Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mat Till Sumpsköldpaddor!


Guest Åsa

Recommended Posts

Hejsan!

Nu är jag lite nyfiken på vad NI andra ger era sumpsköldpaddor för mat & vitaminer?

Själv ger jag mina T Carolina lite av varje.... Eftersom dom är allätare så att säga.

Tomater, gurka, olika sallader, maskrosor & olika blad, även så Älskar mina RÅ köttfärs. Köpte bland annat denna http://www.repcal.com/BxTurt.htm

som dom oxå älskar att äta av.

Jag beställde även PAT + Fibre & Vitaminer som Nutrubal, foderkalk & sepia skal av P-A, som mot alla odds som oxå äter av! P-A och även jag var skeptiska till att dom skulle tycka om detta, men det gör dom... Tro det eller ej!? :unsure:

Detta är mat för en Landsköldpadda och inte för en sumpsköldpadda... Men självklart är jag glad över att jag gjorde denna beställning.. för att dom tycker om detta.

Matsmältningen funkar utmärkt, utan problem än så länge! Vad jag däremot märkt är att avföringen är bättre än tidigare av detta, den är inte hård som förr utan mera mjukaktig, dock inte lösaktig som om dom skulle fått diarre el så. Men en helt annan konsistens än tidigare.

Även så är dom mycket piggare av detta,, dom har blivit mera aktiva än tidigare. Kan väl kanske oxå bero på att det börjar bli varmare ute - Vårkänslor?

Hur som hellst är jag mycket nöjd med resultatet!!

Tack P-A för att du fixar med detta!! ;)

En mycket glad matte!!! :D

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar ge mina ruccolasallad, maskrosor då det finns, räkor med skal utan huvud som "gottis", PAT (men det är inte nån höjdare tycker de, men de äter), pellets, posthornsnäckor, tomater och gurka. Odlar guppys som de ska få prova på när de blivit lite större, det tar ju lite tid innan ynglen växt till sig.

Jag har inte provat köttfärs men får testa det nästa gång jag handlar det.

Sen har de seipa skal i vivariumet och får Nutrubal och foderkalk.

Link to comment
Share on other sites

Hej Helena!

Tack för dina tips på mat.. Skall testa räkor & fisk jag med.. det skall bli intressant & se om dom gillar det.

Vet att på det Zoo i Örebro där dom säljer T Carolina, där ger dom bla mjölmask till dom. Jag har testat det men det går inte alls.. dom bara tittar på det & går därifrån. Sedan tittar dom även på mig som om jag vore tokig! *skrattar* Nåja.. några maskar blir det inte mera iaf..

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Hej

Jag har också köpt den där repcal pelletsen, men törs knappt ge dom det. Jag har fått för mig att många sorter av "färdigt foder" inte är bra innehållsmässigt, men det kanske är helt fel av mig... Någon gång ibland har jag blandat i det i deras mat. Har aldrig provat att ge enbart det.

Köttfärs är favorit födan för Soppan och Berta, jag brukar blanda i det i deras mat. Ger en mix av frukt och grönsaker och även kalk och nutrobal. Berta gillar även maskar, men inte Soppan. Köttfärsen de får har jag malt själv, eftersom den köpta har hög fetthalt.

Just nu äter de i stort sett allt jag ger dem, men Soppan har tidigare varit väldigt petig när det gäller maten. En gång matvägarde han i 4-5 veckor, gissa om jag var hispig...

Link to comment
Share on other sites

Hej Lilli-Ann!

Kan förstå att du är försiktig med den.. det var jag oxå. Jag har bara mixat den med sånt jag vet att dom äter. Men har testat nån gång att bara ha pelletsen framme oxå. Kan ju säga helt klart att dom väljer att äta mixen än att det enbart är pellets.

Kul att de är fler än mina som ÄLSKAR köttfärsen!! ;)

Oj då matvägran är inte kul.. jo jag kan mycket väl tänka mig att du vart hispig, det skulle jag oxå blivit. :o

Jag skall testa Helenas förslag med räkor & se vad dom tycker om det? Självklart ger jag seipa skal och Nutrubal och foderkalk.

