Jump to content
Forum Sköldpaddor

Förhårdnader ovan ögat


Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Undrar vad som kan göra att en sköldpadda får som förhårdnader ovanför ögat? Är en 9 årig grekisk hane som tidigare gått med en annan hane i alla år. Skada av bett? Obehandlad ögonsjukdom? 
Själva ögat verkar normalt men det är som förhårdnat vid "ögonbrynet". Detta är vid båda ögonen men mest på ena sidan.
Kan tänka mig att det inte är så mkt att göra åt det nu men är nyfiken vad som kan ha orsakat detta. Förstår att det bara blir gissningar.
På bilden innan jag klippte näbben syns förhårdnaden relativt bra.

P1000367.JPG

P1000368.JPG

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Har nu fått veta att den var i bråk för några månader sedan och det då blev blodvite ovanför ögat. Dock ser andra sidan mer svullen ut. 
Har efter samtal med veterinär pratat om att prova och ge Noviform några dagar på det öga som hade mest svullnad ovanför ögat. Har även tejpat frambenet med hudvänlig tejp så den inte kan klia sig med de hårda fjälliga frambenen vilket nog har delvis orsakat svullnaden ovanför ögat. Man kan ju liksom inte sätta på en sköldpadda tratt på huvudet som på katter och hundar....
Idag var det inte lika svullet som tidigare. Så länge det inte verkar fastna av underlaget vid ögat får den gå på sand och jord, ser jag att det fastnar av underlaget så får den gå på en handduk några dagar. (Tidigare ägare hade inte sökt behandling när skadan hände för flera månader sedan)

Edited by Testudo hermanni b
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det är svårt att se precis vad som är vad på bilderna, men jag tycker att fjällen i sig ser onormalt stora ut. Delar av det skulle kunna vara en sårskorpa som sitter kvar, men jag kan inte riktigt avgöra det utifrån bilden. 

Förvuxna fjäll är som regel ingenting som uppstår på grund av skador. Med tanke på hur näbben ser ut på första bilden skulle jag snarare misstänka att de stora/hårda fjällen hänger ihop med tidigare kost/miljö. Jag ser ofta onormalt stora fjäll på huvud/ben hos landsköldpaddor med förvuxna näbbar. Även skölden kan ibland bli "förvuxen" med överdrivna kanter på marginalplåtarna mm.

Eftersom både fjäll, näbb och sköld består av keratin kan allt som medför en onormal keratinsyntes ge upphov till onormalt utseende/tillväxt av dessa delar.

 

Edited by Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Ok och tusen tack för svar.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...