Jump to content
Forum Sköldpaddor

Nytt beteende hos mina Sköldpaddor


TurtleThomas
 Share

Recommended Posts

Hej, skrev för ett par månader sedan om två upphittade sköldpaddor (enligt svar på forumet trodde man det var en Graptemys ouachitensis & en Graptemys pseudogeographica kohni (alt Graptemys kohni). Man trodde enligt uppladdade bilder att det var två honor. Det har funkat hur bra som helst att ha dom tillsammans. Men idag har beteendet ändrat sig från tidigare. Den mindre (Graptemys pseudogeographica kohni) har börjat böka med den andra som ligger helt still. Den sniffar den större baktill, klöser den på skalet och bökar sig in under den och flyttar på den. Den större ligger bara passivt still (när inte detta sker så simmar dom runt och beteendet är precis som vanligt, äter, sover, solar etc.) Har som sagt inte haft dom mer än cirka fem månader. Är detta beteende normalt eller ska man börja fundera på att sära på dom? Skulle kännas ganska tråkigt att behöva dela på dom.

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Det här inlägget hade jag missat, sorry. Är detta fortfarande något du funderar över?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, 

Detta ”aggressiva” beteende har upphört från den lilla paddan. Har dock kommit andra beteenden från dom bägge, speciellt den lilla. Dom håller på att nosa/gnida nosen frenetiskt i ansiktet på den andra. Den lilla har i vissa fall skakat klorna i ansiktet på den större i samband med detta samt klivit på den större bakifrån som att dom skulle para sig (sniffas fortfarande lika mycket baktill). Kanske är normalt beteende även om de skulle vara två honor som det skrevs tidigare. Men för en nybörjare känns de som parningsförsök. Har alla hanar längre klor som de skrivs om i andra trådar? Som jag skrev tidigare så e dom hittade utomhus för inte allt för länge sedan, så jag vet inte hur deras ”normala” beteende är. Sorry för massa korkade frågor från en nybörjare.

 

bifogar bild på det så kallade raggningsförsöket...

 

3C64C8DC-9E36-45DD-BD49-BB164DFDB1E4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...