Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldis äter Stenar !


Guest sköldpadds_älskare

Recommended Posts

Vad jag vet så kan det onormalt beteende bero på stress, eller sjukdom.

Har du nyligen gjort en "radikal" förändring i akvariet? Har temperaturen ändrats avsevärt? Eller har det skett annat som du vet kanske stressar din vän? Det kan bidra till att sköldpaddorna gör saker de normalt inte gör, eller simmar i all världens fart, utan att stanna upp på flera timmar.

Annars kanske den är sjuk? Det bästa tror jag vore om du tog han/hon till ett lugnt ställe ett tag, eller matade den på ett nytt ställe.

MVH Dennis

Link to comment
Share on other sites

Att din vattensköldpadda äter vita stenar tror jag faktiskt inte att det beror på stress eller något sådant, utan det är väl snarare brist på kalk/ kalcium som gör att den äter vita stenar.

Jag har en landsköldpadda, hon har också ätit vita stenar som hon har hittat ute på sommaren och hon har inte bara ätit stenar utan även det mesta som är vitt. :rolleyes: Fast det har hon slutat med nu som tur är, dock kan det ändå slinka ner en sten ibland men det är sällan.

Nu vet jag inte hur man ska ge kalk och sådant till vattensköldpaddor, så

det får någon annan berätta hur man gör.

Mvh Ida

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Kan det i så fall bero på något av detta at han har blivit stressad!

När jag byter vatten till sköldpaddorna brukar jag möblera om,jag byter allt vatten ungefär en gång på en vecka eller varanan det är då jag brukar möblera om, han kanske blir lite stressad av att jag möblerar om så offta. ;)

Förut hade jag flera gömstälen men tog bort de för att jag tyckte att det blev lite trångt, han kanske vill ha mer gömstälen och göma sig i.

Link to comment
Share on other sites

Det kan det bero på att de är stressade och ha brist på kalk/kalcium.

Ger du dem något slags kalk/kalcium?

Kan inte så mycket om just vattensköldpaddor men jag tror att även de måste få kalk/kalcium i sig?

Mvh Ida

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

jodå jag ger dem några sorts kulor av något slag på affären sa de att det skulle inehålla allt en vattensköldpadda behöver. :)

Link to comment
Share on other sites

Kulor? Vad är det för kulor?

Många av de kommersiella produkter som säljs i zooaffärer är ganska värdelösa tyvärr...

Jag har mycket svårt att tänka mig att din sköldpadda äter grus för att den är stressad.

Visst kan det vara ett försök att få i sig mer kalk, lägg i lite bitar av sepia-skal och se om den knaprar i sig dem.

Se även till att den får ordentligt med kalk/vitamin-tillskott (ex. Nutrobal), du kan även köpa rent kalciumkarbonat och strö över maten någon gång i veckan.

Lite grus är ingen fara, det slinker alltid med, men om djuret äter stora mängder, och om gruset är grovt kanske du ska fundera på att byta ut det.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

eller det är inte som några kulor utan aja går inte att beskriva formen ;) men i indigrenserna står det att det ska innehålla kalk mmm.

Har svårt att tro att det kan bero på grund ut av maten men kanske ska testa att byta ut den.

Link to comment
Share on other sites

Många djur, och (har det visat sig, dinosaurier) äter stenar för att hjälpa till med matsmältningen. Så det kan vara av den anledningen.

Tog detta urklipp från en sida, visserligen kanske simpel sida men jag orkar inte leta noggrannare:

Plateosaurus är den prosauropod som man vet mest om. Det finns gott om fossil över hela Europa. Här i Sverige till exempel, har man hittat fotspår i Skåne.

Plateosaurus var ett kraftigt, men smidigt djur. Man tror att vuxna individer vägde uppåt ett ton. Bakbenen var mycket starka, liksom den långa svansen. De hade stor nytta av svans och ben då de reste sig upp för att äta från höga trädgrenar.

