Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inte så glada sköldpaddshanar


Majski
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Nu var det nog flera år sedan jag skrev på sköldpaddsforumet men hoppas på att kunna komma tillbaks lite..

 

Jag har 2 testudo hermanni-hanar, på 9 år. De har i säkert några år varit ganska stressade runt varandra. De bråkar, och de "rider" varandra. De är jämt på, på varandra. Anledningen till att jag inte riktigt gjort något är att de har varit tillsammans sedan födda, att de blir stressade om jag faktiskt separerar de, kanske än mer stressade, samt för mitt ego antar jag, jag vill inte behöva uppleva att lämna bort en av de och mista åtminstone mestadels kontakt... jag har inte så mycket plats heller då lådan de bor i nu är ca 1,40 x 1,50 vilket tar upp en ganska stor del av mitt ungdomsrum. Vi har en utelåda på balkongen med, ej förberedd för året ännu. När de är ute i den brukar de vara lugnare och de bråkar även mindre, fast de rider även där. Jag skulle inte påstå att det är något speciellt varmt där de bor, direkt under värmelampan har de 30 grader men på den svalare delen har de 22. Är det för stor omväxling på den ytan förresten?? Jag har en till värmelampa men har släckt den då jag tänkte att de kanske skulle lugna ner sig om det blev lite svalare men jag tror inte det har gjort något. Det är helt enkelt bråket som verkar vara problemet, till den nivån att de får svårt att få ro till att äta. 

 

... de verkar trivas utan varandra men får också stress av att bli avdelade. Jag vill inte utsätta de för detta, vill självklart de ska leva i harmoni.

Vad tänker ni?

 

Vänliga hälsningar

Maja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...