som bas, vad skulle det kosta ungefär?

Ska jag kräva att de gör ett veterinärbesök innan överlåtelsen/ köpet?

Hur mycket skötsel är det egentligen, kan jag lämna sköldpaddorna ensamma hemma över en helg tex?

Hoppas på svar

/ Malin - fler frågor kommer :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_tokig

Okej, jag kanske inte är världens kunnigaste, men at least try ;)

Det låter inte som dina släktingars sköldpaddor har en speciellt bra miljö.

man ska inte bara ha glödlampor i ett akvarium.

Över hela akvariumet ska det gå en ramp som det sitter uv-ljusrör i. Uv är ju som solljus, inte riktigt lika bra men iaf, och det har ju skölpaddor vanligtvis i det fria så det är en mkt viktig grej.

Uv ljusrampen och uvljuset är dyrt, rampen kostar väl runt en 500 och själva uvröret/rören kostar ju en ca 200-300 st. I vissa rampar ( armaturer ) är det plats för 2 ljusrör. Ja är inte helt 100 % på priserna men ja skulle kunna ana att det ligger där emellan nånstans. En spotlight som lyser över en landdel är ett måste så de kan upp o sola , fast det det visste du nog redan om. men temperaturen där skall vara 35-40 grader.

Pump är också en viktig sak som måste finnas i akvariumet. Man ska ha en stor pump, nästan så stor som möjligt. Eftersom sköldpaddor skräpar ner en hel del i akvariumet när de äter ( om man inte matar de separat i en balja, om man har det tålamodet :P ) och sen när de bajsar. Min pump som var ganska stor, eller den största som de hade i affären kostade runt en 400 - 500 kr om ja inte minns fel.

En doppvärmare för rätt antal liter som finns i akvariumet är också viktigt, så att det är rätt temperatur i vattnet hela tiden. Temperaturen skall vara 25-28 grader.

Ja vet faktiskt inte hur mkt en doppvärmare kostar ? hoppas nån annan här kan svara på det.

det var de viktigaste grejerna i akvariumet, om man inte räknar med själva akvariumet i sig som kostar en hel del det med.

Mitt nya 222 liters akvarium kostade 1500:- utan ramp och bänk under. Alltså bara själva "burken". Nånting under akvariumet måste man ju ha, det finns att köpa till, men ja valde att bygga egen..

ja ett vetrinärbesök är ju aldrig fel..

varje dag ska de matas, fast eftersom de där som du skulle ta över verkade ganska stora, så tror ja de inte behöver matas oftare än var tredje dag.

Då ska man hålla en sån varierad kost som möjligt. Både animaliskt och vegetariskt. Fast i fullvuxen ålder skall den vegetariska kosten vara ungefär 70 % och den animaliska 30 %.

De blir mer och mer vegetarianer ju äldre de blir..

Ex på vegetarisk kost är : morötter, avacado, gurka, sallad, äpple, päron m.m

Ex på animalisk : räkor, torsk, köttfärs (rå), syrsor, larver, insekter till en liten del och småfisk.

Om du har timer till alla lysen och sådär ska man väl kunna lämna de ensamma en helg. Ja har aldrig gjort det utan sköldpaddsvakt, men ja skulle kunna ana att det skulle gå bra.

Som sagt är ja inget jätteproffs, men ja hoppas du fick lite svar på dina frågor iaf :)

ha det bra !

mvh jessica

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Hej!

Angående att lämna sköldpaddorna över en helg....

Det går alldeles utmärkt, är det vuxna sköldpaddor som matas ca. var tredje dag så kan man mata dom innan man åker. Viktigt är dock att se till att man har timrar?, på lysen, doppvärmare och pump. Det bästa är ju såklart om du kan få någon som bara kollar till dom så att ingen är skadad, att elen fungerar och så vidare. Men som sagt, det går att lämna dom ensamma en helg.

Link to comment
Share on other sites

Guest blopp

Ja, det bästa är ju såklart att de får daglig tillsyn så de mår bra och att allt fungerar som det ska men jag tycker nog ändå att man i undantagsfall kan låta dom vara över en helg. Sjävklart ska man inte göra detta ofta och helst inte alls. Men det brukar ju alltid gå att få tag i någon som kan kolla till dom en gång om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog med blopp om att det går att lämna dem en helg som beskrivs ovan men ville uppmärksamma om vad lagen säger. Sedan är civil olydnad eller lydnad inte min sak att kontrollera, det finns det myndigheter till...

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest sannahelena

Visalicious

Man kan göra det väldigt mycket billigare, genom att köpa ett begagnat akvarium. Det finns 'nya' och bra aqvarium på t e x blocket.

En doppvärmare kan kosta det mesta, men min kostade cirka 300 kronor.

Jag hade 4 rödörade förut, och då flyttade jag över dom i en glasslåda eller liknande, varje gång de skulle äta. Just för att inte behöva städa lika ofta och för att jag ville se att de åt ordentligt. Jag köpte olika skaldjursbaldningar och lät tina lite i kylen, och sen blandade jag ihopa det, hällde ner kalk och vitaminer, och sen gjorde jag det till små fyrkanter. Alla sköldpaddor var som galna i det, och det är också ett sett att se hur mkt dom äter, och att alla (om man har fler) får i sig tillräkligt.

Men det är ju lite jobbigare att ta upp dom varje gång dom ska äta...

Hoppas det går bra med sköldpaddorna.

/Sanna

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...