Jump to content
Forum Sköldpaddor

Redo För Dvala?


Guest anna åström

Recommended Posts

Guest anna åström

Vi har ju som sagt en ryss, hon är ca 2år(har egentligen ingen aning men han i zooaffären sa ca 1,5år och nu har vi haft hon ca 6mån) Hon väger ca 117g och är 8cm lång över skalet, låter detta rimligt?

Vi hade ju inte tänkt dvala henne i år eftersom vi har varit så osäkra...men med er allas hjälp så känner vi oss lite mindre livrädda över det nu. Också håller vi på att bygga hennes nya lya, så vi tänkte att hon kunde få vila under tiden. Är det försent att dvala henne nu?

1. Är 2månader lagom?

2. Hur stor låda ska hon ha?

3. Ska vi alltså ha henne i kylen?! Vilken temp?

Ni pratar ju om att ställa om tempen när man ska förbereda samt väcka dom, hur är detta möjligt?

4. Är det något speciellt vi ska tänka på?

P-A, jag tänkte mejla över några bilder på henne, så fort Tomas har vaknat och kan hjälpa mig... :) Då får du se om hon ser frisk ut.

Ha de!

Link to comment
Share on other sites

1 Ja

2. Vi har tidigare använt plastlådor stora som skokartonger men har övergått till större lådor med mycket substrat. Beror på hur mycket plats man har. I kylskåp en låda som är lite större än sköldpaddan.

3. 3-5 C

I ett kylskåp genom att ändra på termostaten.

4. Läs de råd som finns på min hemsid + i detta forum

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Vi har en plastlåda till potatis och sånt i kylen kan hon vara i den? Den är ca 31*23cm stor och har ett djup på 13cm. Är den för grund, tänkte om hon vill gräva ner sig? Ska vi inte ha något lock på, nåt måste vi väl ha annars störs hon väl när man öpnnar kylen...läste nåt om att man skulle ha tidningspapper över? Vi har en ganska liten kyl, är rädd att hon inte får nog luft... hur många gånger om dan måste man vädra i en liten kyl, klarar hon sig medan vi är på jobbet?

Skulle vilja hitta nåt slags schema för hur alla förberedelser samt själva dvalningen ska gå till. Är det någon vet nån bra sida? T.ex. hur snabbt ska vi minska på maten och värmen?

/Frågvis :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått dina bilder, jag tycker att den ser mycket fin och frisk ut.

På min hemsida finns en artikel om dvalning av unga greker.

Du kan följa det även för ryssar men du bör kanske inte ha det alltför fuktigt i substratet.

Eftersom det är sent att börja dvalning så får du göra förberedelserna snabbare.

Börja fastan nu och minska tiden för ljus och värme med ungefär en timme per dag. Höj värmelampan lite så att det blir mindre varmt under lampan. Om det inte går att höja lampan kan du byta glödlampa till mindre watt-tal.

Om 2-3 veckor beroende på vikt kan du stoppa in den i kylen och ha den där i 4 veckor..

Hur mycket väger den?

Dvalning

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Hon väger 117gram och är 8cm över skalet. Hon har varit pigg och matglad(!) ända fram till förra veckan. Det är som om hon själv har minskat succesivt på mat, nu har hon grävt ner sig ända på botten (ca 2dm) och har inte varit fram på mer än ett dygn...hon kanske börjar känna att det är dags att sussa nu. För några dagar sen hade hon också grävt ner sig, hon har aldrig grävt så djupt förut.

Trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Dvalningsförberedelserna verkar gå bra men jag har några frågor... Hon har varit utan mat i 11 dagar nu men vi har inte vägt henne något för hon har grävt ner sig på botten.

Ska jag gräva fram henne och väga och bada?

Hur mycket är normalt att tappa i vikt? Hon vägde 117 gram när vi slutade ge mat.

Kan det bli dålig luft i en liten kyl? Hur ofta ska man vädra?

Kan man ha lök och annat som luktar i kylen eller störs hon av det?

Jag har redan börjat sakna henne...blir lite orolig när hon inte har visat sig på 5 dar... :unsure:

/Anna

Link to comment
Share on other sites

Den förbereder sig själv på ett utmärkt sätt.

Ge den ett bad dagen innan det är dags för kylskåpet.

Öppna kylskåpet en gång per dag,det gör ni nog för att ta ut mat :)

Tror inte att ev lökdoft kan göra någon skada.

När den ligger nergrävd tappar den ingen vikt.

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Go kväll... Nu har Skrållan varit utan mat i 17 dagar, räcker det nu? Jag tänkte ta fram henne och bada henne ikväll...hon har varit nedgrävd i 11 dagar, jag vill se om hon mår bra. Ska hon sova en natt i kylen före vi "stoppar i henne på heltid"? Tänkte ha henne i en bigpack låda (2 liter, den är 19 ' 14cm) om inte det blir för litet för henne?

Nu ska jag äntligen gräva fram henne iallafall! :)

Link to comment
Share on other sites

Hon är redo för dvalning.

Ta fram henne i morgon bitti och bada henne. Låt henne få morgondagen att lugna ner sig efter badningen. Lägg in henne i kylen i morgon kväll.

Minns inte hur stor hon är i förhållande till glasslådan.

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Ooops...jag har redan tagit upp henne och badat henne, hon är ganska dåsig...Ska jag sätta ner henne och bada henne imorrn på morgonen ändå? Hon är 8cm lång, glasslådan e på 2 liter. Vi har 3 grader i kylen är det lagom eller ska jag höja lite?

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Jag vägde henne efter badet, hon har gått ner 5 gram, nu väger hon 112, är det normalt? Det låter ju inte så mycket med tanke på att hon fastat i 17 dar... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Har hon gått ner 5 g sedan ni slutade ge mat ser inte jag det som någon stor viktminskning.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest anna åström

Nu åker hon in i kylen... Jag badade henne en gång till imorse, inte lika länge som igår men iallafall 10 min. Vi sätter henne i glasslådan men om det är någon som tycker att det är för trångt så byter vi låda, den är som sagt 19'14cm och hon är 8 cm över skalet.

Ska vi väga henne om en vecka igen eller hur ofta bör man kolla till henne?

Sov Gott /Anna och Skrållan :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...