Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
Alle1

Självsprickor i skalet, grekisk landsköldpadda

Recommended Posts

Alle1
Postat (edited)

Vi har övertagit en hona som snart blir 5 år. Hon är aldrig dvalad och har endast fått färsk kost, väger 752 gr. Boendelådans substrat (hos förre ägaren) bestod av bark med ett lågt vattenfat. 

Förra ägaren tror hon vuxit för snabbt och att sprickorna beror på det. Jag misstänker hon även är för torr och har sprayat/ duschat henne lite extra varje dag och badat henne en gång i veckan. 

Frågan är hur jag kan hjälpa henne med den största sprickan? Har försiktigt rengjort och fått ur sten och grus. Nu får hon en kinesotejp satt över som jag tänker släpper igenom luft men hindrar småsten ramla ned. Sprickan är ca 8x2 mm och ca 3 mm djup. Det finns även begynnande andra sprickor. 9F41E8CB-4A67-4B64-A104-8E9AC0DA15B3.thumb.jpeg.7d00e9191c785ca4222204dc519ff909.jpeg

Edited by Alle1

Jeppe

Hej. 

Sköldpaddor utvecklar inte sprickor i skalet av låg luftfuktighet eller onormal tillväxt. Jag skulle gissa på någon form av traumatisk skada, och/eller infektion. Det är svårt att avgöra vad som händer nere i såret utan en noggrann undersökning, så jag hade definitivt rekommenderat att du tar henne till en reptilkunnig veterinär för koll och behandlingsplan. 

Alle1

Jag har en följdfråga. Hon har under va 3 år bott ihop med en hona som är 16 år äldre. Hon har dominerat henne med ”manliga” parningsritualer. Den honan väger idag 1400 gr. Kan hennes tyngd vara boven? Hon har fler begynnande sprickor runt om kjolen som ser ut att vilja öppna sig såsmånongom. 

Jag tänkte gå på hälsocheck med henne. 

Tackar för svaren 💚🌷

Jeppe

Det kan definitivt vara orsaken. Skador på marginalplåtarna är inte helt ovanligt hos landsköldpaddor som blivit rammade av intensiva "kompisar" under längre tid. 

Alle1

Stort tack Jesper, det var på något sätt bra att få veta vad som orsakat sprickorna. De är nu på olika håll ett tag framöver. 

Ytterligare en fråga om öppningen. Kommer den läka ihop? Kan vetrinär eller jag fylla den med något? Eller går det att ”dra ihop” den under längre tid? Har sett lite olika varianter på sköldpaddor vars sköld spruckit vid fall eller dylikt.