Jump to content
Forum Sköldpaddor

Fuktighet


Santias
 Share

Recommended Posts

Hej nu håller vi på och mixtrar. Vi har haft stora problem att få upp fuktigheten, det känns som om att det hela tiden är blött inne hos dem med tanke på att man häller på så mycket vatten men ändå kommer vi inte upp i mer än 33-38%. Nu har vi köpt en luftfuktare i hopp om att vi kan ha torrare mark men högre luftfuktighet. men vad tror ni om fuktdimman, är det skadligt på något sätt, det blir ju också ett extra flöde blir det för mycket drag? Tempen är bra men man känner ju av ett visst drag om man sätter in handen och fuktigheten är på 70-75% Vi har Indiska stjärnsköldpaddor. 

D797E0D8-4409-44A4-8ECA-989D573F976E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Ulf Edqvist som har varit uppfödare av arten och som har rest i Indien där den finns.

 

"HABITAT: Geochelone elegans is found in a number of habitat types - from the semideserts in the outskirts of the Thar area in Rajasthan and Gujarat to the savannahs and the more moist deciduous forests of southern and western Sri Lanka. In Sri Lanka, many forests drop their leave during the dry period of the year. The most distinguishing common feature of all Star tortoise habitat is its dryness - it may be dry for three months or ten, but part of the year is always dry."

 

Geochelone elegans påträffas i ett stort antal olika habitattyper - från de nästan vegetationslösa halvöknarna gränsande till Tharöknen i Rajasthan till grässtäpper och de mer fuktiga men torrtidskala monsunlövskogarna i södra och västra Sri Lanka. Gemensamt för samtliga förekomster är att habitaten åtminstone under delar av året är mycket torrt. Dessutom kräver arten någon form av skydd från solens brännande strålar under de varmaste delarna av dagen - detta skydd kan vara naturlig vegetation, klippor eller till och med planterade häckar.

 

Att det under några månader inomhus i Sverige är extremt torrt dagtid tror jag bara liknar det för arten naturliga. Det borde räcka med ökad fuktighet nattetid i grottan.

 

IMG_5615.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det går inte och hålla det så torrt. Vår stora indiska klarar det bra men de jag syftar på nu är ett gäng ungar mellan 40-80gr. Så fort det blir lite torrt så har de svårt att öppna ögonen och de torkar liksom på huvudet. Och man märker tydligt att de äter mindre, ligger och sover mycket och tappar i vikt om vi inte envisas med fukten. Därav provar vi nu luftfuktaren men då är det ju det där med flödet och dimman. Man vill ju inte att de ska bli irriterade eller förkylda.

3E1DF5F2-3CBF-44AA-AE0C-B748E222A2CA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vi har 4x54 w t5 dagsljusrör på 60cm höjd.

och 35w HID Flood solar raptor som värme/uv 

27A8C081-0C8B-42AF-80BA-1E2F457D6D80.jpeg

BD2274D4-0CFE-4033-9BF2-F10FCC48485D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag undrade över sollampan var att man kunde misstänka att problemen beror på farligt högt UV-index från t ex en MV-lampa.

Solar Raptor 35 W flood är mer koncentrerad än Mega-Ray 35 W. Utan att kolla UV-index skulle jag inte sätta en 35 w närmare än 40 cm.

 

Fuktig dimma tror jag inte på. Kanske bättre att hälla på rejält med vatten under värmelampan och plantera in mer växter som kan vattnas rikligt.

 

Efter at ha sett närbilden får jag associationer till någon form av infektion. Infektioner brukar ibland tydligt visa sig genom svårighet att öppna ögonen även om det inte är ögonen som är infekterade.

 

Jag skulle bada dem och uppsöka veterinär för provtagning.

 

Är det egen uppfödning?

Link to comment
Share on other sites

Okej trist för nu har vi ju lyckats med fuktigheten annars är det ju konstant blött i backen och ändå dålig fuktighet trots 2 kannor med vatten. Jag tror inte på någon infektion för när vi har badat de och de dricker samtidigt blir de helt fina och är någon dag efteråt, därför har vi associerat det till torka. Vi åkte till Tyskland för ett halvår sedan och hämtade de, de är födda och uppvuxna i fångenskap och har mått bra hela tiden. Uppfödaren som har stor erfarenhet av indiska har alla ungar första året i 65-75% fuktighet och under värmelampan 32grader och i resten av buren 25 grader med lyckad tillväxt. Vi får dock problem med fuktigheten och i och med att vi blöter så mycket så sänker vi den helheteliga temperaturen också så jag vet inte hur vi ska göra riktigt för att få det bra. Vi har provat med regnsystem också så det kan spraya när vi inte är hemma över dagen men spruten blir så koncentrerade så det blir ingen större fuktighet av det. 

Link to comment
Share on other sites

Vi har just nu 30% utanför lådan med ungar av T g ibera. I delar av lådan där det är lätt fuktigt substrat ligger luftfuktigheten på 70% i ungarnas "ögonhöjd".

Mätinstrument Fluke 971.

Var mäter du och med vad när du får 33-38%?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag ska försöka plantera in fler växter just nu har vi krukor med aloe och en kokos kruka med en sköldpaddstuva och en palm på stam som är direktplanterad i lådan. Både tuvan och aloen äter de ner och förstör om de planteras i jorden. Kan du rekommendera någon växt som man kan plantera i lådan som är lite tåligare? 

 

Jag har mätt med en kombinerad hygrometer och temperaturmätare som heter Dragon Terraristik Bedart den är inte avancerad, kanske 249-300kr, vi har även mätt med en liknande kombotemp från Exoterra och fått lika resultat. . Jag har mätt ca 1cm ovanför jorden och på 5 olika punkter i lådan. I varje hörn och under värmelampan. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...