Jump to content
Forum Sköldpaddor
Jessika

Sköldapadda och allergi?

Recommended Posts

Jessika

Har någon annan här sköldpadda trots allergi/astma? Vad använder ni för substrat i sköldpaddans hem? Reagerar du på själva sköldpaddan också (är det ens möjligt)?

Jag fick hem min bebis för några dagar sedan. ❤ Han mår mycket bra. Jag dessvärre känner mig redan lite allergisk...

Testudo hermanni b

Det blir ju viss damm av underlaget. Man kan ha växter i deras låda. Ja jord och sand som underlag men man kan ju även ha skiffersten att servera maten på, samt smågrus eller liknande på vissa ställen. Du kan ta in och lägga in lite grönmossa och löv från ex äppelträd. 
Kan vara bra att ha lådan i annat rum än i sitt sovrum.

Testudo hermanni b

Hur har det gått? 
Vissa reagerar på dammet hur man än gör beroende på hur pass allergisk eller känslig man är. Tyvärr förutom de ovanstående råd med växter, mossa, löv etc så kan man inte använda "sämre" underlag i lådan eller underlag som inte passar arten bara för man är allergisk. Prova ha lådan i ett rum du inte vistas så stor del av dagen.
Vissa använder större hembyggda stängda terrarium i msb med glasfront högre upp med skjutbara dörrar, men det gäller då att se till att luften strömmar bra och det inte blir för varmt i lådan, utan att temperaturen stämmer som de ska ha trots att man har en mer stängd låda. + att man längst ner inte har glas så de stressas av att kunna se ut.

Testudo hermanni b

Tänkte på en annan sak. Jag har en joniserande luftrenare i ett rum där jag har 2 undulater som fångar dammpartiklar etc. Är man väldigt allergisk kan det vara till stor fördel att ha i rummet där du har sköldpaddorna.