Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kost Till Testudo-arter


P-A
 Share

Recommended Posts

Vi har under en tid förändrat kosten och gått mer och mer mot torr föda. Jag har kollat med Hasse och Andreas (atheris) och dom är inne på samma linje. Vi har alla positiva erfarenheter av detta.

Vi rekomenderar nu att födan till 50% bör bestå av torrfoder för Testudo hermani och Testudo ibera. För de nordafrikanska arterna Testudo graeca och Testudo kleinmanni rekomenderar vi övervägande torr föda i en fördelning 2:1.

Man kan åstadkomma detta genom att ge torr föda varannan dag och bladgrönt varrannan resp torr föda 2 dagar följt av en med bladgrönt.

Det gröna bör i första hand bestå av ogräs i olka former. När det inte går att hitta ogräs ger man sallad, hibiskusblad, opuntia och vad man kan hitta.

Det torra kan bestå av hö, PAT uppblötta pellets, PAT fibre (strö), torkade örter som man torkat själv under sommaren.

Det finns torkade örter (groblad, maskros, nässlor) för gnagare att köpa i zoobutiker.

n_03469.jpg

Torkade örter från JR-farm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Andreas

    15

  • P-A

    19

  • Mimmi

    15

Top Posters In This Topic

Kan vi rekomendera samma till sulcator, stjärn och leopard som till nordafrikaner? Det är iallafall mitt förslag.

/A

Link to comment
Share on other sites

Kan vi rekomendera samma till sulcator, stjärn och leopard som till nordafrikaner? Det är iallafall mitt förslag.

Det låter bra tycker jag.

Hur ser man på ryssar?

Så du tycker inte att att vi kan instämma i dessa råd från en svensk uppfödare av leopardsköldpaddor? ;)

Torrt gräs eller hö kan vara en bas att sedan komplettera med sallad, maskrosblad, gurka, tomat eller andra grönsaker, liksom pasta och ris som tillfälliga tillskott. Inte allt för ofta kan man komplettera med animalisk föda, men p g a dess rika protein- och fetthalt ska man vara försiktig så att det inte blir för ofta och för mycket av den varan.
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle haft med ryssarna i ovanstående inlägg med, jag tänkte ryssar men missade att skriva med dom...

Jag instämmer absolut inte i kostråden du nämner till leoparder...

/A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Sofia

Hej P-A

Tack för de nya kostråden.

Har sett att du skrivit om dessa torkade groblad etc från JR Farm i flera trådar. Är det någon som vet var man kan köpa dessa helst via internet? Har inte sett dem i någon djuraffär. Vore toppen om någon har några tips på hur man kan få tag i dem?

Har försökt be djuraffärer ta in saker åt mig förut, men det har tagit veckor och krävt åtskilliga påminnelser... skulle föredra att beställa via nät snabbt och enkelt.

/Sofia

Link to comment
Share on other sites

www.gibbon.se

Klicka på återförsäljare

Sök på gnagare och riktnummer 08

Sedan är det bara att ringa runt till dem...

Alternativt tjata på att PA ska sälja produkterna, alternativ 2 Packa in dig i bilen eller annat transportmedel och kör till min butik i Skåne, jag har alla produkter som lämpar sig till landsköldpaddor i lager :)

/A

Link to comment
Share on other sites

Sofia

Har du en chuckis skulle jag gissa att detta uppskattas som föda till den också. Jag har gett av detta torkade foder till dabbagamer av olika slag och det fungerar kanon. Har även testat PAT strö till dem och det äts men inte lika gärna.

/A

Link to comment
Share on other sites

Sofia:

Bromma Zoo vid flyget/stormarknaden har JR-farm. Maskrosorna var slut med jag köpte groblad.

P-A och Andreas:

Vet ni nåt om JR-farms:

Reptiles’ Herbs t_04812.jpg

Tortoises’ Food t_04811.jpg

Turtles’ Food t_03731.jpg

Turtles’ Sticks t_04119.jpg

Herbs och Tortoises’ Food påminner i utseende om PAT.