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Min flavvo Anna äter gärna snäckor, (jag odlar posthornssnäckor), sniglar, daggmask, räkor med skal (hon lämnar huvudet, jag har blötlagt räkan några timmar i vatten för att minska salthalten, är osäker på om saltet kan påverka njurarna negativt).

Hon har alltid tillgång till vattenväxter, (hornsärv o andmat), har faktiskt sett henne äta av dem :D

Hon erbjuds också olika salladssorter, vilda växter, någon gång äpplen eller annan frukt. Inga favoriter!

Sommartid är hon ute en hel del. Då blir det snäckor, sniglar, daggmaskar, diverse småkryp ex v gråsuggor. Hon erbjuds vilda växter ex v maskros, klöver, gräs, hallon, vinbär.

Erbjuder henne då o då guppisar, hittills har hon ej ätit, men det där ändrar sig, helt plötsligt känner hon får nå´t som hon dittills ratat.

En fördel med hela foderdjur är att de är mer kompletta näringsmässigt. Snäckor ex vis äter ju växter, många bytesdjur är växtätare, då får sköldpaddan i sig växter "på köpet".

Hon får foderkalk (kalciumkarbonat) och sepiaskal finns alltid.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mimmi!

Tack för de goda tipsen.. nu har jag massor att testa på mina små sköldisar!

Detta skall bli intressant & se vad dom gillar? Fick nämligen väldigt dålig information om vad dom "bör" äta & har därmed läst mig till allt som jag vet idag. :unsure:

Måste tillägga än en gång att detta är ett Underbart forum för alla är så väldigt trevliga & tillmötes gående!

Tack för alla tips Ni gett mig & mina små "barn" (Sköldisarna)!

Önskar er alla en riktigt trevlig helg!! :D

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Mina två (gäller nästan alla mina sköldpaddor) får en blandning av fruk och grönsaker, de får också fisk mm.

Men köttfärs......veterinären som jag går säger att man inte ska ge bla gurka...

gurka innehåller förmycket vatten och jag tror att köttfärs inte är riktigt vad de skulle äta ute i naturen. Helt enkelt köttfärs är inte naturligt.

T. Carolina: De här är iallafall de jag fått lärt mig. Med åren blir de nästan enbart växt ätare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Liia!

Hur gammla är dina T Caroliona & hur länge har du haft dem? ;)

T Carolina är en allätare i största allmänhet... Köttfärs är som en tillägg som exempel godis för oss människor. Det är inget jag iaf ger dom dagligen.

hmmz.. att du säger att Gurka INTE är bra för dem kan jag aldrig tänka mig.. bara för att det innehåller vatten som EJ är skadligt för dem.

Tomater innehåller oxå mycket vatten,,, så det låter väldigt konstigt att det skulle vara skadligt.

P-A har du någon synpunkt ang detta?

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite information ang Kött!!

Kött

Den animaliska delen av fodret kan utgöras av mjölmaskar, zofobas, syrsor, sniglar, räkor, skalbaggar, tusenfotingar, spindlar, hel rå fisk samt små däggdjur som musungar. Man kan ofta även köpa små akvariefiskar, ex guppies, som sköldpaddan kan få jaga i vattnet.

Man kan även ge en liten del (<5% av dagsportionen) torrfoder för hund eller katt, eller torrfoder för fisk. Genom att blötlägga kulorna i vatten tillsammans med multivitaminpulver och kalkpulver, och därefter torka, så går det ofta att få i sköldpaddan de önskvärda vitaminerna och mineralerna.

Unga djur äter högre andel kött. I takt med åldern minskar detta, och för en vuxen dossköldpadda utgör kött ofta bara ca 10% av fodermängden.

Insekter och rent kött måste kompletteras med ett fosforfritt kalktillskott. Tänk även på att insekter som används vid utfodring själva måste utfodras väl – annars innehåller de ingen näring åt Din sköldpadda!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej Åsa!

