Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sammanväxta fjäll och knutor bak


Alle1
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Har fått en 21-årig grekhona jag uppfattar mår bra. 

 

Hon har dock inte ömsat fjällen som hon ska. En del ser sammanväxta ut och en del verkar inte vilja ramla bort. Jag har ”tvångsbadad” henne en kortare stund varje vecka i försök att hjälpa henne. Någon ”skinnbit” har släppt i halsgropen efter det. 

 

På svansen och mellan svans och bakben har hon som små knottror. Kan det vara åldersbetingat. (Hon har bara lagt ägg tre ggr i sitt liv, bott allena581018A3-032F-40D5-BB89-E88A019F7099.thumb.jpeg.32ffdbe9bb01919118aab19d0cd1c58a.jpeg).

3269BF63-5BBB-416D-83CA-6035B1194280.jpeg

4072A334-09C4-4E86-9656-0FC2618F083C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! 

Ursäkta sent svar. 

I de flesta fall hänger onormala fjäll ihop med nutrition, på samma sätt som onormal skalform etc. Jg har dock personligen aldrig sett riktigt den typen av förändringar som de på dina bilder. De ser nästan ut som någon form av "vårtor" och skulle kunna vara någon form av tumörer eller virusinducerade förändringar. Vill du försöka få mer information om förändringarna rekommenderar jag ett veterinärbesök för undersökning och eventuell provtagning. 

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. 

 

Hoppas att det finns en förklaring. 

 

Hon känns mjukare nu, jag upplever att hon ”vätskat” på sig nu med bad en gång i veckan. Det finns nytt fint skinn under det som lossnat. 

 

Vårtorna får vi hoppas inte är något allvarligt. Jag upplever henne som frisk. 

 

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kan mycket väl vara ett rent skötselrelaterat problem, och då kan det kanske bli bättre på sikt. 

 

Mvh 

Jesper 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har hon blivit inspekterad av kunnig vetrinär. De sammanväxta fjällen kommer snart lossna och de nya kommer fram. Hon har varit för torr. 

 

Knutorna ska vi bara hålla koll på. Jag tycker de är mindre markanta nu när hon har det mer fuktigt med morgondagg.  

 

Hon har ett bättre fat att vada och dricka ur nu som hon gärna använder. (I förra hemmet var det för grunt). 

 

💚💚💚🍀🍀🍀

Edited by Alle1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har madamen varit hos mig i fyra månader och det blir bara bättre och bättre med ömsandet. Jag har fått hjälpa till så smått på frambenen. 
 
Tanken slog mig att det kunde vara samma problematik med ”vårtorna”. Efter det senaste ljumna badet försökte jag pilla in naglarna och bara hålla i och det lossnade på direkten. 
 

Det är stor skillnad på julifotot och det ni ser nu. Glad att det inte är några tumörer.  

336A409F-1ED2-49E2-8E3C-013FFDF4D015.jpeg

F92CCEBB-75BB-465F-9E47-E56A5033A822.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...