Käkarna på Plateosaurus var kraftigare än på andra prosauropoder, och den kunde äta mycket sega växter. Däremot var inte magen helt anpassad till denna tuffa diet. Därför svalde Plateosaurus stenar, som när de kom ner i magen hjälpte till att mala ner maten.

Link to comment
Share on other sites

Stenar hjälper inte till att mala maten hos sköldpaddor. Det mest troliga när de äter vita stenar är kalkbrist.

Kalktips:

¤ Pudra maten med foderkalk, finns på bla Granngården

¤ Häll i kalkstenar/grus i vattnet, finns på zooaffärer. Kan vara bra att skölja av det lite innan. Vattnet blir annars vitt av löst kalk på gruset.

¤ Bryt bitar av seipaskal och lägg i vattnet, de flyter. Finns på zooaffärer samt ibland på stormarknader.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Tack så hämst mycket för svaret :D jag började undra när jag hade byt grus värför det var så grumligt <_<

Ska nog testa att ge dem lite kalk tilskott.

Det är ingen fara att de sätter stenarna i halsen då ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Helena hur kan du vara så säker på att sköldpaddor inte använder stenarna för att hjälpa till att mala maten? Mycket av det sköldpaddor äter i det vilda såsom växter innehåller långa svårsmälta fibrer, stenarna fungerar som "malar" (kan man säga så) för att krossa växterna.

Mina egna sköldpaddor brukade äta grus även när jag hade bläckfisk"ben" flytande i akvariet.

Inte sagt att det inte finns en chans att det beror på kalkbrist.

Till sköldpaddstokig, stenarna kan råka fastna i sköldpaddans tarmar och orsaka förstoppning/ prolaps=dvs att tarmarna hamnar utanför kroppen (bajsar ut dem)

Men jag resonerar så att småstenar är naturligt där sköldpaddorna lever och om nåt skulle hända så är det allahs vilja så att säga. Man kan inte skydda dem mot allt.

Enda anledningen till att inte ha grus som jag ser det är att det blir svårare att rengöra akvariet.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Nu när du säger det tihi så tror jag att jag har läst eller hört att de äter stenar för att hjälpa att mala maten. :D

Då tror jag att jag har kommit fram till lösningen vörför sköldis äter stenar :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst en mängd engelsk och tysk litteratur om sköldpaddor. Jag har aldrig läst att sköldpaddor sväljar sten för att underlätta matsmältningen.

Jag har däremot läst sådan information på något forum och på privata hemsidor.

Enligt min mening är detta ytterligare en i raden av myter som skapas av sköldpaddsägare som inte förstår eller vill förstå att miljön och kosten inte är tillräckligt bra utan försöker dra paraleller med andra djurarter för att hitta en "naturlig" förklaring.

Från World Chelonia Trust

It  is possible that the turtle is just "tasting" the gravel and spitting it back out but it is also possible that it is, indeed, eating it. This is something that is considered "normal" behavior - but no - you do not want this to happen to extremes.  While water turtles seldom develop impactions from gravel, tortoises can suffer from this. The thinking is that turtles and tortoises experience a normal calcium "hunger" in the wild. For this reason when they come upon gravel - especially white gravel - they eat some of it. In the wild the turtle spends a great deal of time looking for food and in bare areas with a lot of gravel there is not a lot of food to be found and they avoid such areas as they are vulnerable there so this does not present a problem. 

In an aquarium with a gravel bottom and regular feedings this can be a problem though as the turtle is no longer spending time looking for food but is still "wired" to a calcium hunger. On very rare occasions the animal can become impacted with gravel causing big problems if it does not pass through the digestive system. I have seen tortoises defecate gravel for three weeks after being removed from locations where they engaged in consuming gravel. Another possibility is that the turtle is trying to eat algae off the rocks, if this results in ingestion of the gravel it still is to be avoided.

If you are concerned with this I would replace the gravel with a larger size stone too large to swallow, or remove the gravel entirely (easier to clean the habitat that way) and avoid the problem prior to it becoming a problem. Another thing you can do is supplying some cuttlebone for the animal to provide it an alternative to chew on for its calcium.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, okej :) det här var bra att få veta om, att stenar inte underlättar matsmältningen.

