Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg utan skal


Testudo hermanni b
 Share

Recommended Posts

Mina honor har ju haft en period av att lägga ägg i flera omgångar nu sen höst-vinter vilket de inte gjort tidigare.
Har en hona som jag tog över för 2 år sedan som i höstas lade sitt första ägg. 1 enda ägg som var helt normalt i form och färg etc. ( Vet ej om det var befruktat eller inte då det kasserades )
För någon månad sen grävde hon igen ( jag var hemma och kollade på ) och döm om min förvåning när fösta "ägget" ska komma så är det en gula och vita utan skal. Gulan var hel tills hon började pilla det hela tillrätta i en perfekt grävd grop. Något trasig skal kom det aldrig. Hon var nöjd efter det och grävde igen gropen noga.
Har läst på utländska forum + sett på Youtube att det ibland kan hända men funderar på varför. Är det nån störning i producerandet av äggen eller kanske vanligare i början när de börjar producera dem?
Denna hona har kanske inte fått nog med kalcium och mineraler + rätt belysning och miljö hos tidigare ägare men får nu både CalcioReptin, Nutrobal och Calcidust samt har fri tillgång till sepiaskal men eftersom hon lade ett normalt ägg innan detta antar jag att det beror på nåt annat än kalkbrist att hon lade ett ägg utan skal?
Har aldrig sett detta tidigare så blev nyfiken på varför?
Så frågan till dig Jesper är vad anledningen till detta fenomen är?

På videon jag hittade från Youtube ses också ett ägg utan skal komma ut vid 4.22. Dock ses på denna video lite skalrester komma ut, vilket inte var fallet för min hona.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu blev jag nyfiken då jag har en hona (som förvisso inte haft den bästa uppväxten hos tidigare ägare)
som gjort likadant (se bild)...
Vid detta tillfälle så försökte hon inte ens gräva... det bara kom...
IMG_3076.thumb.jpg.72973c0d4d591023d4d933bb967c4977.jpg

Tilläggas skall att hon lagt många normala ägg både före och efter detta fototillfälle som är från 2013!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Ser nästan ut som ett foster? Mitt var bara innehållet i ett ägg som kom ut och gulan var hel tills honan skulle greja till med bakbenen. Sen kom det inget mer.
Man blev lite paff när man väntade på ett ägg och ut kom gulan....som på filmen ovan. Väntade på att det skulle komma skalrester men det gjorde det inte.

Edited by Testudo hermanni b
Link to comment
Share on other sites

Jag har inget specifikt att komma med tyvärr. Äggproduktionen är en invecklad process och i dessa fall är det något som går snett på vägen. Jag har inte läst några studier på just ägg utan skal så jag vet inte om någon har tittat på vad för faktorer som kan spela in. Så länge de/den aktuella honan inte fortsätta lägga onormala ägg hade jag inte varit orolig för det. 

Link to comment
Share on other sites

Tack Jesper. Läst lite i utländska forum samt i en bok om sköldpaddor och sjukdomar etc och där framgår att detta händer både förstagångsläggare såväl som de som lagt flera normala kullar. Som du skriver är det en komplicerad process och verkar "hoppa över" själva processen där kalk bildas runt ägget. Ibland kan de tydligen lägga med en hinna ( membran ) runt ägget också, eller som i mitt fall utan både membran och äggskal.
 

Link to comment
Share on other sites

Vi ser ibland ägg utan skal. Både på ytan och bland nergrävda ägg.

Har inte tolkat det som kalciumbrist eller kopplat till förstagångsläggare. Mer kanske som ett tillfälligt "systemfel".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...