Jump to content
Forum Sköldpaddor

Försvunnen rysk stäppsködpadda


Fredrich62
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Min ryska stäppsköldpadda rymde från sin bur (hona fyra år) i onsdags. Då omgivningen är en lantgård med långt till grannar är det inte sannolikt att någon annan finner den. Jag har förgäves letat i rabatter, häck och på gräsmattor och undrar om Ni har något tips på hur man skall söka vidare. Hur långt kan sköldpaddan förflytta sig på en dag? Finns det en risk att den grävt ned sig? Skall man leta i långt gräs eller i närliggande oländig terräng. Chansen att finna henne verkar ju vara ganska minimal, men jag tar tacksamt mot alla tips.

 

Fredrich

Link to comment
Share on other sites

Det troliga är att den kan ha grävt ner sig då vet varit väldigt varmt här i Stockholm den senaste tiden. Har du möjlighet att leta på fm innan de blivit så varmt kan den vara uppe då och äta, om den inte har gått i sommardvala.

 

Vet inte om en ID-hund kan vara till hjälp här.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Tror Du att det gått för lång tid (försvann den 5 juni) för att ta hjälp av hund?

 

Hur långt tror Du att den förflyttat sig? Tyvärr många häckar med kirskål och övrigt ogräs där den kan gömma sig.

Link to comment
Share on other sites

Vet tyvärr inte hur ID-hund arbetar mer specifikt. Kontakta dem för frågor. http://idhund.se/

 

Den kan mycket väl ha hunnit långt, eller så ligger den och trycker på ett tryggt ställe i närheten av tomten. Är den nedgrävd bör den komma fram då det blir lite svalare igen. Sök gärna på morgon och kväll. Mitt på dagen då det är som varmast gömmer den sig troligen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...