Jump to content
Forum Sköldpaddor

Utebur, funderingar om giftig jord


Annabanana
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Ny på forumet :) Har precis flyttat till hus och kan äntligen bygga en utebur till min sköldpadda (ryss). Innan bodde jag i lägenhet utan balkong och då har hon fått vara ute antingen fritt på gräsmattan medan jag vaktat, eller i en pallkrage om jag behövt gå därifrån. Tidigare när jag bodde hemma hos mina föräldrar hade hon dock en "byggd" stationär utebur. Så nu är det dags igen :) Blir dock en lite mindre variant då tomten är väldigt liten. Långsmal blir den.

 

Undrar nu över Rhododendron. Har läst på flera ställen att den växten är giftig för sköldpaddor. Undrar om någon vet eller tror om även jorden där en sådan har stått är farlig? Eller om det bara är blommor och blad. Vi har tänkt ta bort en stor rhododendronbuske då den står på ett perfekt bur-ställe med tanke på solen. Men om jorden där busken stått är giftig är det ju inget bra..

Har för övrigt tänkt att jag gräver ned trästaket av något slag, för att lätt behålla gräsbotten i ena halvan av buren. Ni som grävt ner en duk eller annat i botten så de ej kan rymma; har ni sått nytt gräs eller har ni grävt bort stora tuvor och sen lagt dit igen? Jag har fått för mig att om man återanvänder tuvor så dör gräset sen, då rötterna är långa och antagligen gått av. Men så kanske inte är fallet?

 

Ojoj, blev ett långt första inlägg. Hoppas någon orkar läsa och svara på alla mina funderingar :) 

Ps. bild kommer såklart när resultatet är klart! Kan dock bli nästa vår då det snart är lite för kallt ändå!

Link to comment
Share on other sites

Vi grävde bort gräsbitar som senare återplanterades. De tog sig bra. Senare visade det sig att vår ryss var helt ointresserade av att gräva, så i vårt fall var det slöseri med tid och energi att gräva ner den där markduken.

Link to comment
Share on other sites

Rhodedendron är giftigt och då blad,blommor och växt. Jorden är inte giftig men ofta så har man sur jord till rhodedendron så vill man odla växter på platsen kan man kalka jorden lite.
( Lite överkurs o inget måste)
Gräs går absolut att återvända. Man kan ta in grästuvor o plantera i innelådan och de brukar alltid ta sig och växa vidare. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...