Jump to content
Sköldpaddsforum
colaburk39

Akut! Sjuk rysk stäppis. "Koma"

Recommended Posts

colaburk39

Akut! Sjuk rysk stäppis. "Koma"

By colaburk39, 1 minute ago in Landsköldpaddor allmänt 

colaburk39   

colaburk39

Hej! Igor är en rysk stäppsköldpadda vilket ni på forumet berättade för mig för en herrans massor av år sedan. Han kom ifrån en hemsk zooaffär där födan bestod av amerikansk grönsaksblandning och tack vare Er förändrades hans kost radikalt. Han var vuxen med åldersringar även för 20 år sedan. Han har aldrig dvalats.

Han bor i en stor snickrad trälåda på hjul med uv och värmelampa.

Igår trodde jag och min mor att tiden hade runnit ut. 

Jag googlade utav fanken och läste att de ibland kan gå in ett slags koma, men se döda ut. Vattenbad för att hjälpa vätskebristen eller avgöra om de är döda rekommenderades. Veterinär såklart också. Är desperat nu.

Jag satte honom i ett bad då direkt, han drack. Huvudet hade legat utsträckt, ögonen öppna, alla små ben ute. 

Han hade ögon som var insjuknade. Men efter vattenbadet var det som att kroppen sög åt sig och han visade livstecken. Nu idag, 24h efter, är ögonen svullna, han har ej kraft i huvudet ännu. Kan han ha fått bestående men av sin kassa uppväxt i zooaffären? Är det någon av er som känner igen detta? Han såg ut att vara eller spela död :(

Lider vår stackars gubbe? Han är minst 30 år utan dvala. Hjälp! Tills vi kan åka till veterinären. Ni har räddat honom förut. Utan detta forum tror jag inte att han hade kunnat leva såhär länge. Jag var 11 när han kom, precis fyllna. Nu 31. 

På bilderna har han fått vätskefulla grönsaker och har vatten vid stackars näppen för han är så enormt seg. Dagen innan var han normal. Hjälp!!!!

(Han är kär i en rosa foppatoffel, villa att den skulle vara nära nj när han är krasslig, ifall ni undrar vad det rosa är för något)

IMG_20180203_104543.jpg

IMG_20180203_104526.jpg

Jeppe

Du måste ta honom till veterinär med detsamma. Det finns inga djur som går i "koma" som något normalt. Ett djur som knappt är responsivt måste till veterinären direkt. Det finns ingen som kan tala om för dig vad som är fel på honom över internet men oavsett orsak låter det som ett ytterst allvarligt tillstånd.

colaburk39
On 2018-02-03 at 22:03, Jeppe said:

Du måste ta honom till veterinär med detsamma. Det finns inga djur som går i "koma" som något normalt. Ett djur som knappt är responsivt måste till veterinären direkt. Det finns ingen som kan tala om för dig vad som är fel på honom över internet men oavsett orsak låter det som ett ytterst allvarligt tillstånd.

JAg är jättetacksam för din aktivitet och ditt engagemang. Tack för ditt svar. Då han var så stel och inte reagerade som vanligt vid beröring så blev detta en jättejobbig fråga. Ingen ville ha honom lidande.

Han blev gammal, okänd ålder. Fullvuxen som på bilderna när vi tog hem honom från sitt lilla terrarium i djuraffären för 20 år sedan. Samma näbb pga proteinmaten han fick där.

Han fick ett bättre liv med bättre kost och en stor låda som jag och min pappa gjorde efter att ha läst på. 

Jag tycker det är bäst att låta all info vara kvar, så om detta händer en annan, kan de reagera på ett annat sätt. 

Jag agerade i desperation för det var bara jag som orkade försöka. 

Det jag vet är att han drack, slöt ena ögat, vaknade ej upp. 

Dagen innan hade han gått runt, ätit, bott in sig i hö. Som vanligt. 

Han dvalade aldrig. 

Men vi märkte att han var gammal, i jämförelse med 10 första åren. Segare. 

Han hade sepiaskal, utehage, gick fritt och levde loppan på sommaren. Trälåda på hjul för att förminska drag, omtanke, vatten, bra mat. 

Alla plockade maskrosor och groblad på sommaren, för hans skull. 

Tack för att du besvarade detta, det enda jag kunde var att ge honom vatten, för att se om han drack, sedan borde han åkt till veterinär men som sagt, man är olika ang detta. Ingen vill att djur ska lida i onödan, men vissa vill förlänga åren, i Igors fall, var det något som bara skrek att det är för sent. Det kom plötsligt och han försvann plötsligt. När musklerna/reflexerna stannar upp, kanske åldern tagit ut sin rätt. Det finns inget svar på vad som hände, bara att han slöt ena ögat efter vätskeintag och dagen efter, var han borta. Då han låg med rätt temp vid sin lampa, kom lukten som talade och då visste vi. Och den kunde ge något tidsintervall för när han gick bort. Jag kämpade även när han var borta, vägrade sluta. Tills jag fick inse att jag kämpar med en sköldpadda som inte är Igor längre, det var jobbigt att inse men jag visste att det var över. Det är en jobbig insikt märkte jag. Något som veterinärer får erfara ofta, den känslan, läkare likaså.

Han var inte ensam dagen innan, till och med min hund, som var rädd för rummet där han bodde, han vågade ALDRIG gå dit, kom in och låg för att visa respekt när jag kämpade. Han visste på morgonen då vi såg hur stel han var, att något var fel. Jag har en rätt känslig hund.

Allt är.. 

Väldigt obehagligt. Och sorgligt. Men han var där med mig till slutet. Och han kom med mig i början. Han kanske drog sin gamla suck då och var nöjd. 

Jag undrar hur gammal han kan ha blivit, det vet vi aldrig. 

Tack. Och alla:

ÅK TILL VETERINÄREN. Valhallavägen i sthlm. Gör kontroller. Ta hand om era sköldpaddor <3