Dock har jag väl trott att det är mer för kalk och kalcium som de äter vita stenar (eller kanske vitt överhuvudtaget(?)) efter att min sköldpadda försökte svälja ett helt ben som hon hittade ute i trädgården förra sommaren... :blink:

Fast än hon får kalk m.m ...där ser man.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Jag är tuvär inte så duktig på engelska :(

Någon som skulle kunna tänka sig att översätta det någolunda så jag förstår lite ;)

It is possible that the turtle is just "tasting" the gravel and spitting it back out but it is also possible that it is, indeed, eating it. This is something that is considered "normal" behavior - but no - you do not want this to happen to extremes. While water turtles seldom develop impactions from gravel, tortoises can suffer from this. The thinking is that turtles and tortoises experience a normal calcium "hunger" in the wild. For this reason when they come upon gravel - especially white gravel - they eat some of it. In the wild the turtle spends a great deal of time looking for food and in bare areas with a lot of gravel there is not a lot of food to be found and they avoid such areas as they are vulnerable there so this does not present a problem.

In an aquarium with a gravel bottom and regular feedings this can be a problem though as the turtle is no longer spending time looking for food but is still "wired" to a calcium hunger. On very rare occasions the animal can become impacted with gravel causing big problems if it does not pass through the digestive system. I have seen tortoises defecate gravel for three weeks after being removed from locations where they engaged in consuming gravel. Another possibility is that the turtle is trying to eat algae off the rocks, if this results in ingestion of the gravel it still is to be avoided.

If you are concerned with this I would replace the gravel with a larger size stone too large to swallow, or remove the gravel entirely (easier to clean the habitat that way) and avoid the problem prior to it becoming a problem. Another thing you can do is supplying some cuttlebone for the animal to provide it an alternative to chew on for its calcium

Link to comment
Share on other sites

Fritt översatt...:

"Det är möjligt att sköldpaddan bara "smakar" på gruset och sedan spottar ut det, men det kan också vara så att den faktiskt äter det. Detta är någonting som kan anses som normalt beteende, men det är inget du vill vara med om i för stor utsträckning.

Även om vattensköldpaddor sällan får förstoppning av att äta grus, så kan landsköldpaddor få det.

En teori är att att sköldpaddor (både land- och vattensköldpaddor), i det vilda, har en naturlig "kalciumhunger", och om de då hittar lite grus, speciellt om det är vitt, så äter de lite av det.

I naturen spenderar sköldpaddor mycket tid på att leta mat, och i kala områden med mycket grus finns det inte mycket mat att hitta och sköldpaddorna undviker sådana områden, eftersom bristen på gömställen gör djuren sårbara. P.g.a detta blir grusätandet inget problem.

I ett akvarium, å andra sidan, med grusbotten och regelbundna matningar, kan detta bli ett problem, då sköldpaddan inte behöver leta efter mat, men fortfarande har sin inprogrammerade "kalciumhunger".

Även om det är ovanligt, så kan sköldpaddan bli förstoppad av gruset, och detta kan leda till allvarliga problem om det inte kan passera genom matsmältningskanalen

Jag har sett landsköldpaddor bajsa grus, tre veckor efter det att de plockats bort från platser där de kunna tugga i sig det.

En annan möjlighet är att sköldpaddan försöker äta alger från grus. Om detta leder till att den får i sig gruset, ska man försöka undvika sådant beteende.

Om du är orolig kan du byta ut ditt bottenmaterial mot ett grövre, eller plocka bort det helt (det senare alternativet gör också städningen lättare), och därmed förebygga problem.

Du kan även ge sköldpaddan sepiaskal så den har något annat att tugga på när kalciumhungern sätter in :D "

Håll till godo.

