Jump to content
Forum Sköldpaddor

Röda strimmor på ben


Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Tänkte höra med dig Jesper vad det kan tänkas ha varit? Nån infektion tänkte jag direkt när jag såg det i fredags eftermiddag. Igen veterinär i närheten som kan sköldpaddor så jag tänkte boka en tid hos kunnig vet kommande vecka.
Honan hade varit nästan helt nergrävd i underlaget ca 2½ vecka inne i bolådan. (Vet inte varför jag tänkte ta upp henne o kolla men med facit i hand var det ju otroligt bra. Jag kör alltid en hälsocheck varje månad på samtliga där jag kollar det man kan se med blotta ögat, tar en vikt etc) Såg då att hon hade som tunna strimmor på ena bakbenet. Letade men hittade inget sår eller hål i huden. Övrigt ua med slemhinnorna. Solade och åt. Rörde sig obehindrat.
Tvättade benet med Tamodine morgon och kväll samt att hon fick lite solterapi då hon valde vara vaken sen jag tog upp henne.
Redan dagen efter hade strimmorna bleknat i färg och på måndagen var de helt borta.

DSC_0547 (1).JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu bytt all jord i deras bolåda ifall det var nåt där. Byter alltid underlaget i växthuset och i bolådan varje år. Det var ytterst lite även på andra benet men inte alls som på detta ben som var ilsket rött.
Kollat alla andra som är ua. En annan hona som varit nergrävt lika länge ute i hagen hade inte detta.
Honan på bilden har dvalat varje vinter utan problem.
 

Edited by Testudo hermanni b
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig sett något sådant. Ser inte kul ut.

Väntar också på Jespers svar om vad han kan tänkas tro det beror på.
Det är det som är så bra med detta forum, man lär sig nytt hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sen, Helena Palén Berggren said:

Har aldrig sett något sådant. Ser inte kul ut.

Väntar också på Jespers svar om vad han kan tänkas tro det beror på.
Det är det som är så bra med detta forum, man lär sig nytt hela tiden.

Nej fick hjärtat i halsgropen när jag såg detta. Som tur är gick det ju över väldigt fort eftersom det på måndagen var borta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har sett samma fenomen på andra sköldpaddor (både akvatiska och landlevande) som legat nedgrävda under längre perioder (ej dvala) men kan tyvärr inte säga precis vad det beror på. Den röda färgen beror sannolikt på ökad blodtillförsel och/eller kärlpermeabilitet i områdena. Huruvida detta är pga inflammation i huden orsakat av något "utifrån" eller ett tecken på något mer utbrett (systemiskt) problem vet jag inte. Spontant hade jag gissat att det i de fall jag har sett, liksom hos  Marias sköldpadda, snarare rör sig om någon form av lokal irritation i huden än en systemisk reaktion. Det är dock bara en kvalificerad gissning från min sida. Det vore intressant att få tagit lite prover på en sådan sköldpadda för att se om man kan hitta något. 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade så klart åkt till veterinär om detta inte nu hade försvunnit så fort. Det hade bleknat redan dagen efter och eftersom det var helg och sköldpaddan åt och solade och ej annars var påverkad på något sätt så ville jag vänta till måndagen, men då var det helt borta. 
Tack för svar. Lite så som jag tänkte.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis samma förlopp jag har sett på de fall jag nämnde ovan och så länge djuret är piggt och symptomen försvinner behöver man såklart inte uppsöka veterinär ?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...