Angående en av T. Carolina, så var de en sorlig historia. De förra ägarna lät henne, Nessie, gå i en playwood låda, inget underlag och en alldelse för hög vattenskål som hon inte kunde ta sig upp i.

De förra ägarna hade ingen anning om hur man skulle ta hand om henne, hennes klor hade skruvat sig, på alla möjliga konstiga vis och hade en papegojnäbb. Som gjorde att hon knappt kunde äta.

Jag skickade iväg en blid på Nessie till en kille uppe i Uppsala, som skulle vara bra enligt Jonas på skansen. Anders tippade på att hon är ca 12-16 år.

Min andra lilla älskning heter Jeff och är en häftig liten filur. Hans förra ägare sa att han ska vara nåt runt tio år.

Jag har hållt på med sköldpaddor i snart åtta år och planerar inte på att sluta.

Min första var en coura flavo, men jag är inte säker på hur länge jag haft T. Carolina men jag tror att Nessie har hängt med mig i ca 4-5 år och Jeff ca 3-4 år.

Angående maten så är squash bättre att ge dem än gurka. De innehåller mer än gurka.

Link to comment
Share on other sites

Hej Liia!

Jag har oxå haft kontak med han i Uppsala.. varav han var väldigt dålig på att höra av sig..(Åtminstonde till mig) <_<

Det kan säkert stämma att det är bättre med squash än gurka.. det har jag dock inte sett ngt om än så länge.

Det var tråkigt att höra att dom vanskött henne så.. Kan gissa att hon har ett riktigt paradis hos dig nu då? ;)

Ha en toppen fin helg..

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej Åsa!

Hon är till fixad och mår bra, hon verkar iallafall trivas.

Min personliga åsikt är att de är väldigt svårt att få fram information om alla sköldpaddor. Till och med om de mest vanliga av dem, info:t man får i de flesta zoologiska handlarna är för de mesta helt fel, men de finns några som vet vad de snackar om.......

Du får också ha en trevlig helg!!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Liia!

Jo jag vet att det inte är lätt att få tag på en vettig person som kan något om just T Carolina.

Jag har försökt med det ända sedan jag köpte dom av en jag känner.. hon hade nämligen haft sina ca 15 år (enl henne) & visste trots det inget om dem.

Jag som aldrig haft sköldpaddor tidigare, men visste mer än hon om dem! :unsure:

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Kom på att jag glömde nämna en del mat som min C. flavomarginata erbjuds i bland, i små mängder:

Blötlagda turtle-pellets och Änglamark hundtorrfoder, kattburkmat, upptinade svarta mygglarver, rå köttfärs (helst svensk KRAVmärkt). Det är säkert en massa jag glömt, men jag försöker i a f variera födan så mkt som möjligt.

Förresten, tack Åsa, för tipset om PAT pellets, ska testa det. Man vet aldrig...

---

"Min flavvo Anna äter gärna snäckor, (jag odlar posthornssnäckor), sniglar, daggmask, räkor med skal (hon lämnar huvudet, jag har blötlagt räkan några timmar i vatten för att minska salthalten, är osäker på om saltet kan påverka njurarna negativt).

Hon har alltid tillgång till vattenväxter, (hornsärv o andmat), har faktiskt sett henne äta av dem

Hon erbjuds också olika salladssorter, vilda växter, någon gång äpplen eller annan frukt. Inga favoriter!

Sommartid är hon ute en hel del. Då blir det snäckor, sniglar, daggmaskar, diverse småkryp ex v gråsuggor. Hon erbjuds vilda växter ex v maskros, klöver, gräs, hallon, vinbär.

Erbjuder henne då o då guppisar, hittills har hon ej ätit, men det där ändrar sig, helt plötsligt känner hon får nå´t som hon dittills ratat.

En fördel med hela foderdjur är att de är mer kompletta näringsmässigt. Snäckor ex vis äter ju växter, många bytesdjur är växtätare, då får sköldpaddan i sig växter "på köpet".