Kommentarer mottages gladeligen.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Det var värst vad du var duktig på engelska :P

Nu fick jag reda på lite fakta om vörför kanske sköldis äter grus :) ^

Tack för alla svar och tusen tack för översätningen :D

Link to comment
Share on other sites

PA prova att söka på "Gastroliths+exempelvis Tortoises.

Även om det främst talas om andra reptiler så är det inte helt omöjligt att det även gäller sköldpaddor.

Födan, växter är ju den samma. Så helt omöjligt är det nog inte.

Oftast kan man dock se att sköldpaddorna bajsar ut stenarna vid nästa tarmtömning. Men jag tror ändå att stenarna kan ha en funktion annan än att bara bero på kalkbrist.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ändå inte på matsmältningsteorin.

Landsköldpaddor som äter lätt- och snabbsmält mat har högre benägenhet att sätta i sig sten än sköldpaddor som äter mycket fibrer. Om gruset behövdes för matsmältningen borde det vara tvärt om.

Landsköldpaddor som inte får kalktillskott äter också mer grus.

Honor som ska eller har lagt ägg har större benägenhet att äta grus. Dom har då ett ökat mineral/kalkbehov.

Att vattensköldpaddor äter sten tror jag beror på att dom i naturen äter mer hela djur och får i sig skal och skelett som ligger kvar länge i systemet. I fångenskap får dom inte det i samma utsträckning utan äter grus för att få kalk och även ballast som tyskarna kallar det.

Jag ska kolla mer i mina böcker om jag hittar något som stärker matsmältningsteorin.

Markus Baur vid Münchens universitetsveterinärklinik har skrivit en bok om sköldpaddors matsmälning. Har länge funderat på köp men nu måste jag nog slå till ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Så altså tror ni att Sköldis får fel mat. så ni tycker att jag ska testa lite kalktilskott? eller tror ni att han är sjuk? :o

Link to comment
Share on other sites

Ja kalktillskott är aldrig fel, bläckfisk"ben" eller vad-som-en-gång-i-utvecklingen var skalet kostar ju inte mycket och du kan ha det flytande i tanken.

PS jag kommer inte ihåg exakt vad det heter...är det septiaskal.

Ja fackböcker av forskare brukar ju vara givande men säkert kosta skjortan misstänker jag.

Ja att äta stenar borde främst vara för svårsmält föda typ gräs och andra växter med långa fibrer. Kanske kan det vara så att beteendet "sitter i benmärgen" För de flesta sköldpaddsarter äter väl en mängd olika växter, blommor och annat grönt.

Eller så är det en blandning av både kalkbrist och matsmältning. Inte vet jag men jag skulle inte sätta mitt liv på vare sig det ena eller andra.

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_älskare

Tack så hämst mycket för alla bra svar :D

Ser nu att Sköldis har börjat äta mindre stenar :D

Link to comment
Share on other sites

Boken Carolin Dennert, Ernährung von Landschildkröten tar upp ätandet av sand, jord och sten. Hon nämner teorin om att det ska underlätta matsmältning och en teori om att jordätning ska ge bakterier som ska ingå i tarmfloran.

En annan orsak kan vara parasiter.

Det som dock erfarenhetsmässigt ger detta beteende är brister pga terrariehållning.

Michael Meyer, Schildkrötenernährung skriver att teorin om stenätning för att hjälpa till med matsmältningen är starkt omstritt.

Andy Highfield, TT:s guide to Tortoises and Turtles skriver:

det finns två huvusakliga anledningar: Om sköldpaddan äter vita stenar kan det indikera et behov av mer kalcium. En annan möjlighet är att sköldpaddan söker efter mer fibrer. Mer fibrer i maten brukar eliminera stenätning.

Men det förekommer även under ideala naturliga förhållanden att landsköldpaddor och vattensköldpaddor ibland äter grus, sten och jord.

Det kan spela en viss roll i matsmältningen, det kan bidra som en källa för spårämnen eller det kan bero på en ännu okänd anledning.

Hur det än är kan det finnas en liten risk för skada men den måste betraktas som mycket avlägsen.

Det är väl som med mycket annat: Därom tvisa de lärde.........

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...