Jump to content
Forum Sköldpaddor

För många grekbarn


Ettan och Tvåan
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Nu har jag efter 20 års tid äntligen fått äggen att kläckas.

Det är kul men sköldisarna blir för många så jag tänker dela med mig.

De skänks tillsammans med ett gåvobrev från Jordbruksverket samt med filmer och geotaggade fotografier från både äggläggningen och kläckningen.

Fadern Skalman från Ystad som jag fick till skänks via denna sajt har inget Cites så det går inte att skaffa Cites till barnen fast jordbruksverket inte tvivlar på att de är svenskavlade.

(Jag lyckades inte skapa mig ett facebookkonto på ”skänkes”).

Skalman är den längst ner på bilden och de som skänkes är de 2 till vänster.

 

Trevlig helg!

 

Familjen 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Ingen har hört av sig än men de är så få besökare på forumet nu för tiden, endast drygt trettio har tittat på detta inlägg. Man vill helst slippa sätta upp en lapp på anslagstavlan i snabbköpet.

 

Glad påsk!

Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-06 at 23:04, Ettan och Tvåan said:

Hej!

 

Ingen har hört av sig än men de är så få besökare på forumet nu för tiden, endast drygt trettio har tittat på detta inlägg. Man vill helst slippa sätta upp en lapp på anslagstavlan i snabbköpet.

 

Glad påsk!

Hej. 
Jag kan lägga in forumet för Omplacering på FB MEN du kan skaffa Cites till ungarna fast hanen ej har det. Enda du behöver är att chippa hanen och sen ange föräldrarna och de små ungarna blir tillfälliga foto id och de större permanenta intyg med chip.
Har själv haft en hane som ej hade Cites intyg men det man intygar är ju att de är födda i fångenskap.
Vet att det är lite nya handläggare på JV som ibland inte riktigt har koll på reglerna eller intygen har jag märkt.
Det blir ju så mkt lättare för ungarna om de har Citesintyg som följer dem resten av livet.
MVH Maria /Admin Omplaceringsforumet på FB.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Nedan svar har jag fått från JV.

Att äga eller överföra sköldpaddorna helt utan kommersiellt syfte är inte olagligt. Men att annonsera dem, även om det görs utan vinstsyfte, kan eventuellt anses som kommersiellt beroende på omständigheterna.
Erik Dalarud
Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten
Jordbruksverket.

Är omplacering en giltig omständighet som tillåter utannonsering? 

 

En fråga på "Enda du behöver är att chippa hanen och sen ange föräldrarna". Hur funkar det-är det bara till att knalla in till en veterinär och be dem chippa en vuxen padda utan att de kräver något sorts intyg? Vad säger sedan JV att man anger som föräldrar en som inte tidigare fanns i CITES-registret?

 

Hur ser man förresten att paddorna är chippade - är chippet inopererat som på hundar och katter? Om det är inopererat kanske min padda redan är chippad, vem vet?

 

Det var många frågor.

Ha en solig vår. (Igår blev det vår för oss så vi tog ut alla våra nio paddor).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

😮 Hjälp, nu har hon lagt ägg igen! Jag hade inte hjärta till att kasta äggen till kråkorna utan tog hand om dem. Undras vad hustrun kommer att säga när hon kommer hem för hon vill inte ha flera paddor. Får man lov att utannonsera grekiska ägg? Intressenter kan ju alltid låna utrymme i min hemmagjorda skyddade plats tills de kläcks men det blir ju som ett lotteri om äggen är befruktade.

 

Trevlig sommar!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2023-06-13 at 12:43, Ettan och Tvåan said:

😮 Hjälp, nu har hon lagt ägg igen! Jag hade inte hjärta till att kasta äggen till kråkorna utan tog hand om dem. Undras vad hustrun kommer att säga när hon kommer hem för hon vill inte ha flera paddor. Får man lov att utannonsera grekiska ägg? Intressenter kan ju alltid låna utrymme i min hemmagjorda skyddade plats tills de kläcks men det blir ju som ett lotteri om äggen är befruktade.

 

Trevlig sommar!

Nej det är inte lagligt utan man behöver söka Citesintyg till  ev ungar eller kassera äggen. Både ägg och ungar omfattas av reglerna för CItes.
Får jag fråga varför du inte vill söka intyg åt djuren? Det är ju ett ansvar man har som djurägare speciellt till de sköldpaddor som är Citesklassade och JV kan ju hjälpa dig om du inte vet hur man ska göra för att söka det.
Dina vuxna djur kan du dock omplacera eftersom de kanske kom till Sverige innan Citesreglerna trädde i kraft? 
När man chippar så kollar veterinären först om det redan finns chip som är inopererat som för katt o hund. Gör det inte det så chippas djuret i bakbenet vid låret. Chipnumret är då det man kan id djuret på.

Veterinären behöver inget intyg om det inte finns något.
Finns ett Citesintyg med fotoid tas detta med och veterinären klistrar fast chipnumret på Citesintyget som skickas in till JV för uppdatering.


Jordbruksverket, Länsstyrelsen och Naturvårdsverket har stramat upp reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver JBV:

Vår bedömning är, med tanke på regelverkets utformning, att även annonsering för att bortskänka är att betrakta som en typ av kommersiell aktivitet och därmed inte tillåtet. Så är alltså fallet även om de inte tar betalt. Det krävs därmed CITES-intyg för att annonsera om att skänka bort sådana avkommor.

 

 

Vår bedömning är, med tanke på regelverkets utformning, att även annonsering för att bortskänka är att betrakta som en typ av kommersiell aktivitet och därmed inte tillåtet. Så är alltså fallet även om de inte tar betalt. Det krävs därmed CITES-intyg för att annonsera om att skänka bort sådana avkommor.

 

Vår bedömning är, med tanke på regelverkets utformning, att även annonsering för att bortskänka är att betrakta som en typ av kommersiell aktivitet och därmed inte tillåtet. Så är alltså fallet även om de inte tar betalt. Det krävs därmed CITES-intyg för att annonsera om att skänka bort sådana avkommor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen!

Nu fick vi löst det. En släkting tingade dem när han såg hur söta de var. Han har redan en fullvuxen sköldpadda, så även en orm och tre döttrar. Nu står en annan släkting på tur for en i årets kull, även han har redan en fullvuxen sköldpadda men ingen orm eller döttrar. Bara inte släkten tar slut. 

Tack för ert engagemang!

1&2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...