Jump to content
Forum Sköldpaddor

Landsköldpadda skänkes bort


emelieulfsdotter
 Share

Recommended Posts

Hej! Mitt namn är Emelie Andersson och jag är en 19 årig tjej från Malmö. Jag köpte den 2 Januari 2013 en Rysk stäppsköldpadda och han var då endast några månader gammal. Han är nu ca 5 år gammal och jag behöver tyvärr omplacera honom då jag flyttar till England och inte har plats i min nya lägenhet och har inte heller någon uteplats/utebur i England där han kan få krypa under uppsikt på sommaren. Här kommer lite information om sköldpaddan... 

- Han är fullt frisk och har aldrig varit sjuk eller dylikt.

- Han äter en normal mängd roman/mache/ annan sköldpaddsvänlig sallad dagligen, men är lite sämre på att äta torrfoder, och dricker som han ska, han har även sedan början vant sig vid att få antingen calcium+D3 vitaminer eller Multivitamin strösslad över sin sallad några gånger i veckan.  

- Han är 10 cm över skalet och  ca 12 cm från bak till huvud.

- Han bor just nu i en kaninbur inomhus som är ca 60x120 cm med ett "tak" på ca 55 cm över botten. I taket sitter en UV och infravärme lampa och en annan lampa står och lyser ner i andra delen. 

- Han har aldrig blivit dvalad utan har varit vaken året om, dock sänker jag antalet soltimmar under vinterhalvåret.

- Han lever i 50% jord och 50% sand som är ca 10 cm djup som jag vattnar i mellanåt för att det inte ska bli för torrt för hans ögon. Han har även sepiaskal, gröna växter och stenar i sin bur. 

- Han älskar att vara ute i solen på sommaren (under uppsikt!!!! han rymmer mycket lätt om man inte håller koll eller har en sköldpaddssäker inhängnad/bur), han älskar också att äta maskrosor under sommaren :) 

- Han blir ibland badad i ljummet vatten, vilket han tycker om sålänge vattnet är en bra temperatur och han inte har vatten upp till näsan/öronen. 

- Han har levt ensam ända sedan vi hämtade honom den 2 januari 2013, men han älskar kontakt med mig, min familj och min katt så jag tror inte att en annan sköldpadda skulle vara problem ifall du som är intresserad redan har en stäppsköldpadda. 

Jag är mycket ledsen över att behöva omplacera min sköldpadda men i och med att det är något jag måste göra så har jag bestämt mig att skänka bort sköldpaddan samt buren och alla de sköldpadds saker som jag har (vid intresse så visar jag självklart alla de produkter som ni får!) Jag skulle föredra om du har någon form av erfarenhet när det kommer till sköldpaddor, men förstår om det inte är möjligt och uppmuntrar därför alla som är intresserade att höra av er! Skulle dock uppskatta om den intresserade är villig att vid tillfälle höra av sig och berätta hur det går och hur han mår. Skicka gärna ett mejl om du undrar något, min mail är emelietoad@gmail.com. Med Vänliga Hälsningar, Emelie Andersson :) 

845DD85A-A5D1-4550-8BD4-BEC41055FBFB.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Finns denna kvar?maila mig gärna på dammbackens@hotmail.com

oavsett så vi kan fortsätta lEta annars. 😊

 

Mvh Carola

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...