Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skalet för trångt - fastnar med huvudet


Tuss
 Share

Recommended Posts

Hej, vi har en 35+ årig landsköldpadda som nyligen har börjat fastna med huvudet inne i skalet. Det är den främre nedre delen av skalet s.k. "gular", som har vuxit eller på något sätt förskjutits uppåt.

Det har blivit som ett gupp som är lätt att komma in över men svårt att ta sig ut. Huden på halsen blir också skavd och klämd när hon trycker sig ut, vilket förvärrar problemet då det blir svullet.

 

Vi har varit hos veterinär för exotiska djur i Ulltuna som har slipat någon mm, men det räcker inte, och hon vill inte slipa ner mer pga blodkärlen och benvävnaden i skalet.

 

Men vad ska man göra? Hon är så glad och vital annars, men måste ju kunna dra in huvudet utan att fastna. Ska man behöva avliva henne pga det dumma skalet? Hon betyder så mycket för mig, och jag vill verkligen göra allt för att lösa detta. Sköldpaddor har ju överlevt operationer och stora skador på skalet tidigare, fått 3d printade delar osv.

 

Tror ni att någon veterinär någonstans i landet kan tänka sig att prova en sån operation? Det verkar som att det är hennes enda chans.

 

Mvh,

Leo, Ewa och Tuss

Link to comment
Share on other sites

Lägg gärna ut bilder på sköldpaddan där man ser hela djuret + en närbild på framdelen?

 

Link to comment
Share on other sites

Har han haft värme underifrån?

Vad får han att äta?

 

Link to comment
Share on other sites

Hade värmeplatta tidigare, men vi slutade med det för flera år sedan eftersom vi fick reda på att det inte är bra.

 

När hon betar fritt ute äter hon lite av varje. Maskros, groblad, åkervinda, måra, klöver.. bl.a.
Och vi plockar desamma varje dag, lägger i burkar i kylskåpet, att ge henne extra, morgon o kväll.
Vinterhalvåret blir det så många olika sallader vi kan få tag på. Pudrar med Repti Calcium och/eller Reptivite.
Testudo original pellets brukade hon äta, men tröttnade på dem förra året.

Link to comment
Share on other sites

Värmeplattan kan förklara att bukskölden är onaturligt tjock och en del av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej, 

Det var helt klart ett knivigt problem. 

Att operera bort hela plåten känns tämligen drastiskt, vet inte riktigt om jag hade vågat rekommendera ett sådant ingrepp (eller hur man i så fall skulle göra rent praktiskt). Jag hade nog föreslagit att man i första hand slipar under sedering och kraftig smärtlindring, och ser om det går att få bort tillräckligt för att det ska hjälpa med rörligheten. I bästa fall är det primärt keratin, och då borde man kunna slipa bort mycket. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...