Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mycket Bra Forum


Guest Marita

Recommended Posts

Guest Marita

Vill bara ge detta forum en eloge och alla som är här och pratar.

jag har försökt vara med i 3 andra forum men de har så trist attidyd och mycket tjafs här pratar man i alla fall djur och smutskastar inte varandra bra fortsätt med detta. det kan ju bero på också att de flesta är äldre här än på de forumen jag har varit på.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med.

Nackdelen med andra forum i allmänhet och ett annat forum i synnerhet är att den låga nivån där nybörjare spelar bessevissers och säger emot de som verkligen kan det de pratar om är att det skrämmer bort dem som verkligen sitter inne med kunnskap.

Nästan alla som jag känner till som sitter inne med djupgående kunnskap om olika reptiler har lämnat forumet jag pratar om. Några enstaka härdar fortfarande ut men frågan är hur länge....

Sedan tror jag vi kan tacka PA mycket för nivån här då han brukar bromsa upp användare som fladdrar iväg för mycket.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest Marita

ja det tråkiga med såna forum är att när det kommer nya personer så greppar dessa personer de nya och ger dem en helt fel bild om det mesta. Men det är ju upp till var och en att välja snart så märker man nog vem man har att göra med.

PA ska ha stor eloge att forumet är på så proffsig nivå.

trevlig helg på er alla.

mvh

marita

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi Tackar innerligt och hjärtligt för all eran hjälp, både från P-A, atheris och alla ni andra! :lol:

Jo, jag måste säga det jag också, aldrig har jag stött på något så hjälpligt, vänligt och bra forum med god ton som detta!

Jag tycker lite synd om P-A, och alla andra "proffsen" som kan det mesta, då de får svara på mycket :) Tur att vi lär oss, så vi även kan hjälpa till att svara i "framtiden"

Tack för att ni finns, Super! :P

PS. Ketchup och Rut hälsar med att sträcka på sig!!

Link to comment
Share on other sites

Tack för all uppskattning!

Vi (Irene och jag) känner att vi har ett ansvar för de sköldpaddsungar som kläcks hos oss. Så länge vi kan hitta hem åt dom där vi tror att sköldpaddorna får ett bra liv och att sköldpaddorna bidrar till att berika ägarnas liv kommer vi att fortsätta att försöka få fram ungar om det fungerar som det ska. I och med detta vill vi försöka lära oss så mycket som möjligt om dessa fantastiskt intressanta djur och dela med oss av våra erfarenheter och studier.

Meddellivslängden hos våra ungar överstiger förmodligen väsentligt medellivslängden hos naturligt födda ungar.

I naturen finns förstörelse av miljöer, fiender, matbrist, vattenbrist, väderkatastrofer, sjukdomar, parsiter med flera hot.

I fångenskap finns mat, värme, vatten, omsorg, veterinärvård men också felaktig skötsel på grund av okunskap eller bristande intresse.

Med hjälp av intenet tror jag att många sköldpaddor i Sverige har fått ett bättre liv än sina förgångare. Det största hotet är tyvärr fortfarande bristande kunskap hos zoobutikerna.

Att många uppskattar detta forum tror jag beror på att många erfarna deltar och delar med sig.

Tack till Hasse Olsson som är ett stort stöd för oss.

Tack till Andreas Larsson (atheris) som är inne på helt samma tankebanor som vi och som är mycket flitig på forumet.

Tack till fam Eriksson i Tomelilla som började samtidigt som vi och som vi haft kontakt med i många år och utbytit erfarenheter med. (väcker sina sköldpaddor i påsk och blir nog mer aktiva på forumet igen ;)

Speciellt duktiga på ryssar och byggande av ute- och innehagar.

Tack till Marita som har lång erfarenhet av ryssar.

Tack till Helena Palén som svarar på frågor om sump- och vattensköldpaddor och frågor om landsköldpaddor som vi andra inte orkar svara på. Helena täcker allt från vatten till land.

Tack till Maria som varit med länge med sin Inez och ger klockrena svar.

Tack Jeppe som nyligen dök upp som stor expert på sump- och vattensköldpaddor.

Tack till alla andra som deltar i detta forum och bidrar till att det lever och är mycket aktivt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...