Jump to content
Forum Sköldpaddor

Årstidsschema europeiska landsköldpaddor


P-A
 Share

Recommended Posts

Jag ska försöka skapa ett årstidsschema för europeiska landsköldpaddor med följande innehåll per månad:

 

Dagslängd (tim)

Soltid/värmelampa (tim)

Bakgrundstemperatur Dag/Natt (° C)

Temperatur under sollampa (° C)

Luftfuktighet Dag/Natt (% RH)

Regnskurar / Dusch (antal)

Föda (torrt / färskt)

Hibernering - Markering lämpliga månader

 

Finns något annat som borde vara med?

Link to comment
Share on other sites

Låter bra tycker jag.

 

Link to comment
Share on other sites

När det gäller bakgrundstemperaturer  tänker jag räkna fram max- och minvärde från vårt växthus som kommer ganska nära medelhavsklimat, åtminstone maj-augusti och möjligt att uppnå med hjälp av värmelampor och värmefläkt.

 

Link to comment
Share on other sites

Vilket jobb du lägger ner P-A.

Uppskattas verkligen!

Link to comment
Share on other sites

Har en excel-fil med 8-9 avläsningar av temperatur och luftfuktighet per timme sedan juni 2018 via utrustning från TFA.

Borde gå att hitta något smart i Excel för en f d programmerare.

 

image.png.1fc1d36c357d752412008e8eea352c5e.png

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

image.png.32770194a3df2a13ff1e4cc784d65063.png

 

 

 

Fråga eller ifrågasätt gärna! 

Det viktigaste budskapet är vilten av årstidsvariation när det gäller föda , dagslängd och temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett sånt schema i skötselråden på terrariedjur för egyptiska där jag tog från båda böckerna som finns om arten, slog ihop det som var bra och gjorde om det till svenskt.
Det blir lite mickel med timers etc men jag brukar ställa om den första varje månad. Väldigt bra om man först har märkt vid kontakten på alla sladdar vad de går till.....Spec om man har flera kontakter med timers som går till samma dosa.
Sen funderar jag på att ev ha vinterperioden ute i en utehage för egyptiska med tillgång till växthus och ha sommarperioden inomhus. ( Dvs jag måste vända runt och ha deras sommar på vår vinter, men det känns liksom fel att ge köpt färsk sallad på vintern och sen inte ge färsk mat när det finns massor att plocka ute i naturen.)
Även andra arter har ju nytta av årstidschema. Viktigt så man ser och kan bättre förstå att det förändras över säsongen och kanske varför man ger torkad kost.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...