Jump to content
Forum Sköldpaddor

Aminosyror


Guest Maria

Recommended Posts

Guest Maria

Hej!

Som vitamintillskott använder ju jag Rep-Cal Herptivite Multivitamins.

Har ju fattat det som att detta skall vara ett bra preparat för landsköldpaddor men det innehåller ju hela 18 olika aminosyror!

I den andra tråden på forumet för sumpsköldpaddor så har P-A skrivit att Highfield säger att aminosyror inte är bra för landsköldpaddor!

Är det bara att hiva min burk i papperskorgen?

Som det är nu ger jag detta preparat ett par gånger i veckan och kalk resten av dagarna.

Blir lite orolig nu....

Link to comment
Share on other sites

Hej Maria!

Jag har som sagt köpt mina vitaminer hos P-A.. innan det har jag som alla andra sökt mig fram utan något bra resultat. Men nu verkar det som mina sköldisar mår fint iaf & det är jag evigt tacksam för!

Ett råd är att du beställer av P-A så vet du att det är rätt för dina sköldisar! :unsure:

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej Åsa!

Anledningen till att jag har det preparatet som jag har är dels att P-A har det som ett exempel på sin hemsida på bra tillskott och dels för att jag kunnat handla detta preparat väldigt billigt eftersom jag jobbat i zoobutik och där har vi salufört detta märke.

Visar det sig nu att detta trots allt inte är ett bra preparat skall jag självklart gå över till nutrobal...

Link to comment
Share on other sites

Hej Maria!

Okey.. jag har inte provat detta preparat om jag skall vara ärlig.. hon som ägde dessa innan mig gav tydligen inget alls & dom har inga fel trots det.

Jag skall här i slutet av månaden låta en vetrinär undersöka dom & även slipa ner näbbarna på dem. Tycker dom växt bra här i vinter (tyvärr). Men nu efter att jag använder lite av P-A`s pellets + fiber & alla vitaminer så har detta stannat med utväxningen av näbbarna. (Tack & lov)!! ;)

Men har ständig kontroll av dem varje dag & badar ca 10 min varje dag om inte annat varannan dag. Väger dom ca 1ggr/mån. För att se att allt är okey.

Avföringen är som den skall trots att dom får denna mat blandad med pellets + fibrer om vart annat. Jag ger inte varje gång av detta men ca 2-3 ggr/v.

Vitaminer & foderkalk ger jag + att dom har sepia skal = fri tillgång.

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej igen!

Jag är fortfarande orolig för att jag gett ett odugligt preparat i ett helt år. Skulle bli mycket glad om jag kunde få reda på vad det är som är olämpligt med aminosyror som Andy Highfield säger.

Kanske detta kan vara en av orsakerna till Inez lättare pyramidisering, trots rätt kost, som jag skrivit om innan?

Skulle bli mycket tacksam om du P-A ville skriva vad du tror eller bifoga en länk om Highfields åsikter i frågan för jag kan inget hitta.

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej P-A

Jag har läst länken och om jag fattat engelskan rätt så gör tillsatta aminosyror att sköldpaddan tillgodogör sig all protein bättre än vad den hade gjort utan tillsatta aminosyror. Är det rätt fattat?

Då kan det ju faktiskt vara så att detta är en, av eventuellt flera orsaker till Inez begynnande pyramidisering kanske?

Finns det någon annan orsak till att denna produkt finns rekomenderad på din hemsida eller tycker du att jag snarast bör byta vitaminpreparat?

Med vänliga hälsningar

Maria

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog grundat min rekomendation på följande text på TT:s sida:

You can help your tortoise considerably by providing a dietary vitamin and mineral supplement such as "Vionate", or "Herptivite" (Rep-Cal) regularly, this is particularly important when overwintering, as it contains vitamin D3 which is usually synthesized from sunlight. Vionate and Herptivite are excellent all round products which are particularly well suited to reptiles.

Safer Hibernation and Your Tortoise.

Jag ska höra med Andy vad han anser om Herptivite, det kan vara Annie Lancaster som skrivit dessa rader.

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej!

Skulle vara intressant att ta del av vad A. Highfield säger om det preparatet.

Känner väl nu att jag borde kanske byta till Nutrobal för säkerhets skull,

men vill äbdå jättegärna ta del av hans tankar!

Tack för hjälpen!

Mvh Maria!

Link to comment
Share on other sites

Hej P-A

Jag har läst länken och om jag fattat engelskan rätt så gör tillsatta aminosyror att sköldpaddan tillgodogör sig all protein bättre än vad den hade gjort utan tillsatta aminosyror. Är det rätt fattat?

Hej Maria, jag heter inte P-A, men aminosyror är proteinernas byggstenar, så eg. tillför man proteiner när man ger aminosyror, men i "lösa delar, byggklossar".

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej Mimmi!

