Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mata med lind löv


aldabrachelys
 Share

Recommended Posts

Är det någon som vet om det är ok att mäta med lindlöv

Link to comment
Share on other sites

Det är Ok att ge i måttlig mängd.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig sett lövträd i någon rekommendation i litteraturen men sköldpaddorna ger nog bäst svar. 

 

Maria: Innehåller löven något som är mindre bra? Eller syftar "i måttlig mängd" att man bör undvika ensidig matning?

Link to comment
Share on other sites

Alla mina paddor äter lind med glädje. E ganska säker på att jag läst att det e ok men hittar inte vart jag läst det. Börjar bli svårt att hitta foder i mängd i Skåne nu

Link to comment
Share on other sites

Ja, tanniner bör man vara försiktig med enligt Highfield.

 

Parken Zoo ger mycket hö till sina aldabrachelys. Borde fungera till sulcator och leoparder.

Det är en ovanligt svår sommar för färsk föda.

Plockade ikväll en halv plastkasse groblad,  måror och lite maskrosblad och fibblor. Totalt ett kg. Har nog plockat över ett ton sköldpaddsväxter genom åren. 1f914.png? Har en skogsväg med en bäck intill med mycket skugga i närheten och vi hade en kraftig regnskur i fredags. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Här är det svårt att hitta maskrosor i mängd. Här ett fält med mjölktistel i närheten men den här gått i frö så där är inte så mycket på en planta. Vi klippte våra ökenhibiskus igår o fick ihop en del foder

20180723_105841.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måttlig mängd antar jag TTT menar att man inte bara ska ge av en viss växt samt att man inte ger det varje dag utan försöker variera det man ger i möjligaste mån. Så tänker jag allafall.

Själv ger jag sällan blad från träd, men har gett från hallonbuske och äppelträd då det varit brist på mat. Vinblad från vinrankaoch blad från frilandshibiskus ger jag också.

Edited by Testudo hermanni b
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...