Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sätta ihop ryska landsköldpaddor


hellan
 Share

Recommended Posts

Hej 

 

Jag  har två ryska landsköldpaddor som bott tillsammans i många år en hane och en hona. För ca två år sedan kläcktes en unge. Nu har jag tänkt sätta ihop dem. Har ni några bra tips på hur jag ska gå tillväga?

Ska de vara på neutral mark? Osv

tacksam för svar 

Mvh 

helen 

Link to comment
Share on other sites

Hanarna går långa sträckor för att hitta honor, det som brukar rekommenderas är att flytta hanen till honan. 

Link to comment
Share on other sites

Hej 

tack för svar :)

Jag har varit ganska säker på att ungen är en hona, men nu blir jag lite osäker så jag skulle behöva hjälp att könsbestämma ungen innan jag sätter ihop dem så jag vet säkert om det är en hona eller inte. Vad tror ni? 
tacksam för svar🌷
mvh 

helen 

EB9E0C96-23BE-4B37-8841-7C6406715972.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det är en hona. Om du jämför svanslängden med din hanes, så ser du vilken skillnad det är.

 

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Hej Hans 

 

tack för svar jag ville vara helt säker

då vet jag👍
 

men när jag ska sätta ihop dem ska jag alltså först sätta ihop hanen med ungen? kommer ungen funka med hanen tror du eller kommer han försöka para sig med henne?  Eller kommer han att känna att hon är familj?

 

mvh Helen 

Link to comment
Share on other sites

Hanen kommer inte att göra någon skillnad på ungen, utan se det som vilken hona som helst. Vill du då kläcka fler ägg i framtiden bör du bara kläcka de som du vet är från din äldre hona.

Om du mer permanent vill sättaihop dem skulle jag låta honorna gå tillsammans själva ett par veckor, innan jag satte in hanen. 

 

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...