Stick mer som de "fina" färgglada som vi inte vill ge.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sofia

atheris: Jo, tänkte testa det till chuckwallan också. Han får PAT strö och någon gång ibland lite PAT pellets, han äter av det, men jag tror mest att det följer med när han glufsar i sig allt annat. Känns bra att kunna ge honom en del torkat dock, eftersom de äter rätt mycket torrt i det vilda.

Helena: Perfekt! Då ska jag svischa förbi där, de var de enda jag kunde komma på som kanske kunde ha det, men jag har sällan vägarna förbi. Tack för tipset :)

/Sofia

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker även få in det på Vällingby Zoo. De ska byta leverantör av djurfoder. Men vet ännu inte till vilken.

Andreas:

Visst är det Gibbon som har JR-farm?

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått prover på de två övre produkterna från Gibbon. De har lite högre proteinhalt än PAT och prisbilden är inte mycket lägre. Jag har testat av produkterna till mina greker och de åt det men de äter nog även tidningspapper om detta skulle serveras. Min rekomendation till gibbon är att behålla PAT i sortimentet och inte ersätta patsortimentet med JR farms.

Turtles food har jag bara sett ikatalog och det ser ut som vanliga gammarusräkor.

Den sista produkten är jag mycket skeptisk till.

Maskrosorna finns nu åter i lager hos grossist efter en tids restning.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest kerttu

Det beror ju också om årstiden. Under hösten har jag matat min greker ung. 70-80% torrfoder (PAT, torkad ogräs och blommor, hö) men i början av sommaren är det mestadels är det färsk blad osv.

Är det sant att man borde inte ge PAT pelletter helt uppblöt? Att, i alla fall med ryssar måste man vänta lite att det inte innehåller för mycket vatten? Det diskuterar om detta i en finländsk forum pga att i Belgien (om det nu inte var Holland, eller både...) ger man PAT torrt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dennis_Rundqvist

Vi har en del av JR-produkterna, men som sagt så var just maskrosorna slut denna gång. Det går bra att handla i vår föreningslokal i Älvsjö.

/ Dennis

Link to comment
Share on other sites

Är det sant att man borde inte ge PAT pelletter helt uppblöt?

Det finns Pre Alpin i opelleterad form, det ger vi torrt. Pelletsen är mycket hårda.

vår föreningslokal

Vilken förening? Nyfiken :)

Link to comment
Share on other sites

Guest kerttu

Det var pelletsen man diskuterade. Nån påstod att det är bäst att uppblöta dom men låta dom torka lite efter det. Jag har gett pelletsen väldigt uppblöta mig själv.

(hmm, jag är fortfarande och ännu mer finskspråkig än tidigare... hoppas man i alla fall kan förstå vad jag skriver...)

Link to comment
Share on other sites

Man kan tillsätta olika mängder vatten och få olika konsistens.

Lite vatten kräver läng tid för att det ska lösas upp och med mycket vatten går det snabbare och konsistensen blir således blötare.

Jag tror inte att mängden vatten har så stor betydelse. Ju mer torr mat man ger desto mer dricker sköldpaddorna.

Link to comment
Share on other sites

Guest Marita

bra då behöver jag inte ha dåligt samvete för jag ger mina ryssar 2-3 dagar i sträck med PAT och sen grönt har torkat lite av varje från trädgården som de får blandat med grön fräch mat det verkar de må susen av.

kände lite dåligt samvete för att jag inte ger färsk mat varje dag. det är ju så smidigt att ge PAT när man har många skölpdaddor. och de är tokiga i det.

dabbagamen gillar inte PAT men skall prova med JR kanske i stället.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dennis_Rundqvist

Föreningen heter Komodo och vi har en lokal i Älvsjö. I lokalen har vi en hörna för försäljning och planerna är att utöka den till en liten butik i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Sofia

Tänkte bara tacka P-A för tipset om JR Farms produkter, och tacka Helena för tipset om Bromma Zoomarknad.

Jag var där för några dagar sedan och köpte Maskros, svartkämpe och Nässlor.

Lilla Pi älskar dem! De går åt i rykande fart.

De går åt bra även till ödlor, smular dem över maten och alla mumsar glatt i sig dem. Känns bra att kunna variera lite extra, eftersom maskrosorna ännu inte kommit igång och det blir jäkligt tråkigt med butikssallad annars.

