Jump to content
Forum Sköldpaddor

Testkör kläckare ryssägg


Marrria
 Share

Recommended Posts

Håller på o testkör min jaegerkläckare och vill bara dubbelkolla de viktiga punkterna. Det gäller ägg från rysk stäppsköldpadda. 

 

* Har små lådor med vermikulit i kläckaren - vattnar ni i dessa under inkubering eller låter ni det vara helt torrt? Enligt litteratur ska vattenaktiviteten i substratet vara mellan -500 till -800 kPa. Har en extra tillköpt vattenplatta som man kan fylla med löst vatten.

 

*Vad siktar ni på för luftfuktighet? 80%? I litteratur står det "ej under 70%". 

 

* Satte tempen just nu till strax över 32. Vad brukar ni andra som inkuberar ryssägg ha för temp om ni vill öka chansen för honor? Vill inte minska överlevnaden på äggen heller. 

 

Tar gladeligen emot alla tips!

 

 

 

 

20180204_114924.jpg

Link to comment
Share on other sites

Följer ni detta? Och hur gör ni i så fall efter att inkuberingen har startat - vattnar ni vermikuliten? 

1517745021274128255419.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Maria,

Jag blöter aldrig upp Vermacoliten, utan sätter in små skålar med vatten i kläckaren.

Brukar ha 2-3 stycken skålar tills det kommer upp i ca. 80% luftfuktighet.

Lycka till!

Hälsningar

Helen

 

Link to comment
Share on other sites

Normalt när man kläcker reptilägg brukar man köra efter viktförhållande 1:1 vermeculit/vatten. Alltså till 100g vermeculit tillför du 100g vatten. Så har jag kläckt mina ryssägg. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Jag provar att blötlägga som på insteuktionerna o ser hur fuktigt det känns. (Är uppe i över 70% luftfuktighet nu när jag har vatten i botten, men behöver få upp det mer). 

 

Vad har ni kört med för temperatur? 

Link to comment
Share on other sites

I have succesfully incubated horsfieldii eggs in my Jaeger on top of dry sand (not dug in to the sand!) and with appr. 75-80 percent humidity at a stable temperature of 32 degrees. Different methods work :-)

Link to comment
Share on other sites

En bild på en tabell som avser T horsfieldii från boken Vermehrung von Landschildkröten (Thomas Vinke & Sabine Vinke.

Kolumn 1) Temperatur 2) Antal dagar 3) Antal ägg 4) Antal kullar per säsong 5) Substrat 6) Luftfuktighet 7) Anmärkning 8) Litteratur

 

 

IMG_5587.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har på senare år gått över från vermiculit till att lägga äggen på sandbädd och ställa in skålar med vatten för att höja luftfuktigheten.

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Marrria said:

Vad är "kol" @P-A ? Har svårt att få ner fukten till 80% tömt på vatten flera ggr. 

 

Kolumn.

 

Vilken typ av hygrometer har du?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oki! Tack. Jag har en 

www.jaeger-bruttechnik.de/en/shop-3/accessories/hair-hygrometer

 

Den ska vara väldigt exakt. Har försökt att kalibrera den men det verkade inte behövas (när jag testade enligt kalibreringsinstruktionen). Provade även att sätta ner en exoterra hygrometer men den var extremt dålig (testade den på samma vis som hygrometern ovan genom att hålla en fuktig trasa runt den -då ska det stiga till nära 100 % men den var vid 50). 

Link to comment
Share on other sites

Vad använder ni för hygrometrar? Någon ni rekommenderar som jag kan skaffa o ha som referens? 

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Fluke 971 men inte för att kolla luftfuktighet i kläckaren vilket vi inte har gjort på många år. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...