Jump to content
Forum Sköldpaddor

Reglera fukthalt/luftfuktighet med hjälpa av "sprinklers"?


crasmus
 Share

Recommended Posts

Hejsan, 

Av ren nyfikenhet funderar jag på om det finns någon här som med hjälp av sprinklers eller liknande anordning håller en jämn fukthalt för era landsköldpaddor? 

 

Såg nämligen ett klipp på Instagram där en amerikansk kille monterat långa plaströr med flera hål i över sin bur (innergård är nog rätt ord för det gigantiska bygget). Med hjälp av en time:er fylldes rören med vatten och på så vis stimulerade "regn" och som i sin tur (enligt han själv) höll en jämn och fin fukthalt för sina sköldpaddor. 

 

Undrar därför om det finns någon här som har en liknande anordning eller sätt/hört något om detta? 

 

Vill förtydliga att jag inte har några planer på att bygga eller köpa en liknande anordning, endast nyfiken på hur det skulle kunna se ut och fungera. 

 

/Rasmus, ägare av två små Testudo Graeca Ibrera ??

 

Edited by crasmus
Link to comment
Share on other sites

 

Det är viktigast med högre relativ luftfuktighet under natten vilket det blir med automatik när temperaturen sänks. Ett bra sätt är att under kvällen hälla vatten under värmelampan och över bogrottan så att det blir fuktigt runt denna. 

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sen, P-A said:

 

Det är viktigast med högre relativ luftfuktighet under natten vilket det blir med automatik när temperaturen sänks. Ett bra sätt är att under kvällen hälla vatten under värmelampan och över bogrottan så att det blir fuktigt runt denna. 

Ja absolut, det gör jag varje kväll. 

 

Hade varit intressant att se ett sånt "bygge" som jag nämner ovan bara. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...