Hon får foderkalk (kalciumkarbonat) och sepiaskal finns alltid."

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest stefan

Vad grejor ni får i era paddor.. Själv får jag bara i kött och onyttig banan(skall slutas med!) i min padda.. Hur bär man sig åt egentligen för att få dom att börja äta en mer allsidig kost? Finns det något som dom verkligen bör älska som man kan locka med?

Det jag funderar lite på är om man inte kunde sammanställa en lista på delikatesser för sköldisarna så man enkelt kunde hitta det? Själv är jag väl mest okunnig här på stället och har dessutom inte lyckats speciellt bra med maten till min :( så jag tar då inte på mig det.

Just vitaminerna tycker jag är skitsvåra, vet inte spec. mycket om varken kemi eller "allmänna djurråd" och det samma gäller de i zooaffärerna.. Har dock en tid för min sköldis på måndag på blåstjärnan så kanske kan dom ge lite mera seriösa råd?

Link to comment
Share on other sites

Stefan.

Vad är det för fel på banan till en flavomarginata?

Som del av en blandad kost tycker jag absolut att det är ok. Nackdelen är dock som det verkar som du fått erfara att djuren ratar det mesta annat på grund av att banan är gott.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest stefan
Stefan.

Vad är det för fel på banan till en flavomarginata?

Som del av en blandad kost tycker jag absolut att det är ok. Nackdelen är dock som det verkar som du fått erfara att djuren ratar det mesta annat på grund av att banan är gott.

/A

Som jag har förstått det så är det för mycket Fosfor i banan, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tack till er alla som deltagit med toppen bra tips på olika mat sorter till sumpsköldpaddorna!!! :D

Nu har jag massor av annat att prova mig fram med än det jag vanligen ger, men PAT pellets & Fibre gillar mina mycket bra nu. Dom gånger dom inte får PAT så strör jag lite fibre över allt annat som ex frukt, sallad mm.. Naturligtvis får dom alltid vitaminer & kalk som jag köpt av P-A!

Tusen tack för alla goda & fina råd om mat!

Men fortsätt gärna skriva om NI hittar fler bra förslag till mat... ;)

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan, kul att en till flavvoägare dykt upp på forumet :) Jag har försökt svara på dina frågor på repti, hoppas din sköldis blir frisk.

Jag övertog min flavvo i höstas, har haft svårt att hitta bra varierad föda som Anna gillar. Men jag försöker i a f alltid erbjuda varierad kost. Ett säkert kort hos Anna är snäckor, sniglar och daggmaskar. Jag försöker blanda i lite växter, mest sådant hon kan tänkas finna i sin naturliga miljö, jag gissar på en hel del vattenväxter.

Kosttillskott finns det några trådar om på sumpisforumet. Jag ger bara sepiaskal och strör foderkalk (CaCO3, kalciumkarbonat) då och då över maten. Hon äter gärna sepiaskal.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så är det för mycket Fosfor i banan, eller?

Det man måste tänka på när man ger starkt fosforrik mat är att kompensera med kalciumtillskott.

Banan innehåller 20 mg fosfor och 6 mg kalcium per 100 g.

Blodet hos sköldpaddan innehåller kanske 2-3 delar kalcium mot 1 del fosfor.

Genom att ge stor del fosforrik mat störs balansen i blodet. Det försöker kroppen kompensera genom att ta kalcium från skelettet. Det leder också till att sköldpaddan sätter i sig ljusa stenar som den hittar i underlaget.

Se till att sköldpaddan alltid har tillgång till sepiaskal.

Förslag på föda från Roslagstulls djurklinik:

Vegetabilier

Erbjud alltid en variation av grönsaker och frukt. En sköldpadda som får en ensidig kost blir ofta mycket envis med att bara äta samma mat, och kan få svårt att lära sig acceptera ny föda. Risken för bristsjukdomar blir naturligtvis större ju mer ensidig kosten är.

