Jump to content
Forum Sköldpaddor

Asiatisk Slakt Av Matsköldpadda


Andreas

Recommended Posts

Personligen har jag svårt att sitta i Sverige och klaga på vad man äter och hur man tillagar sin mat i Asien.

Dessutom känner jag mig faktiskt inte ens äcklad när jag vet att det är för just mat man slaktar djur, oavsett hur hemskt det ser ut på bilderna för i naturen så är det tamejfan inte så snyggt heller.

Det är väl tur för mig att jag inte känner mig äcklad av det antar jag, för jag älskar fisk och jag tror inte att jag hade kunnat besöka feskekörka utan att må riktigt dåligt annars.

Link to comment
Share on other sites

Jag äter gärna kött av alla de slag och har inte speciellt mycket till övers för grönsaker.

Att man dock avlivar ett djur genom att stycka det tycker jag är ganska vidrigt oavsett det är en spindel, fisk, sköldpadda eller gris.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Fy vad hemskt!! Jag började må riktigt dåligt! Hur kan nån göra sådär...varför börjar dom inte med huvudet om dom ändå ska slakta den! IDIOTER! Man ser ju på stackaren att den lider nåt fruktansvärt!

Link to comment
Share on other sites

Guest tokmasen

Måtte alla som slaktar en sköldpadda på detta vis få dansa långdans med Satan själv i helvetet......

För knacka på pärleporten lär dom ALDRIG göra!

Link to comment
Share on other sites

Människan kan ju som synes vara en mycket grym varelse. Jag tycker det är ok att döda för att äta eller för att djur inte ska pinas ( gamla el. sjuka). Men som människa ska man väl ha lite förstånd att inte pina vare sig djur eller andra människor i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Joanna:

Olika kulturer väljer att blunda för olika saker, i Sverige blundar vi ex. för hur fiskar hanteras, de får ligga och sprattla på marknaderna och vi anser att de inte känner något. Trots att de enda vetenskapliga studierna som gjorts är klara på att dom visst har välutvecklat nervsystem. Huruvida skaldjur lider när dom ligger levande på land i fiskbutiker vet jag inget om, men skulle väl förvåna mig mycket ifall de inte gjorde det.

Vi blundar också för hur vi hanterar våra uppfödda kreatur osv.

Att reptiler inte anses ha något "värde" eller känslor verkar väl egentligen vara en av de mest välspridda myterna, även i här anser väldigt många att man bara gör gott ifall man slår ihjäl en orm eller andra reptiler.

Link to comment
Share on other sites

Självklart spelar det ingen roll vad för slags djur det rör sig om; inget djur skall behöva dö på ett sådant plågsamt sätt.

Det man bör få upp ögonen för här är att detta inte är någon engångsföreteelse.

I Asien är det "inne" att äta sk. bushmeat. Det rör sig om allt ifrån fågelägg och reptiler till stora däggdjur, handeln med sådana "varor" är enorm.

Detta har medfört att ofattbara mängder djur fångas in och äts upp. Sköldpaddor är mycket hårt drabbade, särskilt stora arter, hela populationer håller på att försvinna. Man räknar med att nästan 24.000 sköldpaddor säljs på marknader, varje dag! Då uppskattas vikten till 1,5 kg/sköldpadda, så siffran kan vara ännu högre.

Åker man till Asien, eller har vänner som gör det; uppmana till att INTE äta något "exotiskt".

Vidare läsning:

http://www.turtlesurvival.org

http://www.turtlesurvival.org/Asian%20Turt...0Emergency.doc´

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

klart att man reagerar över fisk också det skulle jag göra om de rensar fisken innan den är död och det är säkert lika vanligt i asien med sköldpadda som fisk här hos oss men det finns ingen andledning att inte tycka att detta inte är hemskt att det är hemskt i naturen är mer naturligt där äter djur varandra för de behöver och så det finns växtätare och köttätare. men skall man få göra så här för att det är ok att äta sköldpadda i asien, nej jag tycker inte det lika lite som när man flår hundar levande för att de reser raggen då och man får en finare päls. inte speciellt männskligt. vi har det skit med kreaturer och dylikt här men jag tror att man försöker i allafall göra något åt det fast det tar tid. jag tror det skulle blivit lättare för killen att "rensa" sköldpaddan om den varit död.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Människan kan ju som synes vara en mycket grym varelse. Jag tycker det är ok att döda för att äta eller för att djur inte ska pinas ( gamla el. sjuka). Men som människa ska man väl ha lite förstånd att inte pina vare sig djur eller andra människor i onödan.

har sett på tv när de slaktar hundar levnde nere i de där länderna. De skalar av skinnet, och låter hundarna leva med... inget. Jo, massor med andra hundar, många med sjukdomar. Och sen har de allesammans en vattenskål. Men just de hundar jag såg hade inte vatten, utan is i sin skål...

För att inte nämna ormar och hundar, katter. De gör päls av dem! utan att vi ens har en aning om det.

Jävla idioter! (ursäkta språket, verkligen).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest kurt

Vill ni se något ännu hemskare så har jag en film här från Kina där dom flår djur levande för pälsens skull. Varning för känsliga.

www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=fur_farm

Link to comment
Share on other sites

Fy fan va äckligt.

Ursäkta språket.

Kunde inte se hela.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Eileen

Sitter här yr i huvudet, grön i ansiktet, illa mående...

Det är så otroligt grymt att man inte tror det är sant. Är också köttätare och inser att man som sådan även borde engagera sig ordentligt i hur våra egna slaktdjur behandlas, eller bli vegetarian. Många djur börjar ju äta på sina byten innan de är döda men de lägger dem inte på hög för att tjäna pengar på dem, som vi gör.

Hjälp, vad är vi människor för ena egentligen???

/ Lotta

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...