Jump to content
Forum Sköldpaddor

Överlever sköldpaddor i damm?


Tessankalbo
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

jag har en branddamm som kommunen inte vill ha längre, i min trädgård.

så den är stor och djup. 
Om jag skulle släppa två sköldpaddor där, skulle de trivas och kan de överleva vintern? (Dammen är ca 2 n djup)

vilken art isåfall?

 

Link to comment
Share on other sites

Art som man kan tänka sig är Chysemys picka (målad vattensköldpadda) som naturligt finns i norra USA och södra Kanada.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lite sent svar kanske:/ Lite beroende på vart du bor i Sverige tänker jag om dom ska vara kvar i dammen över vintern. Vet att några sköldpaddsägare har de. Men det funkar inte om man bor i norra delen av Sverige. Sen beror det lite på vilken sorts sköldpadda, alla vill inte gå i dvala om jag har förstått det rätt. Men är man osäker så kan man ta in dom över vintern. De man måste tänka på när man har dom i en damm är att se till så den är rymningssäker, då många gärna kryper iväg. För att kunna ha dom i damm året runt måste dammen vara minst 1 meter djup för att den inte ska botten frysa. För övrigt så är det så klart de ultimata klimatet för många arter att få bo i en damm. Arten jag har utgått från är europeisk kärrsköldpadda. Dom har funnits i vilt tillstånd i södra Sverige för väldigt många år sedan. Idag finns dom framförallt i Tyskland men även södra Europa. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Vijvers zijn goede leefgebieden voor schildpadden omdat ze hen voorzien van voedsel en onderdak. Schildpadden kunnen in vijvers leven, maar ze hebben veel zorg nodig en mogen niet naar kinderen worden gebracht. Het beste type schildpad voor een vijver is een waterschildpad, die zich snel zal aanpassen aan de omgeving.  tuinhuisjesonline

image.png

Edited by Helena332
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...