Jump to content
Forum Sköldpaddor

Missfärgat kiss, nu rosa urinsyra


Alle1
 Share

Recommended Posts

Igår kissade en grekisk landsköldpadda rosa, idag efter bad kissade han igen och urinsyra kom ut. Den var missfärgad. Vad kan det bero på? 

 

Just nu är de ute i växthus och sover under värmetak. Där är det konstant ca16-18 grader. 

 

De har vatten och får torrt att äta och uppblött agrobs. Just denna hane ser jag knappt äta när han är ute. Han är mest upptagen att uppvakta honorna. 

A46C594F-39C8-4E3E-AC32-8108D9C9FD2A.jpeg

45497E89-9F19-4374-810E-DBD9A69A8F60.jpeg

2178341F-B3FF-4F4E-B1A2-760332478006.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det finns olika orsaker till "missfärgade" urater/urinsyra. Foder kan t.ex. påverka (gröna blad etc), och blodtillblandning är naturligtvis en potentiell orsak. Jag har även en misstanke om att hydreringsstatus kan påverka - har djuret varit sparsamt med vatten kan det påverka urinsyrefärgen, men det är bara spekulationer baserat på egna observationer. 

Oavsett får man alltid se sådana här observationer som just enstaka observationer. Om det endast ses vid något enstaka tillfälle, och inte i samband med några andra symtom hade jag bara fortsatt att observera. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...