Jump to content
Forum Sköldpaddor

CITES-intyg efter drygt 8 veckor


P-A
 Share

Recommended Posts

Fick idag CITES-intyg för 8 st Grekiska landsköldpaddor. Kostnad 2800, betalning i förskott. Behandlingstid 8,5 veckor. Tidigare rekord var 7 veckor. Målet för jordbruksverket är en behandlingstid på 4 veckor. Så snabbt som 4 v har det nog aldrig gått under de 17 år vi har sökt intyg.
 
Priset per intyg var i början 100 kr men höjdes för många år sen till 350.
 
Det gäller en art som kan vara hotad i naturen men som det mer och mer börjar bli ett överflöd av som sällskapsdjur. Vi kastar varje mängder av ägg till skatorna p g a svårighet att hitta hem till så många ungar. Tack vare information om moderna skötselråd, bättre foder och teknik lyckas allt fler få fram ungar som lever allt längre.
Link to comment
Share on other sites

Handläggs varje ansökan lokalt eller sker det centralt i hela landet? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Duransson said:

Handläggs varje ansökan lokalt eller sker det centralt i hela landet? 

Det sker centralt.
Jag frågade häromdagen eftersom mina intyg dröjt och fick då till svar att det var ca 55 dagars väntetid från det man skickat in ansökan. Tråkigt att vi i Sverige har så pass hög ansökningsavgift. I Tyskland och Danmark betalar de inte ens 100:- för sina intyg och man ser på Tyska sidor att ungar där ibland kostar så lite som 500:-.
Jag kasserar också ägg varje år och kläcker endast fram ett fåtal. 2016 kläckte jag inte fram några alls men har nu kläckt fram några ungar. Jag kläcker bara fram ett fåtal och säger ibland nej till folk som kanske inte är pålästa eller inte beredda skaffa den utrustning som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Fick till svar att i Sverige är det 350:- /intyg för att täcka upp de administrativa kostnaderna och i Danmark och Tyskland finansieras det på annat sätt så därför behöver de inte betala så mkt.
Tycker det är tråkigt att det inte är liknande i hela EU eftersom det annars blir olika förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag slänger också alla ägg numer till skatorna. Men det beror mest på att det är svårt att sälja/skänka bort utan CITE´s. Kan ju inte annonsera alls. Inte ens för att skänka bort.

Har två honom med intyg och två hanar utan...

T. Ibera

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...