Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nytt i hagen, återvinningsstaket och en kompost.


Regna
 Share

Recommended Posts

Vi byggde lite trall förra året och jag sparade en ganska stor hög med ungefär 40-50 cm långa spillbitar som jag inte visste vad jag skulle göra av men jag tänkte att de kan väl få ligga ett tag innan vi kör dem till tippen :D. I våras kom de, och lite annat gammalt spill, till användning när jag behövde ersätta en sträcka av mitt pilstaket runt hagen. (Annars är jag väldigt nöjd med pilstaketet som nu är inne på åttonde året. "Problemsträckan" stod i skugga under stora hasselbuskar och en lönn, det var nog för mörkt och för stor konkurrens för pilen som inte trivdes.)

Staketet skulle följa samma svagt böjda linje som tidigare och jag ville att det skulle vara så "naturligt" som möjligt så jag kapade inte rent spillbitarna utan lät dem vara i lite olika längder. På baksidan hålls bitarna ihop upptill och nedtill av böjbart material, bland annat spikband. Framsidan är struken med järnvitriol för att få den att mörkna och bli mer naturlig i färgen.

I hörnet där det gamla och nya staketet möts (längst bort på första bilden) har sköldpaddorna sin lövhög så jag passade på att ansluta en lövkompost. Den fick en låg öppning i sidan så att sköldpaddorna kan gräva sig in. Det verkar ganska mysigt därinne och jag hoppas att de väljer komposten när det börjar dra ihop sig till vila. Blir lite lättare att hitta dem då :).

 

P.S. Sköldpaddorna (Terrapene) är relativt små och inte lika duktiga på eller intresserade av att klättra som många andra arter, annars är det nog olämpligt med ett staket utan överliggare.

w_IMG_19700101_062403.jpg

w_WP_20180718_12_01_07_Pro.jpg

w_IMG_19700101_083933.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så fint de har det ❤️

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag hoppas att de tycker det :). I år är jag extra glad för att de har en hel del skugga i hagen!

Link to comment
Share on other sites

Du har gjort så fint till dina paddor. Alltid så kul att se dina skapelser i bilder.

Link to comment
Share on other sites

Irene och jag har varit där ?

Fantastiska miljöer för sköldpaddor och kaniner.

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sen, Helena Palén Berggren said:

Du har gjort så fint till dina paddor. Alltid så kul att se dina skapelser i bilder.

 

Tack detsamma!

 

1 hour ago, P-A said:

Irene och jag har varit där ?

Fantastiska miljöer för sköldpaddor och kaniner.

 

Kaninerna är dock inte kvar längre, barnen har flugit ut och jag behövde prioritera, men då och då kommer vildkaniner på besök :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...