Jump to content
Forum Sköldpaddor

Zoo Butiker I Vårt Avlånga Land Sverige


Guest Inga-Karin

Recommended Posts

Guest Inga-Karin

Hej!

Vi vet ju alla att kunskaperna är högst varierande från affär till affär.

Här har du chansen att premiera den butik som du tycker besitter en gedigen kunskap om just våra vänner sköldpaddorna och markera vilka du tycker inte håller måttet så att de antingen avstår från handeln eller skärper till sig.

Hälsningar Agnes och Akilles på G // Inga-Karin i Kolbäck

http://www2.cint.se/Sweden/asp20/Tree.asp?ID=333&RowCount=2

Link to comment
Share on other sites

Guest Marita

den var bra men det blir ju mer allmänt frågan är hur dom sköter reptiler de flesta kanske kan fåglar masrvin hamster men reptil är det många som är kass på vet en nämner inga namn som mig veterligen skall vara bra på reptiler men som är helt kass konstigt nog. och dom låg långt ner på listan såg jag. man kan lägga in komentar förståss att det man svarar på är reptiler eller fåglar eller vad det nu kan vara. kul sight i alla fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest isabel

När jag tog över min ryss i januari från folk som inte viste mycket om honom, sprang jag på direkten till zooafäären Zoopermarket (gamla Rilo) här i Jönköping för att fråga ut de om vad som ska göras med den lille krabaten. Och så fick jag bland annat sådana här svar - att min sköldpadda var ca 4 månader gammal (P-A sa 3-4 år), att jag skulle låta den SIMMA i ca i decimeter djupt vatten en halvtimme ett par gånget i veckan, och så fick jag en värmematta nästan påtvingad att köpa och reptilbark. :blink:

Och för dem som bor i Jönköpingstrakten, på DjurMagasinet (mitt emot ÖB) kostar Repti Glo 5.0 och 8.0, 60 cm kring 200 kronor istället för Zoopermarkets nästan fyra hundra för likadan Repti Sun! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise

Isabel: Jag har en ryss som är köpt just på Zoopermarket i Jönköping. Håller med om att de är okunniga om sköldpaddor (vet inte hur de är med andra djur). När jag köpte min sköldpadda så frågade jag just angående åldern på honom och han svarade 4-6 månader (skallängden är 8cm). Jag sa till honom att det absolut inte kunde stämma och då sträckte han sig upp mot ett år.

Fick dock med ett infoblad med vid köpet vars "författare" var P-A och Hasse.

Jag är iallafall glad över att jag har en frisk (han är pigg och har fint skal osv.) sköldpadda trots att den är köpt i en djuraffär. Har ju hört att de annars kan vara i rätt dålig kondition. Mycket har man detta forum och P-A's och ni andra kunniga sköldpaddsägare och uppfödare att tacka för att man kan sköta sin sköldpadda på bästa sätt. Detta forumet har underlättat väldigt mycket då man velat ha de bästa och svaren snabbt!

Ha en bra fredagskväll alla sköldpaddsägare! :)

Link to comment
Share on other sites

Det vore intressant att se faktabladet.

Kan du skicka en kopia?

Link to comment
Share on other sites

Guest Louise
P-A: Jag vet inte om jag har det kvar eller inte, men har jag det så fixar jag en kopia till dig!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest wranac

Det ända råd jag fick på Mammut Zoo i sthlm var att inte äta godis om jag hade tagit i sköldpaddan innan, jag visste ju ingenting om sköldpaddor och hon var tydligen 1 år men 12 cm över skalet <_< och otroligt övergödd, efter 3 månader blev hon allvarligt sjuk och vi fick betala dubbelt så mycket för hennes sjukvård som att det kostade att köpa henne och vetrinärerna sa att det var ett under att hon överlevde. Nu ser hon ju ut som hon gör,men hon mår bra nu och har en stark personlighet :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Marita

12 cm och ett år det låter som en vuxen sköldpadda beroende på hur skalet är mätt eller om man mätt hela sköldpaddan från huvud till svans.

