Jump to content
Forum Sköldpaddor

Reflektioner omkring "utomhus" övervintring


Jeppe
 Share

Recommended Posts

Jag har under ett par vintrar hft mina Glyptemys insculpta (skogsbäckssköldpadda) "utomhus" året runt. Under vintern är de instängda i ett isolerat utrymme med någon form av frostvakt för att hålla temperaturen runt 4-5 grader. Framåt vårkanten öppnat jag sedan bra upp så att de kan komma ut i utomhushägnet och så kan de fritt välja om de vill vara "inne" (med värmelampor under vår/höst/kallare sommardagar) eller ute. Jag har haft dem i ett mindre isolerat hus tidigare men förra året blev deras stora hägn färdigt och denna vintern har de dvala i det anslutande växthuset (se tråd längre ner). Deras gamla hus har min Terrapene o.ornata-grupp (smyckad dossköldpadda) fått ärva och denna vintern blev alltså deras första. Jag är generellt mycket nöjd med hålla dem på det här sättet då det är mycket lättare att ge dem ordentligt med plats utomhus, jag slipper flytta runt på dem och jag kan låta naturen göra nästan allt jobb för mig. Det har dock även gett mig en del nya insikter och förbättringsplaner. Jag kan se en stor skillnad mellan de två arter jag alltså än så länge har provat med, i hur tidigt de försvinner under hösten/vintern och hur sent de dyker upp igen framåt våren. Skogsbäckssköldpaddorna har varit rätt lätta att styra, de är aktiva ner till 12-15 grader, så länge de kan sola. Dossköldpaddorna däremot gräver ner sig och de gräver djupt...Går temperaturen under 18 grader eller så under ett par dagar/någon vecka så försvinner de ner i jorden, där det är ännu lite kallare. Det lilla huset är välisolerat i väggar och tak, men inte neråt. Det har medfört att oavsett om jag drog upp temperaturen till 20-25 grader redan i slutet på februari är det rt först nu jag har sett dem komma fram självmant. De verkar allihopa må bra men det har blivit en mycket längre dvala än jag hade tänkt mig, nästan 6 månader för dem som grävde ner sig först i höstas. Jag ska försöka gräva upp och isolera botten också under sommaren så får jag se om det hjälper till nästa år. De kan absolut ligga så länge i naturen men jag hade föredragit att få ner det till 3-4 månader i alla fall, om möjligt. I växthuset har jag under vintern haft extra isolering och där är även sockeln isolerad. Där har jag mycket lättare kunnat styra temperaturerna och skogsbäckssköldpaddorna övervintrar dessutom i vatten, vilket gör det ännu lättare (stor vattenytan, rörelse i vattenmassorna etc). Även här har jag dock svårt att hålla dem "vakna" så länge som jag skulle vilja under hösten. Oavsett hur jag gör verkar de tydligt följa utomhustemperaturer/ljusförhållanden och börjar gå ner i aktivitet i oktober/november trots att jag håller temperaturen i växthuset avsevärt högre än utomgustemperaturen.

Det är riktigt kul att låta dem göra följa sin egen "inre klocka" och jag kan definitivt rekommendera liknande lösningar om man har möjlighet. Det kräver dock lite mer planering, praktiska förutsättningar och is i magen jämfört med t.ex kylskåpsdvalning eller liknande. Jag planerar redan nya, liknande typer av lösningar till fler av mina arter. 

IMG_20190325_151349.jpg

IMG_20190325_151535.jpg

IMG_20190325_151401.jpg

IMG_20190325_151556.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant! Mina Terrapene har inte fått ändrade förhållanden på flera år nu, men de grävde också ner sig ovanligt tidigt i höstas och de har alldeles nyligen kommit fram, nästan en månad senare än förra våren trots att februari-mars varit varmare i år.

I höstas tänkte jag att det kanske berodde på den ovanligt långa och varma sommaren. Antingen att de hade fått nog så att säga, eller att de upplevde vädret som relativt kallare på grund av värmen innan. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var ju helt klart en tanke (stor skillnad från den varma sommaren). Jag tror att ornata generellt är mer "köldkänsliga" än carolina (åtminstone nominat och triunguis) och därmed borde vara snabbar på att gräva ner sig och senare framme så jag hade räknat med att det kunde bli svårt att hålla dem igång. Jag blev dock lite förvånad över hur tidigt de försvann ner i marken. Ska bli spännande att se hur det blir i år och om du ser samma mönster som jag igen. Hur länge brukar dina vara nergrävd? 

Link to comment
Share on other sites

Carolinaparet brukar försvinna i månadsskiftet oktober/november, men hanen (som är väldigt aktiv till sin natur) brukar synas till enstaka dagar under hela november. Han brukar också dyka upp enstaka dagar i månadsskiftet januari/februari, men annars är det i senare delen av februari som de brukar komma igång.

När det gäller triunguisparet gräver de ner sig ett par-tre veckor tidigare, men kommer fram igen ungefär samtidigt. Även där är hanen lite mer rastlös än honan. Triunguishonan är för övrigt den som tillbringar mest tid under jord, även under den annars aktiva perioden.

Så 3-4 månader för carolinorna och 4-5 för triunguis blir det väl då.

Jag håller koll, ska bli kul att jämföra!

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk anläggning jeppe. Hatten av för den. Bor du i Skåne eller högre upp i landet?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sen, aldabrachelys said:

Fantastisk anläggning jeppe. Hatten av för den. Bor du i Skåne eller högre upp i landet?

Tack ? Jag skulle vilja göra lite förbättringar, men så kommer drt nog alltid att vara. I stort är jag dock nöjd med bägge hägnen. 

Jag bor strax utanför Trollhättan. 

13 timmar sen, Regna said:

Carolinaparet brukar försvinna i månadsskiftet oktober/november, men hanen (som är väldigt aktiv till sin natur) brukar synas till enstaka dagar under hela november. Han brukar också dyka upp enstaka dagar i månadsskiftet januari/februari, men annars är det i senare delen av februari som de brukar komma igång.

När det gäller triunguisparet gräver de ner sig ett par-tre veckor tidigare, men kommer fram igen ungefär samtidigt. Även där är hanen lite mer rastlös än honan. Triunguishonan är för övrigt den som tillbringar mest tid under jord, även under den annars aktiva perioden.

Så 3-4 månader för carolinorna och 4-5 för triunguis blir det väl då.

Jag håller koll, ska bli kul att jämföra!

Tack Regna! Det var skönt att höra, jag försöker tänka att det ju är normalt för dem (T. ornata) att ligga nergrävda så länge men det blev en del nagelbiteri när det blev en så mycket längre dvala än vad jag egentligen hade tänkt. Det är mycket lättare med insculptorna, dem kan jag ju rätt lätt fiska upp och kolla dem om de verkar ok i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...