Jo, jag vet att allt protein är uppbyggt av aminosyror och det är lite därför som jag inte fattade riktigt vad avsnittet om aminosyror i texten handlade om. Jag tolkade det som att ger man aminosyror i kosttilskottet så gör det att dels att sköldpaddan får i sig mer protein (såklart) ,men också att den tillgodogör sig protein i fodret ännu bättre. Hänger du med på vad jag menar? (lite skumt...)

Jag är inte sådär jättegrym på den engelskan det var skrivet på så jag vet inte om jag fattat det rätt överhuvudtaget. Klipper in en del av texten här och om någob är duktig på engelska får den personen jättegärna förklara bättre för mig!!

Det är väldigt mycket text så detta bir världens längsta inlägg!

In the wild tortoises consume not only plant leaf material, but also seeds, fruits, flowers, roots, bark and grasses. See Samour, Spratt, Hart, Savage and Hawkey (1987) for an excellent survey which conveys the scale of the dietary eclecticism of Megalochelys (Geochelone) gigantea, for example. The principal importance of this varied intake is not merely that it provides a relatively wide range of vitamins, minerals and fibre, but that by combining leaf, bark grass and seed sources an improved range of essential amino-acids is made available in a complementary process. This has the effect of increasing the potential Net Protein Utilization (NPU) factor of the diet. Where tortoises are provided with a suitable intake of essential amino-acids derived from the correct balance of vegetable matter they can exist perfectly satisfactorily on diets which are surprisingly low (in percentage terms) of protein content. Artificial amino-acid supplementation is not necessary provided a reasonable range of suitable food items are available although this has sometimes been adopted (bac,-)n, 1980). In most captive situations pathology results consistently indicate that it is protein excess rather than deficiency which is the principal danger. Meat based products have an extremely high NPU as they represent a complete amino acid source. lOOg of dog food containing 15% protein is, therefore, utilized at a greater rate than a vegetable containing an equivalent percentage of raw protein. In some circumstances and with some reptiles this may be of benefit, in the case of herbivores it is entirely inappropriate. The diet of a wild tortoise typically contains between 2%-6% plant protein (wet basis) which is utilized at an approximate rate of 55%. The high protein regimes adopted by some herpetologists for herbivorous chelonians include up to 20% protein which, because it is derived from amino-acid complete sources is utilized at a typical rate of 70%

Någon som fattar sammanhanget?

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Jag ska höra med Andy vad han anser om Herptivite, det kan vara Annie Lancaster som skrivit dessa rader.

Hej, har det kommit något svar från Highfield? Skulle vara intressant att ta del av.

Såg på din, P-A:s sida om kosttillskott:

"Universaltillskott

Innehåller kalcium, vitaminer/mineraler och aminosyror

Bra produkter för landsköldpaddor:

Nutrobal (Vetark) rekomenderas av Tortoise Trust

Sera reptimineral C "

Min fråga är, innehåller även Nutrobal aminosyror, eftersom rubriken anger det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fått något svar från Highfield.

Nutrobal innehåller inte aminosyror.

Borde stå:

"Universaltillskott

Innehåller kalcium, vitaminer/mineraler och i vissa fall aminosyror"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Inget svar från Highfield än?

Link to comment
Share on other sites

Nej,

han är ofta bortrest eller mycket upptagen. Jag har skickat frågan på nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har försökt få info på annat håll (än genom Highfield) om lämpligheten i att ge proteiner (i form av aminosyror) som kosttillskott till landsköldpaddor men ej fått svar.

Proteiner kräver ju en hel del vatten för att ta hand om, och många landsköldpaddor kommer ju från rel. torra miljöer och är inte anpassade till en proteinrik föda, vilket vatten- och sumpsköldpaddorna är.

Någon som vet mer om det lämpliga i att ge proteiner som kosttillskott för landsköldpaddor?

Eftersom Rep-cal herptivite multivitamins står upptaget på P-A:s kosttillskottsida som exempel på bra kosttillskott för landsköldpaddor så vore det i a f mkt bra om det står angivet att det innehåller proteiner, i form av 18 aminosyror (enl. Maria:)

"Hej!

Som vitamintillskott använder ju jag Rep-Cal Herptivite Multivitamins.

Har ju fattat det som att detta skall vara ett bra preparat för landsköldpaddor men det innehåller ju hela 18 olika aminosyror!

I den andra tråden på forumet för sumpsköldpaddor så har P-A skrivit att Highfield säger att aminosyror inte är bra för landsköldpaddor! "

Det är ju lätt att man annars missar att det innehåller aminosyror. Om det står angivet på kosttillskottsidan så kan man ju i a f lättare själv välja om man vill ge proteintillskott till sköldisarna tills mer info finns.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Rep-cal herptivite multivitamins står upptaget på P-A:s kosttillskottsida som exempel på bra kosttillskott för landsköldpaddor så vore det i a f mkt bra om det står angivet att det innehåller proteiner, i form av 18 aminosyror

Nu har jag tagit bort avsnittet med bra resp mindre bra kosttillskott.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...