Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kost Till Testudo-arter


P-A
 Share

Recommended Posts

Om man nu skulle göra någon form av kontroll av värden som kan påverkas av njurfunktionen.

Hur mycket kan sådana värden variera inom oförändrade miljöförhållanden beroende på om sköldpaddan är inne i en aktiv period och äter mycket eller om den är passiv och mest vilar?

Hur påverkas de av typ av mat som sköldpaddan ätit senaste tiden?

Hur påverkas det om sköldpaddan nyligen knaprat i sig ett halvt sepiaskal?

Hur skiftar det mellan olika individer?

För att uppnå svar på om minskat vattenintag för leoparder med lös avföring leder till försämrad njurfunktion krävs förmodligen ett stort antal undersökningar.

Jag tycker att det är helt onödigt. Det viktigaste är att följa de skötselprinciper man tror på och jag tycker att de ständigt förbättras pga det mycket stora intresset för dessa frågor som finns i Tyskland.

Fler och fler sköldpaddor i fångenskap mår allt bättre och lever allt längre vartefter de artspecifika metoderna utvecklas.

Fuktigare miljöer har lett till att arter som varit mycket problematiska nu är helt friska och får massor av ungar. Ibland kanske vi går för långt som i detta fall med en viss typ av leopardsköldpaddor som tydligen kan få problem av kontinuerlig tillgång till dricksvatten. Då tycker jag att det är helt naturligt att som Wolff och Andreas minska på tillgången för att se om det blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Andreas

    15

  • P-A

    19

  • Mimmi

    15

Top Posters In This Topic

Ibland kanske vi går för långt som i detta fall med en viss typ av leopardsköldpaddor som tydligen kan få problem av kontinuerlig tillgång till dricksvatten. Då tycker jag att det är helt naturligt att som Wolff och Andreas minska på tillgången för att se om det blir bättre.

När det gäller viss övrig fukt så verkar det inte som att vi gått för långt, utan tvärtom.

Jag tycker man ska börja med att höja luftfuktigheten innan man tar bort vattnet. Till minst (?) 75 % på natten. Även ha substratkombinationen varmt fuktigt för att minska uttorkningen bl a. Regn ibland? Molnigt, svalare väder. Försöka plantera växter som kan ge möjlighet att slicka dagg från samt ger lite fukt. Eller ordna något som motsvarar daggdrickande morgon och kväll. Wolff har tydligen något besprutningssystem, något liknande bör man kanske ha om man tar bort vattnet. Han har kanske högre luftfuktighet 50 % ? på da´n också. Hur torrhalten är i födan är okänt, det kan också påverka vattenbehovet.

"Of course, the animals MUST be able to drink, if they get high amounts of dry food."

Självklart måste djuren ha möjlighet att dricka om de får stora mängder torr föda enligt Baur.

När man har vidtagit dessa förändringar så kanske man upptäcker att sköldpaddorna dricker mindre dessutom.

Man kan ju inte heller säkert veta varför sköldpaddorna dricker ganska mycket: Är det för att luften/miljön är för torr, pga mycket torr föda, är det pga njurarna eller är det för att de är programmerade för det, eller anpassade till det eller en kombination?

Så innan man tar bort vattnet så bör man skapa en miljö som ger tillräckligt med fukt och gärna kontakta Wolff för råd.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju inte heller säkert veta varför sköldpaddorna dricker ganska mycket: Är det för att luften/miljön är för torr, är det pga njurarna eller är det för att de är programmerade för det, eller en kombination?

Eller är det för att de i naturen inte har fri tillgång på vatten och därför är programmerade att dricka så mycket de bara kan när tillgång finns?

Gilaödlor som i naturen endast har tillgång till badvatten under mycket begränsade perioder älskar att bada, i fångenskap kan man dock inte ge dem fri tillgång till en vattenskål stor nog att bada i då detta resulterar i att ödlan lägger sig i badskålen och inte flyttar på sig.

Nu är Gilaödlor inga sköldpaddor men det är en art som lever där fri tillgång på vatten inte finns.

Jag är helt inne på linjen att luftfuktigheten är mycket viktig för de flesta torrlevande reptiler, dock tror jag inte att en för låg luftfuktighet kan kompenseras till 100% med bad och dricksvatten.