Snaaart finns det massor av växter ute :)

/Sofia

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En effekt av att ge större andel torr föda kan vara att vissa sköldpaddor får i sig mindre fukt. Alla sköldpaddor kanske inte dricker tillräckligt för njurarnas funktion och lever i en för torr miljö. Det förutsätter en miljö som ger tillräckligt med fukt. Särskilt viktigt för dem som aldrig lever i växthus eller utomhus utan lever inomhus året om och inte dvalar.

Har funderat på de leoparder som vägrar äta de dagar enbart torr föda=PAT och hö serveras. Kan det vara så att de känner att det blir för torrt för dem, att njurarna inte orkar med, luften är för torr, de förstår kanske inte att de kan dricka vatten? Leoparder äter ju även suckulenter, kaktusar som är färsk, rel. vattenrik men fiberrik föda. Hur växtligheten är så här års i deras ursprungsområden känner jag ej till. Eller skulle de kanske äta om andra torkade växter serverades?

När växtligheten periodvis är torr i naturen så bör den under vissa tider ändå kunna vara varierande fuktig p g a högre fuktighet och ev. dagg, regn. Kanske även ibland när sköldpaddorna äter den.

Jag känner inte till hur växtligheten är så här års i olika vinteraktiva arters ursprungsområden. Men det vore ju en fördel att ha koll på det. Det var lite funderingar som dök upp.

Vilka är fördelarna med att ge mer torr föda enligt rekommendationerna i denna tråd?

Link to comment
Share on other sites

I den just utkomna Marginata nr 8 finns fler bilder på vilda leopardsköldpaddor som dricker.

De ungar hos oss som man ser dricka minst är graecaungarna som får störst andel torr föda av våra arter. Dom finns i ett mindre rum där det är lätt att med hjälp av luftfuktare hålla skaplig luftfuktighet.

Vi har en grupp hermanniungar som finns i vår öppna del av huset med lägre luftfuktighet. Dom får mer färska blad och dricker mycket mer än graecaungarna.

Bernd Wolf har skrivit en artikel om leoparder i fångenskap. I sitt 80 kvm ! stora inomhushägn håller han 50-75% luftfuktighet 75% på morgonen med hjälp av någon form av besprutning. Den sallad han ger under vintern låter han vissna för att få ner vattenmängden.

Jag tror inte att det är bra att pga torr luft ge mer vattenrik föda. Jag tror att sköldpaddorna mår bättre med långsam matsmältning. Det bästa måste vara att få upp luftfuktigheten vilket är det stora problemet i vårt land under vintern.

M Baur om fibrer

Det resultat vi sett sen vi börjat ge större andel torkad föda och ökat luftfuktigheten är slätare sköldar. Jag tror att det beror på kombinationen.

Kanske inte blev så sammanhängande men det var några tankar.

Link to comment
Share on other sites

Mina leoparder äter en ganska stor mängd torr föda. Dock föredrar de hö före torr PAT. Uppblött PAT äts även det friskt.

När det gäller drickandet dricker mina Leoparder ganska mycket.

Jag tror inte man kan avhjälpa den uttorkning som djuren utsätts för med en låg fuktighet genom att ge dem en vätskerikare föda, mer vatten att dricka eller täta bad.

/A

Link to comment
Share on other sites

Vi har en grupp hermanniungar som finns i vår öppna del av huset med lägre luftfuktighet. Dom får mer färska blad och dricker mycket mer än graecaungarna.

Det konstiga med dessa är att dom sover helt öppet, ofta under värmelampan där det är som torrast. Det finns bon med fuktigt substrat och en grästuva. Dom är mycket pigga och igång så gott som hela dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Hittade idag en produkt som jag tidigare missat....

610883.jpg

Ingredienser: solblommor, ringblommor, rosenknopp, malva kamomilblommor och humle.

Givetvis ingen produkt till Chinchillor utan till Landsköldpaddor :)

/A

Link to comment
Share on other sites

Jag har tjatat om det här tidigare men det passar så bra i denna tråd att jag inte kan låta bli... ;)

Jag köpte torkad hibiskus, torkade ringblommor och grodblad från örtagubben.

Laban älskade hibiskusen!

Ibland får han den torr och ibland lite uppblött.

I vilken form den än är så är det mimsimums! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...