Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
P-A

PHA

Recommended Posts

P-A

PHA står för Post Hibernal Anorexia och är ett tillstånd som kan uppkomma under dvalning p g a höga halter urinsyra i blodet.

Det tydligaste symtomet är rödfärgad buksköld. Det händer att veterinärer tror att det är blodförgiftning som också kan ge rödfärgad buksköld.

Otto Höj Madsen förklarar:

http://marginata.dk/Artikler/boblerinaesen.htm

P-A

PHA (Röd buksköld)

Om du låter dina sköldpaddor dvala på vintern, läs detta:

Det är viktigt för vilande däggdjur som igelkottar och björnar, etc. att de har blivit feta för att överleva vinterns förbränning. Men eftersom sköldpaddor inte bränner fett under vilan eftersom ämnesomsättning är helt avstannad, ska sköldpaddorna inte äta mycket mer än vanligt, bara för att de måste övervintra. Tvärtom!

Om sköldpaddan har för många proteiner och fetter i systemet när det går in i vila, riskerar den att dö eftersom många gifter (urinsyra) ackumuleras i blodet på grund av den minskade  metabolismen.

Övergödda sköldpaddor kan också lätt riskera att på grund av det alltför stora antal proteiner och fetter under viloläge startas en oönskad och onaturlig förbränning.

Därför måste vilan avrytas om viktminskningen är mer än 10%, (En viktminskning på mindre än 10% är vanligtvis helt oproblematisk.) Många sköldpaddors död på vintern hittar sin orsak här!

Den beskrivna självinitierade, onaturligt och helt alarmerande förbränning / metabolism, kallas PHA = Post Hibernal Anorexi.

PHA har inget att göra med tarmtömningen helt eller delvis före vinteren! Det är inte lika viktigt att sköldpadden tömmer sina tarmar helt eller delvis före vinteren som man tidigare trott. Och så många tror och hävdar fortfarande.

PHA kan diagnosticeras omedelbart genom utseendet av röda färgteckningar på bukskölden. Om den röda färgen detekteras, när den fortfarande levande sköldpaddan tas upp på vintern, värm upp den snabbt genom att ta den till rumstemperatur och låt den komma under en värmelampa.

Sedan så mycket dryck (vatten) som möjligt. 

Om den röda färgen upptäcks under inspektion under vintermånaderna är detsamma sant! Upp, snabbt in i värmen och värm upp! Sedan vatten och igen vatten!

PHA är inte en sepsis , det vill säga inte en blodförgiftning och därför inte en infektion. Spruta inte eller på annat sätt administrera antibiotika!

Originaltexten skriven av Otto Höj Madsen

image.thumb.png.bae27fe80ed1fade895f7099c885b269.png

Jeppe
Posted (edited)

Som veterinär skulle jag vilja tillägga att bästa sättet att vara någorlunda säker på att det inte är en bakteriell infektion är att så snart som möjligt efter uppvärmning och bad få tagit ett blodprov på sköldpaddan. 

När det så är sagt tror jag generellt att sepsis är kraftigt överdiagnosticerat hos många reptiler.

Just PHA är för övrigt ett av de specifika sjukdomstillstånd jag tänkte ta upp på fortsättningskursen i juni.

Edited by Jeppe

Testudo hermanni b

Jesper vet du hur fort det kan gå från liten rodnad tills det är för sent?
Är mina djur nergrävda brukar jag ju inte vilja störa dem och det har ju funkat i alla år. Ligger de bara under löven så tar jag upp dem snabbt och kollar undersidan 2-4 ggr under dvalningen som brukar pågå i  ca12 veckor för de vuxna.
Jag dvalar i kylskåp om tempen ute inte är så hög så jag kan ha dem i matkällaren istället och i kylskåp kan de ju få en viss bakterie ( som tydligen trivs i kylskåp ) som också visar sig som röd buksköld. Därav tar jag upp och kollar dem under dvalan. ( Även om jag är väldigt noga med att tvätta ur dvalningslådorna och kylskåpet med Virkon, samt dörren står öppen för ventilation när det inte används.)