/A

Link to comment
Share on other sites

Eller är det för att de i naturen inte har fri tillgång på vatten och därför är programmerade att dricka så mycket de bara kan när tillgång finns?

Ett sätt att säkrare veta är att höja luftfuktigheten enligt artens naturliga miljö, spreja dagg, skapa sämre väder ibland etc. Först när du har gjort det och eliminerat en för torr miljös möjliga orsaker till ett ökat vattendrickande så kan du se vilket drickbeteende de har. Om de då och efter en tid fortsätter att dricka mycket vid fri tillgång på vatten så verkar det sannolikt att de är programmerade till det. Men även torrhalten i födan kan påverka drickandet. (samt njurproblem kan enl. Andreas visa sig i överdrivet drickande). Det verkar svårt att veta om man skapat en miljö som erbjuder tillräckligt med fukt.

Obs, jag pratar om de arter som har extra bra förmåga att behålla vätska enligt Baur: G elegans, G sulcata, G pardalis, Chersina angulata och Dispochelys spp (aldabrasköldpaddor).

(Men leopardernas klimat kan variera mycket när det gäller nederbörd bla, underart?)

Jag är helt inne på linjen att luftfuktigheten är mycket viktig för de flesta torrlevande reptiler, dock tror jag inte att en för låg luftfuktighet kan kompenseras till 100% med bad och dricksvatten.

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att säkrare veta är att höja luftfuktigheten enligt artens naturliga miljö, spreja dagg, skapa sämre väder ibland etc.

Mina leoparder går just nu i mellan 50 och 65% fukt dagtid, ca 75% nattetid, temp dagtid går upp mot 25 grader medans det på natten håller 10-12 grader.

Djuren dricker ändå så fort de erbjuds vatten.

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
De sköldpaddor Gunnel kommer i kontakt med har ofta varit utsatta för alla de vanligaste felen och då tror jag att kosten (ärtor och hundmat) är det allvarligaste problemet och de problem som det skapar förvärras av alltför torr miljö.

Det är möjligt att för proteinrik kost är den allvarligaste orsaken till njurproblem för landsköldpaddor ev. i kombination med en för torr miljö. Jag vet inte hur vanligt det är att enbart för torr miljö orsakar njurproblem hos landsköldpaddor.

Jag har fått svar från Gunnel om njurproblem hos landsköldpaddor (med anledning av att artikeln om njursvikt handlar om reptiler generellt):

Återfinns även landsköldpaddor i denna grupp?:

"Dock har det visat sig hos en mängd reptiler med kronisk njursvikt att inga andra utlösande orsaker har kunnat påvisas, annat än att djuret levt enbart inomhus i låg luftfuktighet under flera års tid."

Är det en vanlig orsak till njurproblem hos landsköldpaddor?

Hej,

Den hittills mest misstänkta orsaken är kronisk uttorkning. Många gånger kombinerat med felaktig utfodring.

Ang frågan "Återfinns även landsköldpaddor i denna grupp".

Svar: Ja!

Link to comment
Share on other sites

Luddigt svar.

Hur ofta är det enbart uttorkningen som spelar roll och hur ofta är det kosten, hur ofta är det en kombination och om det är en kombination vilken är den primära orsaken, uttorkning eller kost?

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har mycket stort förtroende för Gunnel och hon har det samma för oss som försöker håll oss a jour med senaste rönen.

I Roslagstulls skötselråd för landsköldpaddor från 1997 kan man läsa att landsköldpaddor bör gå på tidningspapper eller plastgräs och äta bl a spenat, ärtor, majs, sojaböngroddar, frukt, bär, torrfoder till hund, diverse frukostflingor, sardin med ben, babymöss, ägröra, hårdkokt ägg. UV-röret kunde sitta på upp till 60 cm höjd.

Jag tror att de skötselråden kunde ge en del njurproblemoch pyramidisering.

Skötselråden delades bl a ut på en husdjursmässa i en monter bredvid den som Tortoise Trust hade och där vi stog och försökte förklara varför man inte skulle ge dessa fodermedel.

