Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dräktig Sköldpaddshona !

Guest Gäst_Johan

Recommended Posts

Guest Gäst_Johan

Hej !

Skratta inte nu.....men kan en sköldpaddshona vara skendräktig ?

Har en gulbottnad hona som krafsar och ska upp ur dammen, när hon kommer upp går hon en vända i lägenheten sen stannar hon på min "sand"-färgade vardagsrumsmatta och liksom gräver med baktassarna som hon ska lägga ägg.

Efter en halvtimme är hon klar och funkar som vanligt igen, hon gjorde samma sak för ungefär ett år sen.

Annars har hon inga som helst tecken på att vilja ur, bara dom gångerna.

Johan.

• 3 weeks later...

Hej Johan.

Vi köpte våra skalisar som stora och tidigare ägare sa att det var 2 honor. Det ena var mycket större och hade en annorlunda svans, så jag misstänkte att det var en av varje kön. Hon betedde sig precis som din hona och klättrade faktiskt delvis in i lamparmaturen i sina vilda försök att komma ut. Som tur var var jag hemma och kunde ta hand om henne, så hon fick springa omkring och "gräva med bakbenen på parketten med jämna intervaller under 3 dagar och sen lugnade hon ner sig. Nu, ca 3 veckor efter det fann jag 4 små ägg i grottan i akvariet så jag tror att din hona kanske "löper", för jag misstänker att det var det Jennifer gjorde. Lycka till med din hona.

Guest kerttu

Ordna ett ställe där hon kan faktiskt gräva. Det kan vara att hon ska la ägg, om om hon inte har en riktigt plats för det kan det vara farligt. De kan la ägg utan att ha inte ens träffat en hane. Prova en sandlåda med torr sand, med fuktig sand osv. Om beteendet ska fortsätta och ingen ägg kommer ut kan det vara bra att ta en röntgenbild så man kan vet om det fins ägg eller inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...