Link to comment
Share on other sites

Guest wranac

Hon var bara ett år och skalet som var mätt 12 cm stämde, man skulle ju kunna tro att hon var mycket äldre men hon hade papper och är chips märkt i benet det var tydligen ovanligt ,men där stod det i allafall hennes födelsedatum och hon kom ifrån en uppfödare på Gotland. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vilken typ av papper fick du?

Var det ett CITES-intyg?

På ett sådant står sällan födelsedatum. Det brukar bara stå datum när intyget är utfärdat.

Alla greker som säljs måste vara chip-märkt om dom är över 10 cm (längden på plastron = "underskalet") alltså ett krav och inte ovanligt.

Om sköldpaddan är liten följer chippet med och ska sättas in i ett bakben när sköldpaddan blir tillräckligt stor.

När köpte du den?

Sä här ser ett CITES-intyg ut:

CITES-intyg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest wranac

Jag har ett sånt pappar men inte till henne bara till min andra sköldpadda, jag tror att det har kommit bort för att vi fick masor med papper av vetrinären och så men jag känner igen de så det ligger nog nånstans....vetrinären sa i allafall att det var ovanligt med chips-märkta sköldpaddor, jag köpte henne 1997. jag vet att hon är kläckt 961013 men jag vet inte vad jag fått det ifrån :unsure: vet du om det finns någon uppfödare på Gotland?

Link to comment
Share on other sites

Kravet på CITES-intyg och chipsmärkning kom 1 juni 1997.

Det finns en man på Gotland som har fött upp grekiska landsköldpaddor och 1996 kan stämma.

Link to comment
Share on other sites

Guest wranac

Okej ringde min mamma som berättade att hon hade fått några papper och skrivit på några, jag var bara 8 år så jag var mest intresserad av sköldpaddan papprerna var inte så viktiga för mig :rolleyes: Men då måste kravet på CITES-intyg kommit nästan precis innan jag köpte henne :)

Link to comment
Share on other sites

Guest kerttu

Det finns ett litet översikt till Stockholms zoobutiker i en gammal Snoken. Kan inte komma ihåg vilket nummer, men det handlade naturligtvis mest reptiler. Har den nånstans här... nånstans...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag håller med om att kunnskapsnivån är ganska låg inom zoobranchen. Jag är själv butiksägare och mycket väl medveten om hur det ser ut.

Tyvärr är marknaden när det gäller terrariedjur och tillbehör ganska liten, hos mig ca 5% av total omsättning och då är vi ändå förhållandevis stora inom området. Det säljs mycket djur och även tillbehör privat och dessa priser som många gånger inte inkluderar någon monms är svåra att tampas med.

Detta har nog viss inverkan när det gäller att läsa på om saker och ting. Dessutom är det en djungel av olika gamla råd när det gäller kost och hållning av dessa djur. Titta bara på skötsel/kostråd om landsköldpaddor som har några år på nacken, dessa är idag rena döden för djuren.

Jag tror många butiker kommer sluta med försäljning av terrariedjur om de inte redan gjort det. Det är nämligen väldigt få som gått den utbildning som krävs på området.

Att okunskapen är stor inom zoohandeln märks väldigt väl när kunder kommer in och diskuterar foder till sina landsköldpaddor. Ofta är de rekomenderade blandad frukt och grönsaker samt någon alldeles för proteinrik pellets. Tror inte att det bara är av profitskäl detta rekomenderas utan helt enkelt av okunskap.

Om man känner sig tillräckligt duktigt inom området tycker jag man ska påpeka till butiken vad som är galet, dock bör detta göras på ett lugnt och trevligt sätt. Om man vänder den vassa sidan till och idiotförklarar någon i butiken tror inte jag att budskapet går fram riktigt lika bra.

Detta är inte något försvarstal för zoobutiker, jag kan själv få spatt när jag går in i en butik där djuren inte tas omhand på riktigt sätt.

/A

Link to comment
Share on other sites

När det gäller prisskillnad på Zoomeds reptisunrör och Exoterra reptiglo är Zoomed normalt dubbelt så dyra som Exoterra.

Vi tar om jag inte minns helt fel 219 för reptiglo och 395 för reptisun.

/A

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...