Jump to content
Forum Sköldpaddor

Skalröta, svamp humeral/pectoral

Recommended Posts

En grekhona på 17 år har blivit omhändertagen av Länsstyrelsen i Gävle och finns nu hos mig. 

Efter tvätt med mjuk tandborste igår kunde jag konstatera hon har en förändring vid humeral/pectoral i forma av gulaktighet. 
När hon var blöt kunde jag med nageln få bort en del. Sedan baddade jag med alsollösning. 

Idag har jag blött upp det igen med alsollösning igen och använt tandpetare för att de exakt hur det ser ut. Jag fick bort lite till. 

Vad kan det vara och hur kan jag hjälpa henne. 

Med vänlig hälsning, 

63C29A20-AF52-4744-9F78-F96CB7BC0B71.jpeg

685513E8-259C-4247-B6EE-109E6510CDD7.jpeg

A7DBAFE1-7291-46CD-AC94-0BB383469F42.jpeg

Hej, 

Det ser ut att vara ganska torrt under den gula beläggningen. Detr någon form av sår, troligen har det varit infekterat men spontant ser det rätt avläkt. Så länge det finns ett hårt keratinlager är det ett avläkt sår och inget som behöver behandlas. Är du osäker, eller om det finns något litet parti utan keratin kan du använda t.ex. klorhexidinlösning. Alsol har säkert också viss effekt, men det är inget jag brukar använda så jag har inte stenkoll på hur effektivt det är jämfört med klorhexidin eller jodpreparat. 

Tack för snabbt svar. 🌹

Jag har lyckats få bort ännu mer och det känns hårt under. Hon fick en Mikropore Tejp över så det inte kommer in smuts. 

Då köper jag Klorhexidin i morgon (tyvärr har ju den lilla jodpax flaskan försvunnit från marknaden). 

9D402D9E-140E-47E9-8AA2-CABC5AC779AF.jpeg

F45D8937-D254-4971-B50C-31C53CA755B1.jpeg

E2F37784-4759-4B0D-9C49-9FD332058D48.jpeg