Jump to content
Sköldpaddsforum
colaburk39

Upp. Sorgligt Akut! Sjuk rysk stäppis. "Koma"

Recommended Posts

colaburk39

Hej! Igor är en rysk stäppsköldpadda vilket ni på forumet berättade för mig för en herrans massor av år sedan. Han kom ifrån en hemsk zooaffär där födan bestod av amerikansk grönsaksblandning och tack vare Er förändrades hans kost radikalt. Han var vuxen med åldersringar även för 20 år sedan. Han har aldrig dvalats.

Han bor i en stor snickrad trälåda på hjul med uv och värmelampa.

Igår trodde jag och min mor att tiden hade runnit ut. 

Jag googlade utav fanken och läste att de ibland kan gå in ett slags koma, men se döda ut. Vattenbad för att hjälpa vätskebristen eller avgöra om de är döda rekommenderades. Veterinär såklart också. Är desperat nu.

Jag satte honom i ett bad då direkt, han drack. Huvudet hade legat utsträckt, ögonen öppna, alla små ben ute. 

Han hade ögon som var insjuknade. Men efter vattenbadet var det som att kroppen sög åt sig och han visade livstecken. Nu idag, 24h efter, är ögonen svullna, han har ej kraft i huvudet ännu. Kan han ha fått bestående men av sin kassa uppväxt i zooaffären? Är det någon av er som känner igen detta? Han såg ut att vara eller spela död :(

Lider vår stackars gubbe? Han är minst 30 år utan dvala. Hjälp! Tills vi kan åka till veterinären. Ni har räddat honom förut. Utan detta forum tror jag inte att han hade kunnat leva såhär länge. Jag var 11 när han kom, precis fyllna. Nu 31. 

På bilderna har han fått vätskefulla grönsaker och har vatten vid stackars näppen för han är så enormt seg. Dagen innan var han normal. Hjälp!!!!

Uppdatering, En underbar sköldpadda andades sista gången igår. 

I förrgår vattenbadade jag honom två gånger, dricksbada, höll kolla hela tiden. Han verkade uttorkad. Men han fick inte tillräckligt med kraft.

Igår, hade han slutit ena ögat förmodligen under natten och det blev uppenbart att han hade somnat in. Bägge ögon var uppspärrade innan vattenbadsturerna. Men han orkade inte äta. Han har också varit märkbart m indre aktiv än för 10 år sedan. Var nog åldern främst... 

:(

Låter detta vara kvar ett tag för vattenbad är bra om man är osäker, det är hemskt att folk i världen får köpa reptiler utan att veta vad de behöver, jag fick googla som en galning! Blev hoppfull då han visade livstecken efter badet men hans gamla kropp verkade bara vara nöjd. Han var ändå i okänd ålder. Dvs en gammal gubbe. <3 

Ta hand om era  små paddor, och tack för all hjälp jag någonsin fått här på forumet! 

Edited by colaburk39

P-A

Svårt att säga vad det kan vara men ta det enda råd man kan ge är att ge den värmestrålning och håll koll på att den inte blir för varm. 30-35° på ryggskölden och ta den till veterinär.

bockaway

Mina varmaste kondoleanser