Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bygga utebur


hellan
 Share

Recommended Posts

Hej 

 

Jag ska flytta till hus, så att Sköldpaddorna kommer kunna få en stor utebur. Vi hade tänkt trycka ner rabattkanter i metall i marken som är 16 cm höga så att de inte gräver sig ner  under, räcker det? Sen har vi funderingar på att köpa rabattkant i trä som är 30 cm hög som vi sätter ihop flera stycken  att ha över marken men det verkar som de flesta sådana kanter är tryckimpregnerat är det farligt för sköldpaddorna? Vad kan man ha istället? 
sen har vi köpt ett drivhus till en pallkrage att ha inne i hagen. 
Jag vore tacksam för tips och erfarenheter hur ni har gjort då detta är mitt första utehage. 💖

mvh 

Helen 

Link to comment
Share on other sites

Jag avråder från kantband som yttre gräns.

Vi använder kantband för att skilja olika avdelningar i växthuset och har många gånger sett sköldpaddor i fel avdelning.

Märlor lossnar och ståltråd rostar snabbare än man kan tro. Sköldpaddorna är duktiga att hitta svaga punkter i stängslet att forcera.

Vi har prioriterat stora ytor och har inget nät eller galler över hagar med vuxna djur. Det har fungerat bra i 20 år.

horn (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej P-A

 

Tack för snabbt svar :) då ska vi tänka om, vi vill ju inte att någon sköldpadda rymmer:)  
vad fint det såg ut hos sköldpaddan på bilden, snyggt byggt.

Så skulle vi kunna bygga med

är det betongplattor där nere och vart köper man det? Hur långt har ni grävt ner dem? Är det Limm emellan dem eller fogmassa? 

vad är det för trä ni byggt med däruppe? Är de impregnerat?

räcker 4,5 kvadratmeter till tre sköldpaddor eller är det för lite? 
många frågor men jag vill göra rätt från början:) 

tacksam för svar 

mvh

Helen  

Link to comment
Share on other sites

Nertill finns betongplattor endast mot husgrunden.

Lecablocken står direkt på lerjorden. Om man har lösare jordtyp bör man nog gräva ner lecablocken några cm.

Det är tryckimpregnerat 90x90 mm först och ovanpå 120x22 som sticker in 3 cm.

Vi har i snitt 10 kvadratm för varje hage. Ju större, desto mindre risk för rymning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...