Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ordet dvala


Mimmi

Recommended Posts

Kommer ihåg från förra forumet att jag läste i ett inlägg att reptiler inte dvalar, ett bättre ord är i så fall övervintring.

Funderar lite över vad dvala egentligen innebär, och vilka djur som i så fall dvalar i ordets rätta bemärkelse.

Är hibernering kanske ett bättre ord än dvala, när det gäller vinterdvala? Vad kan man kalla sommardvala med ett bättre ord?

Många frågor, kan någon reda ut begreppen lite kring detta?

Link to comment
Share on other sites

jag ställde också en fråga ang detta vad är dvala och vintersömn? dvala trodde jag var när djuren hamnar i en slags sömn och att deras kroppsfunktion

varvar ner. jag tycker att vintervila och dvala och hibernering skulle passa in under detta men jag har ingen aning om vad skillnaden är.

svenska akademins ordlista:

dvala

sömnliknande tillstånd hos människa (l. djur) vid hvilket kropps- o. själsförmögenheter icke äro verksamma på ett normalt sätt, särsk. dels om det tillstånd mellan sömn o. vaka

hibernera

övervintra, ligga i vintersömn l. vinterdvala; särsk. i p. pr. i adjektivisk anv.

Link to comment
Share on other sites

vet inte om jag blev klokare i denna skrift skulle jag säga att dvala och hibernering är samma medans vintersömn sänks temperaturen bara några grader. så dom som har sina paddor sovande nu men inte i kylskåp utan med släckta lampor i rums temp ni vintervialr alltså? och dom som ligger i kylen hibernera/dvalar? är det så eller.

Link to comment
Share on other sites

I jordbruksverkets föreskrifter (L80) kallas det vintervila:

Allmänt om hållande av sköldpaddor

1 § Om sköldpaddor, av arter som i naturen lever i tempererade områden,

ges möjlighet till vintervila ska detta ske regelbundet i årligen

återkommande perioder och på ett sätt som motsvarar de naturliga förhållandena.

Inför vintervila ska djuren förberedas genom en tid med successivt lägre omgivningstemperatur, minskad ljustillgång och fodertillgång.

På engelska säger man hibernation.

Tyskarna säger Winterruhe, Winterstarre, Winterschlaf, Überwinterung och Hibernation. Det verkar även där finnas olika begrepp.

När det gäller sköldpaddor finns olika typer av längre vila.

vila med luften som ogivning

vila nergrävd (fungerar andningen då?)

Båda typerna av vila kan ske vid hög, normala temperaturer och vid låg temperatur.

Längre vila vid hög värme kallas på engelska aestivation som i min ordbok översätts till sommardvala.

Hibernering (från latin) finns ju som ett svenskt ord och används ju i engelskan så det borde vara ett bra ord för "vintervila".

Estivering tycks som svenskt ord endast användas i samband med växter så där får vi kanske använda sommardvala?

Link to comment
Share on other sites

"Inför vintervila ska djuren förberedas genom en tid med successivt lägre omgivningstemperatur, minskad ljustillgång och fodertillgång."

detta skulle för mig vara vintervila eftersom man skall minska ljus och fodertillgången alltså inte ta bort det helt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era intressanta inlägg. Det verkar inte helt lätt. Har idag mejlat fråga till zoofysiologen (P-A:s länk), hoppas få svar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...