Jump to content
Forum Sköldpaddor

Trä- terrarium


Elinfalk85
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi (läs husse!!) ska bygga ett terrarium till min Hera (morisk Landskökdpadda). Jag skulle behöva tips och tricks. Vi tänker oss en stor trä- låda. På varje kortsida en balk som går upp och så en lång balk som möter de två korta. Utseendet blir lite som en verktygslåda (?). Vi tänker hänga lysrör och värmelampa i den långa balken. 

 

Ok. Hit me!! Material? Lack/båtfärg? Vädra ur hur länge innan padda kan flytta in? Vaxduk i botten? 

Visst är glas bättre, men nu är tanken att lilla donnan ska få ett stoooort hem där hon kan bli gammal. Det förtjänar min älskling :).

 

Om ni har någon instruktion på hur vi ska göra blir jag tacksam. Gärna steg för steg. Jag har tummen mitt i handen. Husse är mycket bättre. 

 

Mvh/Elin M 

Edited by Elinfalk85
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, jag har en beskrivning på låda som jag tycker är enkel och fungerar bra. Den bygger på att man helt enkelt ramar in låga baljor. Den har två överliggare att lägga grenar på, så den påminner lite om verktygslådemodellen som du hade tänkt. Lådan är lätt att ta isär eller bygga om. Mina boxsköldpaddor behöver stort bad, så jag har använt tre mindre baljor men man kan bygga runt tex en eller flera kaninlådor, de brukar vara lite större.

http://regna.communityisland.com/modules/3/ArticleList.aspx?portal=regna&PortalsModulerID=129772&CatID=231

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Nu har vi bestämt att köpa ett skåp med rätt mått och använda. Istället för att ställa det så som ett skåp ska stå så kommer det att ställas som en stor låda. Vi ska sätta lite reglar för ath göra kanterna lite högre. Med vi menas husse då :).

 

Ska man använda båtlack sen? För att lätt kunna hålla rent. 

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi bestämt att köpa ett skåp med rätt mått och använda. Istället för att ställa det så som ett skåp ska stå så kommer det att ställas som en stor låda. Vi ska sätta lite reglar för ath göra kanterna lite högre. Med vi menas husse då :).

 

Ska man använda båtlack sen? För att lätt kunna hålla rent. 

 

Hittade akvarielack 

http://www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...