Jump to content
Forum Sköldpaddor

För Liten Vikt För Dvala?


Guest skalman

Recommended Posts

Guest skalman

Hej!

Hur vet man var gränsen går för undervikt inför dvalningen.

Det är (som tidigare nämts) första gången och jag är rädd att missta någon av mina grek vänner.

*Dvalas både T. greca och T.hermanni på samma sätt?

*Hur ska man veta om vikten är lagom?

*kan jag använda Papkartonger med en tidning i botten och sedan sand och jordblandning + löv på ytan, i ett kylskåp?

Tacksam för era svar!

Skalman

Link to comment
Share on other sites

Tysken Holger Vetter anger följande minimivikter för hibernering av greker:

10 cm - 187 g

11 cm - 250 g

12 cm - 336 g

13 cm - 395 g

14 cm - 540 g

15 cm - 625 g

16 cm - 790 g

17 cm - 884 g

18 cm - 998 g

19 cm - 1000 g

20 cm - 1160 g

21 cm - 1360 g

22 cm - 1480 g

Pappkartong går bra. Vi använder plastlådor som finns att köpa på bl a byggmarknader.

T graeca beror på underart/geografiskt ursprung. T graeca ibera dvalar vi som T hermanni. T graeca graeca dvalar vi inte alls, dom får bara en viloperiod lite svalt och mörkt och utan mat.

Link to comment
Share on other sites

T graeca graeca dvalar vi inte alls, dom får bara en viloperiod lite svalt och mörkt och utan mat.

När börjar ni med dessa perioder P-A?

Jag har nu börjat med enstaka "molniga" dagar för min terrestris men hur lång tid tycker du att det är lämpligt att hålla på?

Mvh Maria

Link to comment
Share on other sites

Det blir annorlunda i år. Det vuxna paret T g g går fortfarande i det isolerade växthuset. Temperaturen går ner till 6-7 på nätterna men ovanför deras bo står ett kycklingtak som håller temperaturen några grader högre. På dagarna är dom jättepigga och hungriga. Det förekommer t o m parning. Fuktiga kalla nätter verkar var perfekt för vårt par T graeca. Dom får gå kvar därute och följa med grekerna på resan mot hibernering men med lite extra stödvärme på nätterna. När vi släcker ner växthuset och lägger grekerna i förrådet får T graeca komma in i rumstemperatur.

Du kanske ska göra det lite besvärligt under någon månad (januari) med sparsamt med ljus och värme och mat bara någon dag ibland.

Link to comment
Share on other sites

Nej,

man kan inte använda tabellen för greker om man har ryssar. Den är gjord av en man som hette Oliphant Jackson och kallas Jackson-kurvan.

Vad jag vet har det inte gjorts något motsvarande för ryssar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...