Lämpliga grönsaker att bjuda är: akvarieväxter, morot inkl blast, gul squash, gröna bönor, maskros, majs, romansallad, frisésallad, endivesallad, ärtor, limabönor, alfalfahö, rädisa, klöver, blötlagda kaninpellets, broccoli.

Blomblad är ofta omtyckt av sköldpaddor, och de klara färgerna kan ofta locka en nödbedd sköldpadda att äta. Lämpliga blommor är t ex hibiskus, rosor, geranium.

Lämpliga frukter att bjuda är: jordgubbe, hallon, körsbär, plommon, honungsmelon, fikon, vindruvor, päron, persika, apelsin, fikon, mango, grapefrukt. Tänk dock på att frukt inte bör utgöra mer än 25% av dagsintaget. Alltför mycket fruktsocker i maten kan orsaka problem med matsmältningen.

Hårda grönsaker som morot och andra jordfrukter kan kokas eller rivas innan de används som foder.

Observera att man ofta hör sägas att vissa grönsaker inte ska ges alls, t ex spenat, rabarber, persilja, olika kålsorter. Det stämmer att dessa grönsaker innehåller ämnen som kan vara skadliga i stor mängd. Spenat innehåller t ex oxalsyra som kan skada njurarna, och kål innehåller s k goitrogener, som påverkar sköldkörteln. I liten mängd någon gång ibland är dock dessa grönsaker utmärkta, och som alltid gäller sanningen att man ska undvika överdrifter och ensidighet!

Kött

Den animaliska delen av fodret kan utgöras av mjölmaskar, zofobas, syrsor, sniglar, räkor, skalbaggar, tusenfotingar, spindlar, hel rå fisk samt små däggdjur som musungar. Man kan ofta även köpa små akvariefiskar, ex guppies, som sköldpaddan kan få jaga i vattnet.

Man kan även ge en liten del (<5% av dagsportionen) torrfoder för hund eller katt, eller torrfoder för fisk. Genom att blötlägga kulorna i vatten tillsammans med multivitaminpulver och kalkpulver, och därefter torka, så går det ofta att få i sköldpaddan de önskvärda vitaminerna och mineralerna.

Unga djur äter högre andel kött. I takt med åldern minskar detta, och för en vuxen dossköldpadda utgör kött ofta bara ca 10% av fodermängden.

Insekter och rent kött måste kompletteras med ett fosforfritt kalktillskott. Tänk även på att insekter som används vid utfodring själva måste utfodras väl – annars innehåller de ingen näring åt Din sköldpadda!

Roslagstulls djuklinik - skötselråd dossköldpaddor

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Vad är limabönor?

Jag har inte vågat ge ärtor och majs till mina, men det är alltså ok att ge dem det?

Jag har gett dem färska champinjoner, vilket slank ner utan problem. Vad tror ni om det, är det ok att ge ofta? Svamp borde ju vara nåt de hittar även i det fria...

Jag gav förresten Soppan och Berta räkor idag för första gången. Jag såg att Soppan var där och provsmakade innan jag åkte till jobbet. Ska bli spännande när jag kommer hem och tittar om det blivit uppätet eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Om det är något jag skulle undvika i Roslagstulls förslag så är det ärtor, bönor och majs.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lilli-Ann

Ok, ja då har jag inte varit så tokigt ute med mina funderingar kring det alltså. Jag undviker nog det i fortsättningen också. Hur är det med broccoli? Jag har get det någon enstaka gång, men det var inte så populärt.

Jag tycker det är svårt att hitta grönsaker att variera med och frukt ska man ju inte ge så mycket av. Vad brukar ni andra ge för typ av grönsaker?

Link to comment
Share on other sites

Tack P-A för det rådet om ärtor, bönor och majs. Jag har testat majs 1gång, men det uppskattades inte av mina. Bönor & Ärtor har jag aldrig gett mina & kommer fortsättningsvis inte göra det heller!

Mvh Åsa

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...