Jump to content
Forum Sköldpaddor

Brist?


u.gul
 Share

Recommended Posts

Har en fråga, min ryska stäppsköldpadda har börjat äta på saker? Hittar han fågelfrö eller någon annat "ätbart" hemma så börjar han äta, vilket han aldrig gjort förut. Kan han ha mask? Eller har han brist på något? Han får kalk och torkat på salladen 

Edited by u.gul
Link to comment
Share on other sites

Min första tanke är: HUR hittar den fågelfrö eller annat i lådan? Häller du i det för att det ska växa? Bättre att då så och låta det gro innan den får det att äta.

 

Link to comment
Share on other sites

Vad är det den äter på? Saker i sin låda eller springer den lös på golvet? Vad får den för mat förutom sallad? Jag alternerar kalk, Nutrobal och Calcioreptin som kosttillskott.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fåglar så därför finns det fågelfrö ibland på golvet?, den har ätit av det alltså då den varit utanför lådan, har även försökt "äta ett gult tyg"?, men med tanke på att han varit ute så mycket på sommarn så slog det mig att dom kanske kan få mask? 

Link to comment
Share on other sites

Den bör inte gå på golvet utan vara i sin egen låda. Vad äter den för kost annars och vad får den för tillskott? Vad har den för belysning i lådan? Har du nån bild?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det inte rekommenderas att dom ska gå på golvet, men den här har varit van att få komma ur sin låda stundvis, och jag tror den mår mentalt bättre av det än att gå runt i samma hjulspår i sin låda ?han visar väldigt mycket att han vill komma upp och har väl lärt sig det, så det är för atthan ska må så bra som möjligt, även om det nu inte rekommenderas ?. På sommaren har han en jättestor utegård där han är så mycket vädret tillåter, bor ju i Jämtland så vädret kan ju vara lite kallare., han har rätt belysning då vi köpt från skölppaddsgrejer , och som jag tidigare skrivit så fårhan kalk och fibrer, nutrobal har jag också, så det som återstår då jag märker att han är väldigt hungrig är frågan igen om man brukar behöva avmaska rysk stäppsköldpadda?? Och isåfall vilken dos brukar rekommenderas? Han är ju annars pigg som vanligt tycker jag ?, mvh Ulrika 

Edited by u.gul
Link to comment
Share on other sites

Vad äter den förutom sallad?
Går de på golven då har den inte rätt belysning så kan de inte ta upp ev kalk ur maten. Kan ju vara bra om en vet kollar om den verkligen har mask eller bara nån brist. Ev dosering för avmaskning får man höra med en veterinär för.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag blev rekommenderad att köpa ”kolla masken”. Du kan beställa en ask på nätet eller apoteket. Skicka avföringsprov och få svar om de finner något. Har du försäkring? Jag har det och tog då hjälp av Firts Vet, videosamtal. Snart är min finis av med sin mask. 

Link to comment
Share on other sites

Att den äter "fågelfrön" är inte konstigt. Tysken H-J Bidmon som är en sköldpaddskunnig biolog vid ett tyskt universitet rekommenderar att man kan ge lite fågelfrön då och då. 

Finns ingen anledning att misstänka mask p g a detta.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-27 at 11:16, P-A said:

Att den äter "fågelfrön" är inte konstigt. Tysken H-J Bidmon som är en sköldpaddskunnig biolog vid ett tyskt universitet rekommenderar att man kan ge lite fågelfrön då och då. 

Finns ingen anledning att misstänka mask p g a detta.

 

 

 

Tack! Nä det kändes inte så farligt med fågelfrö, däremot så har han verkat hungrigare än normalt, men tycker kanske att det lugnat ner sig en aning ? 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-21 at 00:16, Alle1 said:

Jag blev rekommenderad att köpa ”kolla masken”. Du kan beställa en ask på nätet eller apoteket. Skicka avföringsprov och få svar om de finner något. Har du försäkring? Jag har det och tog då hjälp av Firts Vet, videosamtal. Snart är min finis av med sin mask. 

Tack för tipset! ?

 

On 2019-03-21 at 00:16, Alle1 said:

Jag blev rekommenderad att köpa ”kolla masken”. Du kan beställa en ask på nätet eller apoteket. Skicka avföringsprov och få svar om de finner något. Har du försäkring? Jag har det och tog då hjälp av Firts Vet, videosamtal. Snart är min finis av med sin mask. 

 

On 2019-03-12 at 18:51, Testudo hermanni b said:

Vad äter den förutom sallad?
Går de på golven då har den inte rätt belysning så kan de inte ta upp ev kalk ur maten. Kan ju vara bra om en vet kollar om den verkligen har mask eller bara nån brist. Ev dosering för avmaskning får man höra med en veterinär för.

Tack för svar! Han går bara små stunder på golvet, finns tyvärr ingen veterinär här som kan sköldpaddor ☹️men han ser ok ut bara lite extra hunger ?

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-29 at 14:26, u.gul said:

Tack! Nä det kändes inte så farligt med fågelfrö, däremot så har han verkat hungrigare än normalt, men tycker kanske att det lugnat ner sig en aning ? 

 

Det beror mest troligt på att dagarna blir längre och våren närmar sig. Rysk stäppsköldpadda har då sin naturliga tillväxt- och aktivitetsperiod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...