Jump to content
Forum Sköldpaddor

Förtvivlad träsksköldpaddevakt, vad äter upp hennes skal???


Chicolina
 Share

Recommended Posts

Reevies hona 15 år som inte haft det bra innan, inget vatten knappt, inget uvb-ljus, ingen solplats och undernärd.

 

Nu mår hon toppen (tror jag...) hon blir ompysslad flera ggr om dagen, springer som en pitbull typ och simmar som en liten ninja.

Älskar sin solplats och har slutat vara så desperat efter mat. Slutat bita mig... :) Kommer när jag ropar ibland. Springer iallafall inte iväg längre när jag kollar vad hon gör....

 

Valde alltid banan före foder innan, till och med före rått nötkött men det verkar också ha lagt sig nu? 

Tänker att hon kanske haft kalciumbrist, stackars liten...

 

Men vad är det som äter upp hennes skal??? Jag hittar inga som verkar ha haft detta problemet på hela internet? 

Hon småfjällar tunna flagor ofta, syns 2 st på bilden. Det känns dock normalt.. Eller? 

 

Jag är så orolig men har lagt massa pengar på ytterfilterpump, värme, inredning, lampor, mat och syrestenar och gud vet allt åt henne, ligger en hyra efter till och med på grund av hennes misär när hon kom till mig. Så jag får lite panik över tanken på ett veterinärbesök.. Hon är ju inte min liksom. Eller jo, jag släpper ju inte tillbaka henne till ägaren igen förstås... Men ingen försäkring och har precis sålt allt jag äger för att försöka rädda en hund som jag ändå till slut var tvungen att låta somna in i mars tidigare i år..

 

Uff...

 

Vad tror du? Vad ska jag göra, det är nåt som äter upp hennes skal känns det som? Jag byter vatten varje dag (ca 160-200 liter vatten har hon nu) och har i lite salt utan jod som rekommenderas på nätet.

Hon är i badkaret med mycket vatten i sin simskola varje dag medan jag byter hennes vatten (utan salt förstås), det kan inte vara bakterier eller parasiter längre väl?

Får utforska på golvet nån halvtimma om dagen. Sätter ner henne framför en värmefläkt så att hon inte blir kall. Fast hon drar ju iväg efter en liten stund såklart... 

Hon hade alla dessa små gropar i skalet när hon kom men jag vet inte hur länge hon haft det tyvärr.

 

Ett tag hade hon en tjock gul beläggning i underkäken också men det försvann med saltet och den nya hygienen tror jag.

Det var därför jag började med saltet faktiskt och då kom det en ostliknande massa ut ur munnen på henne i vattnet i nån dag eller två och sen dess är det borta, peppar peppar.

 

Lilla vännen... Men gött att hon luktar på mig nu och sen bara vänder bort huvudet! Det trodde jag ALDRIG! Ägaren sa att hon alltid bits! Idiot....

 

Jag skickar gärna mer bilder om du vill.

 

Bävande tacksam för svar..

 

Respektfullt från Suzanne "Chico" Lindgren i Göteborg

 

 

E1589473995_goransskal.thumb.jpg.dfb7fe8842dea7b1960896970055d07b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...