Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
Testudo hermanni b

Förkalkat ägg

Recommended Posts

Testudo hermanni b

Tänkte visa hur ett förkalkat ägg er ut som en hona som flyttade hit tidigare i sommar lagt. Troligen har ägget legat kvar inne i henne för länge så det blivit förkalkat och knottrigt. Skalet var så tjockt att jag var tvungen ta en sten för att ha sönder ägget. Gulan var nästan torkad. 
Vet inte om honan haft möjlighet att gräva ner ägg i tidigare hem då hon ibland gick på golv samt togs ut vid bra väder och då är man ju mest på gräsmatta.
Lagt ett normalt ägg vid sidan för att visa skillnaden.

DSC_0763.JPG

DSC_0769.JPG

Testudo hermanni b

Jesper eller PA vet ni hur länge ett ägg måste ligga kvar i honan innan det blir så här förkalkat? Denna hona har aldrig lagt ägg tidigare. Första gången jag ser ett sånt här förkalkat ägg i verkligheten.

Helena Palén Berggren
2 timmar sen, Testudo hermanni b said:

Tänkte visa hur ett förkalkat ägg er ut som en hona som flyttade hit tidigare i sommar lagt. Troligen har ägget legat kvar inne i henne för länge så det blivit förkalkat och knottrigt. Skalet var så tjockt att jag var tvungen ta en sten för att ha sönder ägget. Gulan var nästan torkad. 
Vet inte om honan haft möjlighet att gräva ner ägg i tidigare hem då hon ibland gick på golv samt togs ut vid bra väder och då är man ju mest på gräsmatta.
Lagt ett normalt ägg vid sidan för att visa skillnaden.

DSC_0763.JPG

DSC_0769.JPG

Shit va tjockt skal. Aldrig sett innan.

Testudo hermanni b

Nej inte jag heller. Fick verkligen ta i för att ha sönder ägget.

P-A

Skulle tro ett år.

Testudo hermanni b

Oj. Så länge trodde jag inte. Nu har hon alla fall grävmöjligheter på flera ställen etc.

Jeppe

Jag har sett greker gå med ägg i flera år för att sedan lägga dem (med hjälp...) och håller med P-A om att det nog kan röra sig om minst en säsong för att ägget ska bli så förkalkat. Det kan nog dock även bli fel i "skalbildningsprocessen" så att det produceras för tjocka skal under ett (för processen) någorlunda normalt tidsspann. Ju längre tid ägget blir liggande, dessto tjockare borde skalet bli (generellt).

Testudo hermanni b

Tack för era svar. Ganska otroligt att de kan ha äggen kvar så länge i kroppen utan att de får värpnöd.

Jeppe

Jag skulle vilja säga att det är en "värpnöd" om äggen inte läggs på normalt vis samma säsong de produceras. Sedan kan det ge mer eller mindre tydliga symtom och påverka djuren i olika omfattning, beroende på orsak(er) och följder.

Testudo hermanni b
On 2018-08-01 at 06:56, Jeppe said:

Jag skulle vilja säga att det är en "värpnöd" om äggen inte läggs på normalt vis samma säsong de produceras. Sedan kan det ge mer eller mindre tydliga symtom och påverka djuren i olika omfattning, beroende på orsak(er) och följder.

Ok. Bra att veta. Hon flyttade hit tidigt i somras och har väl kanske inte haft bästa förutsättningarna för att kunna gräva. 
Detta är samma hona som inte riktigt gick ordentligt med bakbenen pga hon hade gått på golv. Satte liksom inte ner fötterna ordentligt. Skönt allafall att ägget kommit ut. Får se om det kommer fler som är liknande.

Annette

Skönt att hon blir väl omhändertagen och får omsorg av dig! 🍀

Testudo hermanni b
On ‎2018‎-‎08‎-‎02 at 14:59, Annette said:

Skönt att hon blir väl omhändertagen och får omsorg av dig! 🍀

Tack! Inte lätt om de inte haft grävmöjligheter tidigare även fast tidigare ägare älskar henne väldigt mkt och vill henne väl fast kanske inte haft kunskapen.

Annette

Hej !

Förlåt , har inte sett meddelandet från dig förrän nu . Absolut , jag menade inget annat än att sköldpaddan  får sina behov tillgodosedda mycket bättre nu  .

Själv hade jag aldrig klarat det utan all hjälp ,råd och stöd från P-A och all information och inspiration från Forumet . När man har kunskapen känns mycket som självklart , men innan dess ..:)

Hälsningar

Annette

Edited by Annette