Vi har sedan dess haft ett samarbete och utvecklat deras skötselråd framför allt när det gäller kostdelen men även en del annat. Nu senast för knappt ett år sen när hon la in rekomendationer om mer torr föda.

Med en allt magrare kost och en allt bättre miljö är jag övertygad om att man kommer att få se allt färre fall av njurproblem samtidigt som sköldpaddorna blir mer välväxta.

Jag tror inte att Gunnel skulle avråda från den skötsel Andreas testar på sina leoparder eller den som vi ger våra T graeca och T hermanni.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att Gunnel skulle avråda från den skötsel Andreas testar på sina leoparder eller den som vi ger våra T graeca och T hermanni.

Mitt inlägg har absolut inget att göra med er skötsel, det hoppas jag ingen tror! Anledningen att jag mejlade frågan var att artikeln (som jag länkat till flera gånger) ju är skriven för reptiler generellt och jag saknar kunskaper för att veta om viss information i artikeln även gäller landsköldpaddor. Jag sökte svar på min egen fråga längst ner även hos den som skrivit artikeln.

Ju mer protein födan innehåller desto mer vatten krävs för att bli av med restprodukterna som jag har fattat det. Det verkar ju stämma bra med att vattensköldpaddor i allmänhet klarar en proteinrikare kost än landsköldpaddor. Olika arter är anpassade till olika proteinhalt i kombination med olika fukt- och vattenhalt. Ju mer protein desto större påfrestning på njurarna, desto mer vatten krävs för att bli av med restprodukterna.

Jag tror att de skötselråden kunde ge en del njurproblem och pyramidisering.

Håller med

Gunnels artikel är skriven för reptiler i allmänhet. Jag tror att det är en mycket stor skillnad i fuktbehov mellan en leguan och en sulcata.

Landsköldpaddor kanske inte ingår i denna grupp eller är ovanliga?:

Dock har det visat sig hos en mängd reptiler med kronisk njursvikt att inga andra utlösande orsaker har kunnat påvisas, annat än att djuret levt enbart inomhus i låg luftfuktighet under flera års tid.
Link to comment
Share on other sites

Dock har det visat sig hos en mängd reptiler med kronisk njursvikt att inga andra utlösande orsaker har kunnat påvisas, annat än att djuret levt enbart inomhus i låg luftfuktighet under flera års tid.

Jag skulle tro att den vanligaste arten för dessa problem är Grön leguan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Vi rekomenderar nu att födan till 50% bör bestå av torrfoder för Testudo hermani och Testudo ibera. För de nordafrikanska arterna Testudo graeca och Testudo kleinmanni rekomenderar vi övervägande torr föda i en fördelning 2:1."

Har en liten fundering med tanke på tidigare diskussion, har tänker ni ha era djur i sommarhagarna? Jag har tidigare haft grästuvor, maskrosor m.m. planterade i utehagarna, dvs fri tillgång till ogräs.

Gäller ovanstående endast djur under viterhalvåret som ej är dvalade eller är det något ni kommer att hålla i sommar dvs. ge torrt foder och begränsa sommarhagarna på gräs/växter?

Link to comment
Share on other sites

Gäller ovanstående endast djur under viterhalvåret som ej är dvalade eller är det något ni kommer att hålla i sommar dvs. ge torrt foder och begränsa sommarhagarna på gräs/växter?

Dom vaknar i slutet av mars och börjar fasta under november.

Dom äter c:a 235 dagar under ett år.

Har försökt göra en uppskattning av hur många utedagar det blir under den perioden. Kom fram till 130. Tror jag ska föra statistik över antal dagar med öppna växthusluckor i sommar. Kan vara intresant att veta.

Tidigt på våren brukar dom äta gräs. Annan växtlighet i hagarna blir uppäten och blir i princip utrotad. Måste plocka stora mängder ogräs på annta håll.

I växthuset har dom fri tillgång till PAT fibre + att dom får uppblött PAT ett par ggr per vecka, Vid uteväder serveras den uppblötta PAT:en utomhus.

Sköldpaddorna styr lite själva hur mycket torrfoder dom äter, det verkar som om behovet växlar, ibland blir det övervägande torrt och ibland mest färskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...