Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kosttillskott För Köttätare?


Mimmi

Recommended Posts

Har ni tips på bra tillskott för omnivorer? Ett tillskott utan D3, som ju finns i animalisk föda och eftersom det är en fettlöslig vitamin så är den farlig att överdosera. Helst fosforfritt eller i a f ett bra förhållande mellan Ca och P, d v s att Ca är flera ggr högre än P. Jag läste på P-A:s kostsida om T-Rex 2:0. Någon som vet om detta är en bra produkt för omnivorer? Eller har något annat tips?

"T-Rex 2:0 also provides both a mineral and a vitamin supplement in the same convenient product. T-Rex 2:0 is similar to T-Rex 2:1, but contains NO PHOSPHORUS. It is scientifically designed for CARNIVOROUS (also omnivorous) reptiles and amphibians which require a calcium supplement, but already receive adequate phosphorus from eating crickets, meal worms, wax worms, mice, etc.

T-REX 2:0 is highly palatable, easily absorbed and cost effective. Simply sprinkle over the reptile's food 3 to 4 times a week. 2:0 is available in two sizes: 100 gram and 400 gram."

Link to comment
Share on other sites

Guest Maria

Hej Mimmi!

Jag känner inte till T-rex så det kan jag inte svara på...

Däremot har jag ett tips på ett annat preparat som kanske passar.

Rep-Cal Herptivite Multivitamins. Det innehåller ingen D3 och istället för vitamin A som ju också är fettlöslig innehåller den betakaroten som ombildas till Vitamin A i kroppen efter det behov så då undviker man överdosering.

Rep-Cal har ju även fosforfri kalcium me D3 att kombinera med men eftersom du inte skall ha D3 är det kanske bättre att kombinera med ren foderkalk?

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

1000 tack för era svar :) Jag ska studera länkarna, o även försöka hitta mer info om T-Rex 2:0. Jag vill inte att kosttillskottet ska innehålla några fettlösliga vitaminer eller aminosyror och ha bra Ca:P=balans. Då ger jag hellre bara foderkalk (o sepiaskal).

Som jag fattar det så innehåller Rep-cal herptivite multivitamin aminosyror, i a f enl. denna text?

"Rep-Cal Herptivite Multivitamin

Vitamin A requirement from Beta Carotene

Rep-Cal's HERPTIVITE is a superior multi-vitamin, multimineral and amino acid food supplement..."

Link to comment
Share on other sites

Kosttillskott med aminosyror är enligt Highfiled mindre bra för landsköldpaddor. Är det så även för omnivorer?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan P-A!

Ärligt har jag ingen anning om detta.. detta måste kollas upp. Skall genast söka om detta & se vad jag hittar?

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej, här kommer svar på P-A:s fråga:

"Kosttillskott med aminosyror är enligt Highfiled mindre bra för landsköldpaddor. Är det så även för omnivorer?"

Som jag ser det så finns det absolut ingen anledning att ge aminosyror till omnivorer, men rätta mig gärna om jag har fel.

Proteiner består av aminosyror. Omnivorer som även äter animalisk föda får i sig mycket proteiner, och därmed aminosyror. Att de dessutom äter växter gör ju födan mer allsidig. Jag tycker i a f att det verkar riskabelt att ge aminosyror som tillskott till omnivorer.

Link to comment
Share on other sites

Jag ger Repcal med D3 till mina Terrapene 2ggr/vecka, repcal multivitaminer 2ggr/vecka och foderkalk 2ggr/vecka (växande djur)

1 gång per vecka av varje till vuxna djur.

Möjligen att man skulle kunna ta bort D3 tillskottet och ersätta detta med foderkalk men det förutsätter givetvis att uv-belysningen är på topp.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Skulle bara vilja tillägga ang. det här med ev. tillskott av aminosyror, att det vore intressant att veta mer om detta.

Om man ger en ensidig kost, så trots att den är proteinrik så är det ingen garanti att alla för sköldpaddan essentiella aminosyror finns med. Viktigt att variera födan.

Ang. D3 så har jag lärt mig att det finns i animalisk föda, men jag har ändå UV-ljus för att säkerställa tillräckl. med vit. D3 samt av en massa andra orsaker.

Tack för alla tips :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, tänkte bara berätta att jag fått mejlsvar ang. innehållet i T-rex 2:0:

"Hello,

The information below was taken directly from the manufacturers website.

T-Rex Supplements

2:0 Calcium/ No Phosphorus

T-Rex 2:0 also provides both a mineral and a vitamin supplement in

the same convenient product.

T-Rex 2:0 is similar to T-Rex 2:1, but contains NO PHOSPHORUS. It is

scientifically designed for

CARNIVOROUS (also omnivorous) reptiles and amphibians which require a

calcium supplement, but already receive adequate phosphorus from eating

crickets, meal worms, wax worms, mice, etc.

T-REX 2:0 is highly palatable, easily absorbed and cost effective.

Simply sprinkle over the reptile's food 3 to 4 times a week.

Ingredients:

Calcium carbonate, Ascorbic Acid, Vitamin A acetate, Cholecalciferol

(source of Vit D3), and Stabilizers. Guaranteed Analysis: Calcium (max):

38.5% Calcium (min): 34.5% Vitamin A: 144,400IU Vitamin D3: 14,400IU Vitamin

C: 941mg

I hope this helps.

Thank You,

Q-Pet.com

www.Q-Pet.com"

---

(Om jag har fattat rätt så innehåller det fettlösliga vitaminer, A o D3. Så jag skippar det.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...